Nem okozott különösebb meglepetést a Rába negyedik negyedéves gyorsjelentése. A társaság az utolsó negyedévben 16,46 milliárd forintos árbevételt realizált, ami az év legjobbjának számít ugyan, de a 2000-es év azonos időszakától csaknem 10 százalékkal elmarad. Az éves nettó értékesítés így 57,3 milliárd forint lett, ami szintén messze alatta marad a 2000-es évi 64,8 milliárd forintnak.
A Rába szempontjából még mindig legfontosabbnak számító amerikai piacon tovább csökkent az árbevétel, igaz, a vártnál nem nagyobb mértékben. A Rába 2001-ben 43 millió dollár bevételhez jutott legnagyobb exportpiacán, miközben az utolsó negyedévben már csak 8,5 millió dollár értékű exportot bonyolított a győri cég. Némi jó hír, hogy a 8-as kategóriájú tehergépkocsik piacán a készletek több mint a felére estek vissza az Atlanti-óceán másik oldalán, és középtávon már valószínűsíthető a piac konszolidációja.
Sikeresnek bizonyult az Ázsia felé történő nyitás: e kontinens a futóműüzlet második legnagyobb exportcélterületévé vált, tavaly 30,2 millió dollárt realizált a Rába Ázsiában.
Az üzletágak szerinti bontást tekintve a futómű-divízió kiemelkedő negyedik negyedévet zárt - 10 milliárd forint feletti bevételt hozott -, ami éves szinten 33 milliárdos árbevételt jelent. A stratégiailag kiemeltnek számító alkatrészüzletág ugyanakkor egyelőre nem váltotta be hozzá fűzött reményeket, a belső szerkezeti átalakítás és a külső piaci körülmények következtében a vártnál gyengébben teljesített. Emellett, még az Imag örökségeként, újabb 100 millió forintos befagyott vevői követelést volt kénytelen leírni a Rába.
A motorüzlet a negyedik negyedéves pozitív eredményével éves szinten nullszaldós eredményt produkált.
Üzemi szinten a negyedik negyedévben 968 millió forintos profitot könyvelhetett el a cég, amely gyakorlatilag a futóműüzletnek köszönhető, mivel a többi tevékenység - a motor kivételével - veszteséges volt. A társaság 2001-es üzemi eredménye 2,53 milliárd forintot tett ki, ami 38,1 százalékkal alacsonyabb az előző év operatív profitjánál.
A Rába adózott eredménye 1,19 milliárd forint volt 2001-ben, ami kevesebb mint fele a 2000-es 2,84 milliárd forintnak.
Steiner László vezérigazgató a jövővel kapcsolatban elmondta, hogy a DaimlerChryslerrel való együttműködési szerződések kicsit csúsznak ugyan, de végső, aláírás előtti fázisban vannak.
LUKÁCS ÁDÁM
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.