A napokban tartott 6. merinó-világkonferencia kapcsán Hajduk Péter, a Magyar Juhtenyésztők Szövetségének ügyvezető igazgatója a Világgazdaságnak egyebek közt elmondta: évente összesen több mint 10-12 milliárd forint értéket termelnek a hazai juhászati vállalkozások, amelyekben az állatállomány 85 százaléka magánkézben van, a többit társas vállalkozók és a szövetkezetek tartják fenn.
Az elmúlt évben egymillió anyajuh volt az országban, amelynek 90 százaléka a merinó fajta. Ezek szaporulata adja a legnagyobb értéket, az élő vágójuhot, bárányt, amely szinte teljes egészében exportra - ezen belül 90 százaléka Olaszországba - kerül. Hajduk Péter szerint sajnálatos, hogy a juhállomány az 1995. évi mélypontot követő, többéves emelkedés után 2000-ben és 2001-ben ismét csökkent.
Az országban 1,2 millió hektár gyepterület áll a juhtartók rendelkezésére, kihasználása javulhatna, illetve a növénytermesztésből kivonni szándékozott mintegy egymillió hektárral bővülhetne is. A célok között szerepel, hogy az anyajuhok számát 1,2-1,3 millióra növeljék, de ehhez arra is szükség volna, hogy a jelenleg érvényes támogatási összeget, a juhonkénti 1500 forintot legalább a kétszeresére emeljék.
A gyapjú világpiacán döntően az ausztrál és az új-zélandi áru a meghatározó. Magyarországon évente mindössze mintegy 4000 tonna gyapjút vásárol fel több kisebb vállalkozás, az áru 65-70 százaléka külföldre kerül, viszont ennek a háromszorosát, 12 000 tonna körüli mennyiséget (döntően előfeldolgozásra) importálunk, elsősorban Ausztráliából. A magyar nyersgyapjú felvásárlási ára kilogrammonként mindössze 60-120 forint, ezzel szemben a miénknél jóval finomabb ausztrál gyapjú 4 ausztrál dollárért (550-600 forintért) kel el.
Az ügyvezető igazgató szerint a magyar gyapjút a környező országok (Ukrajna, Csehország, Szlovákia) veszik meg, tavaly a legnagyobb vevőnk Ukrajna, korábban Szlovákia volt. A magyar feldolgozók olasz és francia kézben vannak, s a döntően félkész terméket külföldön adják el. A kártolt gyapjút és fonalat Franciaországban és Olaszországban értékesítik, ott készül belőlük szövet, hiszen a mosókon és a kártolókon kívül alig működik más, a 70-es években még létező komplett textilipari üzem.
Hajduk szerint a magyar gyapjú nem nagyon keresett, mivel minőségével nem veszi fel a versenyt az ausztrál áruval. A viszszaesés egyik okaként azt említette, hogy a hazai juhtenyésztés a húsexport irányába mozdult el. Az ágazat gyapjúból származó árbevétele a teljes forgslomból alig 3 százalékot képvisel. (FI)
Fehér István
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.