A bankok az utóbbi időben érzékelhetően kényeztetni igyekeznek magánszemély ügyfeleiket. A lakosság megszerzéséért folyó verseny azonban nem díjcsökkentésben (az üzletág kiépítésének jelentős költségei miatt a pénzintézetek szerint erre nem is lenne mód), hanem a szolgáltatási paletta szélesítésében teljesedik ki. Már az is nagy dolog persze, hogy a bankok a magánszemélyeknél - a vállalkozásokkal ellentétben - legfeljebb csekély díjemelést hajtanak végre. Például az Általános Értékforgalmi Banknál (ÁÉB) a lakossági ügyfelek számlaterhe egy év alatt az állandó megbízásoknál mindössze tíz, míg az esetieknél mintegy húsz forinttal nőtt. Az ÁÉB közben kiegészítő szolgáltatásként ingyenes telebankhasználatot (ÁÉB és Eurocard/Mastercard bankkártyával rendelkező ügyfelek esetében) vezetett be.
A Budapest Bank (BB) a számlavezetési díjat növelte havi 150-ről 170 forintra, és öszességében felfelé módosított a készpénzfelvételi jutalékon is. "Cserébe" viszont díjtalan telebanki, sőt mobilbanki (ebből persze csak a light-változatot) ad ügyfeleinek. Érdemes kitérni arra is, hogy a rendszeres átutalás esetén széles körűvé vált a pénzintézeteknél - így a BB-nél is - az, hogy a folyószámla mellé hitellehetőséget is kapcsoljanak. A BB-nél ennek összege a rendszeres átutalással érkező pénz kétszerese, minimum 20 ezer, maximum félmillió forint. Az ilyen keret árát persze elég alaposan megkérik a bankok. Ez a pénzintézet háromszázalékos rendelkezésre tartási jutalékot számít fel a fel nem vett hitelösszeg után, a kölcsönállománynál pedig, napi nyilvántartás alapján, két ezreléket kérnek el - a jelenleg 21 százalékos kamat mellett - adminisztrációs díjként.
A legjelentősebb emelést talán a ma is a lakossági piac legmeghatározóbb szereplője, az OTP Bank hajtotta végre. A havi zárlati díj ugyan csak 15 forinttal nőtt, az átutalásoknál is mindösze 5-10 forintos volt az emelkedés, a készpénzfelvételnél azonban a fix költség 20 forinttal történő növelése mellett komoly érvágás lehet a felső korlát eltörlése. Régebben ugyanis a bank a készpénzfelvételnél 90 forintot és 2,5 ezreléket úgy számított fel, hogy bármennyit vett is fel az ügyfél, nem fizetett 3 ezer forintnál többet. Ha raádásul mindezt a változtatás összeadjuk, akkor már jelentős lehet az itt számlával rendelkező ügyfelek számára a módosítás. Díjpolitikájának bírálata ellen érvként az OTP szolgáltatásainak - kétségkívül - széles körét szokta felhozni. Mára viszont több olyan pénzintézet is akad, amely a lehetőségek szinte teljes tárházát felvonultatja a lakossági ügyfelek megnyerése érdekében.
A lakossági piacon komolyan ringbe szálló pénzintézeteknél általánosnak tekinthető, hogy az ügyfelek (akár éjjel-nappal hívható) telefonos szolgálat segítségével intézhessék banki ügyeiket. Elterjedtek a különböző elektronikus kapcsolatok, és nem ritka a rövid szöveges üzenetek (SMS) alkalmazása és az internetes ügyintézés lehetősége sem. A mobilbankolás (wap) azonban - talán nem is meglepő módon - még nem terjedt igazán el.
Már nincs is sok lehetőség arra, hogy a bankok különböző újdonságokkal rukkoljanak elő. Ezek között a legfrissebb inkább hiánypótlásnak tekinthető. A CIB Bank ugyanis 2002. május 22-től az interneten, valamint a CIB24 telefonos szolgáltatásán keresztül lehetővé tette - a Westel-mobilfeltöltés mellett -, hogy már a Pannon GSM mobiltelefon-előfizetői kártyákkal rendelkező ügyfelek is feltölthessék készüléküket.
A különlegességek között említhető meg, hogy a magyar pénzügyi piacon az Inter-Európa Bank (IEB) - állítása szerint - egyedülálló szolgáltatásként kínálja ügyfelei részére az expressz devizaátutalást. A bank a forint-deviza, illetve deviza-deviza konverzióval járó, egyszerű kimenő devizaátutalások teljesítését a megbízás benyújtását követő második banki munkanapra vállalja, ha a devizaösszeg nem haladja meg a 100 000 dollárt, vagy az annak megfelelő konvertibilis devizaösszeget.
Az expressz devizaátutalási megbízásokat a meghirdetett hivatalos devizaárfolyamtól eltérő, a tárgynapon napközben, az aktuális piaci árfolyamok alapján külön jegyzett devizaeladási árfolyamon teljesítik. Feltétel még, hogy a külön adott átutalási megbízás banki munkanapon délelőtt 10 óráig beérkezzen.
Egyre jobban terjednek a magánszámlák esetében is a csomagolt szolgáltatások, illetve mind sokszínűbbé válik az alaptermékkel kapcsolatos kínálat is. Ezen a téren pedig valóban egészen kiváló helyezést ér el az OTP Bank. Az elektronikus számlacsomag a 980 forintos havi díjért igazán bőséges lehetőséget (korlátlan számú átutalás, havi négy ingyenes, majd viszonylag barátságos költségű bankjegykiadóautomata-használat, webkártya, ennek minden kellékével és feltételével) kínál.
Az IEB a "klasszikus" folyószámla mellett ajánlja Mentor elnevezésű megoldását. Ez csomagban tartalmaz elektronkártyát (ezt egyébként szinte minden pénzintézet a normál-folyószámlavezetésnél is kifejezetten szorgalmazza), balesetbiztosítást és assistance segélyhívó szolgáltatást. Ezek keretében az IEB partnere az Europe Assistance, illetve a Generali-Providencia Biztosító, amely súlyos baleseti sérülések és baleseti halál esetén a biztosítás kedvezményezettje részére egymillió forintot juttat. A biztosítás kedvezményezettje lehet a biztosított számlatulajdonos, egy általa megjelölt másik személy, illetve a biztosított örököse is. Az IEB Teenager és Student elnevezéssel is kínált számlákat, amelyeknél a havi díj mindösze 50, illetve 30 forintot tesz ki. A Magyar Külkereskedelmi Bank (MKB) is gondol a fiatalokra, a Student folyószámla vezetésének havi díja a normálmegoldás 250-450 forintjához képest mindössze 80 forint.
A csomagolt szolgáltatások terén persze még mindig a Citibank viszi el a pálmát. Már csak azért, mert itt gyakorlatilag nincs is igazán más. A Comfort díjcsomagnál amennyiben az ügyfél havi átlagegyenlege meghaladja a 600 ezer forintot, abban a hónapban elengedik a számlavezetési díjat. A Control díjcsomagnál emellett díjmentes a citikártyás készpénzfelvétel, a forintátutalás, illetve az ügyfél ingyen adhat rendszeres átutalási vagy csoportos beszedési megbízást CitiPhone Banking telefonos ügyfélszolgálaton keresztül a következő hónapban.
Sok bank igyekszik olyan folyószámla-konstrukciót is ajánlani, amely befektetésre is alkalmas. A HVB Banknál például csak a Prémium elnevezésű megoldásnál lehet pénzt határidőre lekötni. Az OTP Bank külön megtakarítási számlakonstrukciót alkalmaz. A Kereskedelmi és Hitelbank (K&H) pedig meglehetősen sokrétű lehetőséget nyújt azoknak az ügyfeleinek, akik pénzük fialtatását is a pénzintézetnél szeretnék megoldani. A különböző megoldásokat böngészve megállapíthatjuk, hogy a K&H-nál nem érdemes beérni azzal az egyszerű bankszámlával, amelynek kondíciói táblázatunkban szerepelnek. Számtalan kedvezmény kapcsolódik ugyanis például a Trambulin elnevezésű csomaghoz. Emellett pedig a bank kiemelt - egymillió forintnál nagyobb - összeggel számlát nyitó ügyfeleinek is egy külön típussal kedveskedik. Ennek díja (1,2 ezer forint havonta) elsőre ugyan elég borsosnak tűnik, de a kondíciók teljes körének - amibe persze a befektetési lehetőség is beletartozik - vizsgálata erősen árnyalja ezt a képet. A pénzintézet ráadásul - egyébként ma már szintén nem egyedüliként - biztosítást is kapcsol szolgáltatásaihoz.
B. Varga Judit
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.