Erős árhullám a kaucsuktőzsdéken
A természetes (növényi) kaucsuk vezető határidős piacán, a tokiói árutőzsdén kilogrammonként 105,6 jenre (84,6 centre) lendültek a novemberi jegyzések, amire 1998. augusztus eleje óta nem volt példa. Hasonló drágulást jeleztek a másik nagy piacról, a szintén japán Oszakából is, amelynek okát az elemzők elsősorban a legnagyobb exportőr, Thaiföld kínálatának visszaesésében látják. A délkelet-ázsiai országot sújtó szárazság ugyanis erősen leapasztotta a kaucsukfák tejtartalmát (latex), ami miatt a felvásárlással késlekedő helyi kereskedők egy része áru nélkül maradt.
Ám abban, hogy a tavaly még 30 éves mélyponton landolt világpiaci árak jórészt erősödtek az idei első fél évben, más okok - a vezető termelők kartell jellegű szövetkezése, a kereslet fellendülésével kapcsolatos várakozások - is közrejátszottak.
A növényi kaucsuk világexportjának mintegy 85 százalékát adó három ország, Thaiföld, Indonézia és Malajzia tavaly megállapodott, hogy 2002-2003-ban 4-4 százalékkal visszafogja a termelését, és meghatározatlan ideig 10 százalékkal korlátozza a kivitelét. Emellett az árak szilárdan tartása végett közös ütközőkészleteket is létrehoz.
Ugyanakkor a piaci előrejelzések a fő kaucsukfelhasználók, az abroncsgyártók keresletének hosszú távú erősödéséről szólnak, amiben a felgyorsuló ázsiai (kínai, indiai) motorizáció mellett környezetvédelmi és biztonsági szempontok is szólnak. A természetes kaucsuk ugyanis ez utóbbi területeken több vonatkozásban is felülmúlja a szintetikus változatot. Részaránya jelenleg - járműtípustól és évszaktól függően - nagyjából 8-40 százalékos az abroncsokban a Michelin Hungária Kft. (Taurus) adatai szerint. A legkisebb a személygépkocsik nyári gumijaiban, legnagyobb a földmunkagépekben.
A természetes kaucsuk globális kereslete tavaly 7,02 millió tonna volt. Ez a több ágazatban is tapasztalt recesszió miatt mintegy 300 ezer tonnával maradt el az 1999. évitől.
A természetes kaucsuk kül-piaci árának emelkedését már az Afrikából és Délkelet-Ázsiából importáló Variachem Kft.-nél is érzékelik. Pintér Zoltán ügyvezető igazgató szerint a drágulás üteme ugyan még jóval elmarad a tőzsdei jegyzésekétől, ám meghaladja a szokásos mértéket. (Jelenleg mintegy 4 százalékkal drágábban tudják beszerezni a gumiipari nyersanyagot, mint egy hónappal korábban.) Hiányt viszont egyelőre nem tapasztalt, sőt a sok ajánlatot tekintve inkább kínálati piac van. Információi szerint a hazai felhasználásból döntően, mintegy 80 százalékkal a buszok, teherautók és egyéb haszonjárművek számára gyártott Michelin (Taurus) abroncsok részesednek. A Variachem az egyéb felhasználók igényeit elégíti ki. (GI)
MUNKATÁRSUNKTÓL


