A legjobbkor nyert a Rába
A Rába Rt. - várakozásai szerint - mintegy 8000 gépjárművet szállíthat az elkövetkező 15 évben a Magyar Honvédségnek - adta hírül a társaság, miután kedden a katonaijármű-beszerzési pályázaton az Ikarus és az Iveco mellett a Rába Járműgyártó Kft.-t választották ki stratégiai beszállítónak. A következő hetekben dolgozzák ki a hosszú távú keretszerződést, s meghatározzák a 2003-2004-es konkrét szállítási feltételeket. Az idei évre a HM 4,5 milliárd forintot különített el a gépjárművek lecserélésére - 15 év alatt 300 milliárd forintot tesz ki ez az összeg -, melynek a zöme a Rábához kerülne - mondta kérdésünkre Deák Attila, a Rába befektetői kapcsolatokért felelős igazgatója.
A tavaly 40-41 milliárd forintos árbevételt elérő társaság idei bevételét közel 10 százalékkal növelheti meg ez a tender. A futómű- és a járműipari alkatrészgyártás mellett a katonai járműgyártás a holding harmadik stratégiai üzletévé növi ki magát - tette hozzá. (Az már csak apró nüansznak tűnhet, hogy tegnap délután a HM Beszerzési Hivatalának vezetője közölte: hibásnak tartja a 8000 darabos megrendelési tételt. Deák Attila azonban közölte: a társaság közleményében a 8000 jármű várakozásként szerepelt.)
Konkrét számok egyelőre nem ismertek, így az ügyletnek a Rába eredményességére és értékére gyakorolt hatásáról nehéz pontosan nyilatkozni, azonban az mindenképpen elmondható, hogy az ügylet igen jelentős súlyt képvisel - mutatnak rá az elemzők. A rövid távú hatást könnyebb kiszámolni - jegyezte meg Makray Péter, az Erste Befektetési Rt. elemzője, aki szerint a 2003-ra szánt 4,5 milliárdos összeg 80 százaléka a Rábához kerülhet. Ez pedig a társaság ez évre általuk prognosztizált 44 milliárdos bevéte-lét közel 3,5 milliárddal megdobhatja. Az elkövetkező években is hasonló nagyságrendről lehet szó - folytatta az elemző, ám mivel a társaság marginokról egyelőre nem beszél, csak durva becslés, hogy a tranzakció eredményre gyakorolt hatása is hasonló mértékű - azaz közel 10 százalék - lehet. A tender azonban nem tünteti el a Rába idei veszteségét, csak éppen az előrejelzésben szereplő 400 millió forint mínuszt a nullához közelíti. Az exportpiacokon ugyanis továbbra sem javul a helyzet, s az erős forint is nyomasztja a céget - hangsúlyozta Makray Péter.
A szállítások jelenértéke a Rába számára 4,3 milliárd forint körül van, ami részvényenként 340 forint addicionális eredményt jelent - magyarázta Trippon Mariann, a CIB elemzője, aki átlagosan 5 százalékos nettó árréssel számolt, s 25 millió forintra becsülte egy jármű vételárát. Véleménye szerint a Rába-részvények árfolyamába a keddi hír már beépült, ezért rövid távon további erőteljes drágulásra nem számít.
Az ügyletnek a Rába árbevételére gyakorolt hatása meglehetősen széles skálán, 120-150 milliárd forint között mozoghat, ami 5-6 százalékos árrést feltételezve, 250-300 forinttal növelheti meg a részvényenkénti eredményt - mutattak rá az IEB elemzői. Kérdés persze, hogy mindebből mi épült már be a papír árfolyamába.
A részvényeket mindenesetre először közel 15 százalékkal dobta meg a hír, az 1160 forintos napi maximumáról azonban a nap végére 1100 alá mérséklődött a kurzusa. Úgy tűnik, a befektetők az egyszeri jó híren túl a kilátások javulására várnak. (FB)


