Széchenyi-kártya: kevéssé ismert
Bár a fővárosi vállalkozók többsége kedveli a hitelkártyát készpénzkímélő tulajdonsága miatt, ezt mégis leginkább a hipermarketekben és benzinkutaknál használják. Jelenleg több tényező is nehezíti a plasztikkártyák használatát. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) reprezentatív felmérése szerint a Széchenyi-kártya kevéssé ismert a vállalkozók körében.
A bankkártyahasználat elterjedését nehezíti, hogy az elfogadóhelyek ? így a nagykereskedések többsége is ? a készpénzes fizetést támogatják. Ennek ellenére az érintettek többsége úgy látja, összességében érdemes kártyát használni. Ugyanakkor szép számmal vannak olyan vállalkozók is, akik szerint - bár cégük él a készpénzkímélő fizetési móddal - nem éri meg a kártyahasználat. A jelenleg kártyát nem használók körében szinte egyöntetű volt az a vélemény, hogy nem éri meg e lehetőséget igénybe venni, és erről még a bankkártyák biztonsága sem győzte meg őket.
A kamarai elemzés szerint a bankkártyahasználat egyik kulcskérdése a kedvezmény, amelynek mértékét az érintettek 5-10 százalék közé teszik. A felső határt a legnagyobb építőipari és a legkisebb forgalmat bonyolító oktatási és gazdasági szolgáltatást végző vállalkozások igényelnék, míg a legkisebb mértéket a nagykereskedelmi cégek jelölték meg.
Bár a vállalkozások mintegy 88 százaléka már hallott a Széchenyi-kártyáról s az ehhez kapcsolódó hitellehetőségről, annak igénybevételét csupán 46-47 százalék tervezi. E lehetőség iránt a legnyitottabbak az amúgy is jelentős kártyaforgalmat bonyolító építőipari cégek, amelyek mintegy háromnegyed része tervezi a Széchenyi-kártya nyújtotta lehetőség igénybevételét. A vállalkozások többsége fejlesztési célra venné igénybe a Széchenyi-hitelt, míg kisebb hányaduk likviditási problémáinak kezelésére használná. A felvenni szándékozott kölcsön összegének átlagos mértéke is meghaladja az egymillió forintot, s megítélések szerint a kamat mértéke 10 százalék körül lenne elfogadható.
Ugyanakkor a megkérdezettek mintegy 25 százaléka vélte úgy, jelenleg kevés információ áll rendelkezésre ahhoz, hogy meg tudják ítélni e hitelkonstrukció előnyeit. A vállalkozások túlnyomó többsége - mintegy 70 százaléka - azt fontolgatja, hogy a Széchenyi-kártyát az OTP Banknál venné igénybe, míg e piacon jelen van a Postabank és a Magyar Külkereskedelmi Bank is.


