Leghamarabb a jövő év derekán juthatnak el az első orosz olajszállítmányok a Barátság-Adria vezetéken keresztül a földközi-tengeri Omisalj kikötőbe - erősítette meg az átadás féléves csúszásáról már hónapok óta tényként kezelt híreket a beruházásért s egyben az Adria-vezeték üzemeltetéséért felelős Janaf horvát cég vezérigazgatója. Vesna Trnokop-Tanta szerint a nyár végéig megszülethet a megállapodás a tervben érintett országok olajcégei között. A horvát környezetvédők ugyanis megtámadták a tervet, mondván, mind a parti, mind a tengeri terület erősen érzékeny az esetleges tartályhajó-katasztrófákra. A horvát környezetvédelmi miniszter részletes hatástanulmányt kért a Janaftól a biztonsági intézkedésekről. A 300 millió dolláros beruházási költségen felül 70 milliót szánnak korszerűsítésre, a környezetvédelmi kockázatok kiszűrésére.
"Az átadás csúszásának fő oka a horvát illetékes minisztérium által kért fenti környezetvédelmi tanulmány, amelynek elbírálása csak október végén várható" - válaszolt lapunknak Fasimon Sándor, a Mol Rt. kőolaj- és kőolajtermék-beszerzési igazgatója. Bár ez a probléma csak a közelmúltban került nyilvánosságra, az érintett vállalatok már az év eleje óta tudták, hogy bizonytalanná váltak a tavaly december 16-ai államközi megállapodásban foglalt határidők. Van persze más, inkább csak technikai jellegű és késleltető tényező is, de ezek rendezhetők. Például az orosz olajat szállító Transznyefty csővezetéki vállalat még csak most készíti elő azt a megállapodást az exportőr vállalatokkal (Jukosz, TNK), amely alapját képezhetik a horvát Janaf által kötendő szállítási garanciáknak. A magánjogi tranzitszerződések szövegezése folyamatban van.
A Barátság és az Adria-vezeték összekötésében Oroszország, Fehéroroszország, Ukrajna, Szlovákia, Magyar- és Horvátország érintett. A közös terv szerint az olajban gazdag orosz lelőhelyek szénhidrogénjét az adriai Omisalj mélytengeri kikötőn át juttatnák a Földközi-tengeren át a világpiacokra. A 2004-es üzemkezdethez erős orosz érdekek fűződnek, de fontos a másik öt érintett ország számára is. A kudarc csökkentené az ország tekintélyét a befektetők szemében - véli Trnokop-Tanta.
Az Adria-vezeték egyelőre csak a kikötőtől felfelé képes olajat szállítani, s évi 20 millió tonna nyersolaj továbbítására alkalmas, ma azonban 6,7 millió tonnáig használják ki. A Földközi-tengeren vett olajat juttatják rajta a horvátországi finomítókig.
Az 1991-95-ös délszláv háború előtt 10 millió tonna olajat kaptak rajta keresztül Jugoszlávia északkeleti részei, valamint Magyarország és Csehszlovákia. A Janaf évi 30 millió dollár bevételbővülést remél a Barátság-Adria projekt átadásától. Ennek során a szállított mennyiség évi 5 millióról 15 millió tonnára nő. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.