BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kaszpi olaj a Barátságban?

Kaszpi-tengeri olajat szállítana az ukrán Ukrtransznafta társaság a Barátság-Adria vezetéken keresztül a horvátországi Omisaljba. A csőbe az Odessza-Brodi vezetéken jutna be az abban továbbított, uráltól eltérő minőségű olaj, ahonnan tankerekben juttatnák el Amerikába. Ám az ötlet megvalósítása gazdasági és műszaki okokból is nehézkesnek tűnik.

A következő három évben Kaszpi-tengeri olajat kíván juttatni az Odessza-Brodi vezetéken keresztül a Barátság-Adria rendszerbe az ukrán Ukrtransznafta társaság. A megoldás révén a - főként amerikai cégek által kiaknázott - kaszpi térség szénhidrogénjének találnak útvonalat a felhasználókhoz, megkerülve a zsúfolt Boszporuszt. Az ehhez használandó Odessza-Brodi vezetéken azonban éppen az ellenkező irányba, a fekete-tengeri kikötő felé továbbítható az olaj. Szükség lenne tehát olyan egy "iránymegfordító" beruházásra, mint az Adria esetében. Ráadásul a fekete-tengeri Odesszáig csak kétszeres átrakással juttatható el a kaszpi olaj, igencsak megdrágítva a szállítást.

Elvileg Magyarország is vásárolhatna az esetleg az országon is áthaladó kaszpi olajból, gyakorlati érv azonban nemigen szól mellette. A Mol Rt. százhalombattai finomítójának technológiája s összes létesítménye az orosz urál minőség feldolgozására alkalmas.

Alekszandr Todijcsuk, az ukrán társaság vezérigazgatója szerint a Barátság-Adria projekt résztulajdonosának és a rendszer használójának, az orosz Jukosz cégnek is érdeke a szállítások növelése. A tranzitdíjbevétel szempontjából ez nyilván így van, ugyanakkor a Barátság-Adrián ez esetben felváltva kellene szállítani a két minőséget. Ehhez az éppen nem szállított olajfajtát ideiglenes tárolókban kellene várakoztatni. Ilyen szabad tárolók pillanatnyilag nincsenek - tájékoztatták lapunknak olajipari körökből. Nincsenek a ma évi 14,5 millió tonnáig kihasznált Barátság vezetéken olyan fölös kapacitások sem, amelyek lehetővé tennék a szállítási idők érdemleges megosztását. Todijcsuk ugyanakkor lát lehetőséget a szállítható mennyiség növelésére, elismerve, hogy ez komoly beruházást igényel majd a beruházásban részt vevőktől. (Az Odessza-Brodi szakasz kapacitása 9-14,5 millió tonna. A vezetéket nemrég helyezték üzembe, s napirenden van az ellenkező irányú, azaz Gdansk felé történő meghosszabbítása is.)

A komolyabb tervezésig egyébként is ki kell várni a Barátság-Adria projekt átadását. Az eredeti üzembe helyezési időpont 2003 vége lett volna, ám a Lehman Brothers szerint már februárban látható volt egy legalább féléves csúszás. Mint már beszámoltunk, az orosz-horvát-magyar-szlovák-ukrán-fe-hérorosz terv szerint az Adria-vezetéken a szállítás irányának megfordításával, a két vezetéken keresztül jut majd el az orosz olaj a mélytengeri Omisalj kikötőbe, ahonnan számos felhasználóhoz, de mindenekelőtt az USA-ba szállíthatnák. A bő háromezer kilométeres szakaszon a tranzitdíj 0,64 dollár/tonna lenne száz kilométerenként, míg az omisalji átrakás ára tonnánként 2,5 dollár.

Néhány napja újabb akadály látszik késleltetni az átadást. A horvát környezetvédelmi miniszter közölte, a létesítmény környezetvédelmi szempontból kockázatos, s engedélyezésekor a legszigorúbb természetvédelmi elvárásokat követelik meg. Bozo Kovacevic elismerte a beruházás fontosságát, de leszögezte, hogy ha az az üzemeltetőtől várt tanulmány alapján nem felel meg a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak, újabb vizsgálatot és intézkedéseket rendelnek el.

A kivitelező horvátországi Janaf cég elnök-vezérigazgatója, Vesna Trnokop-Tanta nemrég közölte, hogy körülbelül hat hónapon belül készül el a miniszter által említett tanulmány. Ezt követően a minisztérium szakembereinek még négy hónapjuk marad a tanulmány állításainak ellenőrzésére, vagyis kedvező esetben emiatt nem fog tovább csúszni - a már egyébként is a jövő év közepére várt - átadás. A minisztérium az engedély kiadása előtt arra a próbaüzemre is kíváncsi, amelynek során az Adria-kőolajvezeték két irányban szállítja az olajat.

Az átadás után a kezdeti évi 5 millió tonnáról 15 millió tonnára kívánják növelni az Adria-Barátság vezetéken keresztül szállítandó olaj mennyiségét. (Ez napi 100 ezer hordóról napi 300 ezerre való növelést jelent.) A Janaf pillanatnyi kapacitása évi 20 millió tonna, ezt 35 millió tonnára tervezi növelni. Most viszont csak évi 6,1 millió tonna olajat továbbít, miután az 1991-95-ös délszláv háború idején létesítményei többségének működését leállították.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.