Áldott: Jó pozícióink vannak
A régió olajipara nagy részben már konszolidálódott, és így kialakult az a négyes csoport - a Mol, az osztrák OMV, a lengyel PKN, az orosz Lukoil -, amelyek egymással versenyeznek. A versenytársak között a Mol csoportnak meghatározó szerepe van Magyarországon, Szlovákiában, és partnere a horvát INA-nak. E három országon kívül jelentős kereskedelmi jelenléttel bír Ausztriában, Csehországban, Boszniában és Szlovéniában. Az OMV egy kétpólusú piaccal rendelkezik, hiszen valószínű, hogy sikerrel zárja a román Petrom privatizálását - mondta Áldott Zoltán. Így az OMV-nek az érett osztrák és német, valamint egy kialakulóban lévő román piacon van meghatározó szerepe. A PKN Lengyelországban és - az Unipetrol-tranzakció sikeres lezárása esetén - Csehországban játszik meghatározó szerepet. Ugyanakkor a Lukoil bolgár bázissal a déli országokban, főleg Szerbiában és Romániában épített ki pozíciókat.
A kialakult egyensúlyt vállalatfelvásárlásokkal már nem lehet jelentősen megingatni, így elsősorban az lesz a meghatározó, hogy ki milyen hatékonyan alakítja ki portfólióját, és mennyire nyereségesen működik - magyarázta Áldott Zoltán. Néhány kisebb cég eladása ugyanakkor még hátravan, például várható a szerb NIS privatizációja, ami a Molt is érdekli. Emellett a Mol szeretne szorosabb kereskedelmi kapcsolatot kialakítani a szlovén piacon, többek között a Petrollal is - tette hozzá.
Rövid távon az sem valószínű, hogy az erőegyensúly azáltal borulna fel, hogy valamelyik csoport felvásárolja a másikat. Az egymással folytatott tárgyalásokkal egyébként a Mol és a PKN jutott a legmesszebb, ahol az együttműködés hasznának számszerűsítése is megtörtént, azonban a lengyel kormányváltás miatt a szorosabb együttműködéshez szükséges állami jóváhagyá-sokra nem került sor - fogalmazott Áldott Zoltán. Így egyelőre mindenki saját pozícióját igyekszik optimalizálni. Ezek az elvek voltak a meghatározók már az utolsó privatizációs eljárásokban is, így tisztán üzleti megfontolásokból lépett vissza a Mol Csehországban, és tettek egy másfajta ajánlatot Romániában.
A stratégiai igazgató a Petrommal kapcsolatban kiemelte: meglepődött azokon a kijelentéseken, miszerint kudarc érte a Molt a privatizációs eljárásban. Ez Áldott Zoltán szerint akkor lett volna igaz, ha az OMV-vel hasonló struktúrában pályáznak, és így választják ki a Mol ellenében az osztrák céget a pályázat nyertesének. A Mol azonban egyértelművé tette, hogy az a fajta konstrukció számukra nem vonzó, annak ellenére, hogy nagy növekedési lehetőségek vannak a Petromban. A cég egyedüli átvétele azonban szinte teljes egészében lekötötte volna a Mol erőforrásait és vezetésének energiáit, ráadásul a Petrom jelenlegi helyzetében a teljes felelősséget egyedül átvenni túl nagy rizikót jelentett volna - mondta Áldott.
Csehországban azért nem vettek részt az Unipetrol privatizációjában, mert a Molt a cég jelentős része nem érdekelte, és bár más cégekkel folytatott tárgyalásokat az Unipetrol üzleti alapú megosztása érdekében, végül csak egyedül adhatott volna be pályázatot.
A Mol már olyan piaci súllyal rendelkezik, amely önmagában is elfogadható, ráadásul jó alapot ad a növekedésre is, hiszen azokon a piacokon vannak jelen meghatározó szereppel, amelyek a legérdekesebbek a régióban - közölte Áldott Zoltán. A Slovnaft integrációja üzleti értelemben már teljes mértékben megvalósult, míg a horvát INA olajtársaságnál az első lépést tették meg. A Mol például Szerbiában már csak az INA-val együtt akar terjeszkedni, elsődleges feladat azonban a cég megerősítése.


