BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Meddig marad a magas olajár?

A tartósan magas olajár nem csak a benzin, a pénzügyi eszközök árán keresztül is kockázatot jelent. A korábbi olajárrobbanásokkal ellentétben most a határidős jegyzések is magasra kúsztak. Úgy tűnik, a folyamat vesztese elsősorban a részvénypiac lehet.

Habár az egyértelmű és dinamikus növekedés éppen lefékeződött, a kőolaj rendkívül magas ára továbbra is számos kérdést vet fel többek között a pénzügyi piacokon is. Ezek közül az egyik - talán az árfolyam aktuális szintjénél is fontosabb - az, hogy meddig marad az árfolyam átlag feletti. Milyen hatással lesz ez a pénztárcánkra? Miként befolyásolja például a pénzügyi termékek árát vagy a kamatszintet?

Időszakok, amikor az olajár elfogadható, vagy éppen egyensúlyinak - melynek pontos mértékéről nyilatkozni igazából senki sem tud - nevezett értéke felett volt - mindig voltak és lesznek is. A 30 dollár körüli szint normálisnak mondható, az 50-hez közelítő barrelenkénti érték azonban már korántsem. Sokan épp a hirtelen jött és rendkívül gyors emelkedés miatt titulálták a helyzetet lufiproblémának, jóllehet több jel is arra utalt: tartósan magas árszinttel kell szembenézni.

A kőolaj-kitermelés mértékének szabályozásában kulcsszereppel bíró OPEC történetesen a nagy fedezeti alapokra mutogatott: azzal érveltek, hogy a New York Mercantile Exchange-n kötött spekulatív pozíciók hajtották fel az árfolyamot. Ez az érvelés nem nélkülözi a valós alapokat: az áremelkedés irányába mutató fogadások olyan mértékben múlták felül a short pozíciók értékét, hogy az árfolyamrés 18 éves csúcsot döntött a nyár közepén. Kifogást ezzel az érvrendszerrel szemben azért emelhetünk, mivel a jegyzés a kérdéses pozíciók leépítése után is magas maradt.

Érdekes, hogy a hosszú távú befektetők sem hisznek a tendencia változásában, a határidős árfolyamok ugyanis szintén magasra kúsztak. Ez is egy olyan sajátossága a jelen helyzetnek, melyben az eltérést mutat a korábbiaktól: 2000 októberében ugyanis - amikor az azonnali jegyzés 38 dollárig emelkedett - a határidős piac mindössze 20 dolláros árral reagálta le azt. Most azonban a határidős tendencia követi az azonnali piacot: a 10 éves szállításra augusztus elején 35 dolláron kötöttek ügyletet, egy hete pedig a futures árak megközelítették az 50 dolláros szintet is. Erre 1983 - a határidős olajkontraktus tőzsdei bevezetése - óta nem volt példa. 2000 januárja óta az átlagos árfolyam tartósan 30 dollár környékén mozgott, egyedül a 2001. szeptemberi New York-i merényleteket követően esett hosszabb időre e szint alá.

A tartósan magas olajárelmélet nem követők nélküli a szakértők körében. Egy a múlt héten a The Economistban közzétett elemzés szerint egy éven belül többen is 60 dollár környékére várják a határidős árat, míg 2010-re 100 dolláros jegyzést is reálisnak éreznek. Az év elején egy Bloomberg összeállításban az elemzők átlagosan 26,28 dolláros árat prognosztizáltak erre az évre.

A komolyabb áremelkedést javarészt a keresletben bekövetkezett radikális volumennövekedés idézte elő, amire a kínálat technológiailag nem készült fel, kiszolgálására pedig földrajzilag egyelőre - úgy tűnik - alkalmatlan. Az egyik legnagyobb vevő a fejlődő Kína lett - amiben még további jelentős potenciál van -, az eladók oldalán pedig olyan politikailag instabil országok állnak, többek között Szaúd-Arábia, Venezuela és a szovjet utódállamok. A kereslet folyamatosan növekszik, az 1986-os napi 54 millió barrel után az idén már 82,2, jövőre várhatóan 84 millió barrel lesz a napi kereslet.

Elemzők azonban ennél is mélyebb gyökerű problémát látnak az olajipar technológiai fejletlenségében. A kitermelő és finomítókapacitásban az 1970-es évek óta nincs érdemi növekedés, a többletértékesítés a régi mezőkből kisajtolt és a meglévő infrastruktúrán átgyömöszölt olajból adódott. Tavaly a kereslet növekedése 15-szöröse volt a finomítókapacitás bővülésének. Ami mégis bizakodásra ad okot az az, hogy a jelenlegi árszínvonal reálértéken alulmúlja az 1970-es évek válsága idején tapasztaltat, a nagyobb gazdaságok pedig már talán kevésbé függnek az olajtól mint energiaforrástól - vélik elemzők.

Aggódni azonban így is van miért - a világ vezető gazdaságában sokan látják ezt így. A magas olajár emelkedő kamatpálya és szigorodó költségvetési politika idején éri a gazdaságot. Egy ilyen - adó módjára funkcionáló - jelenség a legtöbbet akkor árthatja, amikor az ország egyébként is rekordszintű eladósodottsággal küzd. Kérdés, hogy ki vállalja a legnagyobb terhet magára.

Az 1970-es években a magas olajár az infláció gyors növekedését eredményezte. Ez a veszély most nem fenyeget, hiszen éppen csak elmúlt a defláció árnyéka. Így talán nagyobb biztonságban érezhetik magukat azok a kötvénytulajdonosok, akik pénzüket fix kamatozású eszközökbe fektették.

Ha tehát nem a fogyasztók fizetik meg az árakon keresztül a többletköltségeket, akkor minden bizonnyal a vállalatoknak kell felvállalniuk azt - egy részét legalábbis. Mindez az esetükben az árrés csökkenését és jövedelmezőségük visszaesését eredményezi. A tendencia első olvastában tehát úgy tűnik, hogy a részvénypiacoknak árthat leginkább, melyek már most is nagylelkűen árazottak és az emelkedő kamatszínvonal nyomásának is ellent kell álljanak. Nehéz helyzetbe kerülhetnek azok a vállalatok, melyek iparáguknál fogva az olajárra különösen érzékenynek bizonyulnak: az autógyártás és a légi közlekedés kiemelten veszélyeztetett iparágak lehetnek.

Ezek a társaságok már így is 20 százalékot vesztettek piaci értékükből az idén, ami messze meghaladja az S&P 500 index 4 százalékos visszaesését. Óvatosan tehát a befektetésekkel: a szokványos megfontolások mellett - úgy tűnik - egy újabb kellemetlen tényezővel kell hosszabb távon is kalkulálnunk.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.