BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Banki különadó: ki mennyit fizessen?

A "bankadó" által érintettek nagyobb része nem ért egyet azzal, hogy a kamatnyereség után kell majd adót fizetnie. A tiltakozás nem véletlen, hiszen a társasági adó kulcsának megemelésével - ami a kormány eredeti terve volt - többségük jobban járna. A változtatás esélyét ugyanakkor rontja, hogy már kész törvényjavaslatról van szó - amiről ráadásul elmondható, hogy egyeztettek róla -, és vélhetően a legnagyobb bank sincs ott a változtatásért lobbizók között.

A költségvetési törvényjavaslatban 37,8 milliárdos pénzforgalmi bevétel szerepel a kamatkülönbözet-adó mellett, amelyet 2005-ben és 2006-ban a hitelintézeteknek, lízing- illetve faktoringcégeknek kell majd megfizetniük. Annak ellenére, hogy az érintettek és a kormány között több egyeztetési forduló is lezajlott az új adónem ügyében, a kérdés nem tekinthető lezártnak.

A kamatnyereség-adóról szóló javaslat előélete igen viharosra sikeredett. A pénzügyminiszter szeptember közepén jelentette be, hogy a pénzügyi vállalkozásoknál a társasági adó kulcsát 16-ról 24 százalékra emelik. Amellett, hogy a bejelentés azonnali felzúdulást keltett a bankok körében - az érintettek diszkriminatív, Európában példátlan lépésnek értékelték a tervet -, a megfogalmazása sem volt túl szerencsés: nem derült ki ugyanis, hogy pontosan kiket érint a változás, hiszen a pénzügyi vállalkozások körébe az általánosan elfogadott besorolás szerint a lízing- és faktoringcégek tartoznak.

A feszült hangvételű nyilatkozatok és közlemények után tárgyalások kezdődtek a kormány és a bankok képviselői között: ezek nyomán - első körben - a kormány hajlandónak mutatkozott tárgyalni a pluszbevétel beszedésének mikéntjéről - ekkor még a társaságiadó-kulcs felemelését mereven elutasították a bankok -, viszont az előirányzott évi 30 milliárdos bevételi előirányzathoz ragaszkodott. A számtalan verzió - kamatadó, jegybanki tartalékok kamatának elvonása, kamatmarzsadó - közül az utolsó egyeztetés végére csak a marzsadó és az eredeti változat maradt meg, ráadásul azzal a kitétellel, hogy - a később megnövekvő uniós bevételek miatt - az érintetteknek a pluszterhet csak két adóéven át - 2005-ben és 2006-ban kell fizetniük.

A két verzió közül a kamatkülönbözet megadóztatása mellett döntött a kormány: így a bankoknak, szövetkezeti hitelintézeteknek, lízing- és faktoringcégeknek - az elkészült javaslat szerint - a kapott és fizetett kamatok közötti különbség hat százalékát kell a költségvetésbe befizetniük, ám ezt az összeget egyéb ráfordítás címén levonhatják társaságiadó-alapjukból.

Mindjárt kiderült azonban, hogy a társasági adó kulcsának megemelése mégsem jelentette volna a legrosszabb megoldást: néhány nap múlva ismét arról jelentek meg újságcikkek, hogy a bankok többsége mégis ezt a megoldást támogatná.

Az igyekezet természetesen nem véletlen, a bankok túlnyomó része ugyanis nyilvánvalóan rosszabbul járna az új adónemmel, mint a tánya kulcsának 24 százalékra emelésével. A 2003. évről közzétett éves és az idei első féléves jelentések szerint a kamatnyereség-adóval a nagyobb szereplők közül egyedül az OTP Bank járhatna jobban, és az új adónem a szektor egészét is kellemetlenebbül érintené, mint a társasági nyereségadó megemelése. (Az igaz, hogy 2003 alapján az OTP Bank szintén jobban járt volna - még éppen - a társasági adó kulcsának megemelésével, ám 2004 első féléves számai alapján - becslésünk szerint - már nagyjából egymilliárd forinttal kevesebb többletterhe keletkezne.)

A pénzügyi tárca ezzel együtt nem érti a bankok újabb kifogásait, és a maga részéről lezártnak tekinti az ügyet, mondván, a javaslat már megszületett, a döntés pedig az Országgyűlés kezébe került. A kamatnyereség-adón többet vesztő társaságok ugyanakkor nem valószínű, hogy belenyugodnának a fejleményekbe: a törvény módosító javaslatai között vélhe-

tően akad majd olyan, amely tőlük származik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.