Fedezett vevőkockázattal olcsóbb az ügylet
A Magyar Exporthitel Biztosító Rt. az általa kínált konstrukciók segítségével maga is bővíteni tudja ügyfelei forrásbevonásának mértékét, s javítani annak feltételeit - hangsúlyozza Szakács Tibor, a Mehib vezérigazgatója.
Mint lapunknak indokolta: az értékesítési tevékenység bővítéséhez, új piacok eléréséhez szükségessé váló források nyújtásában a bankok kedvezőbben bírálják azokat az ügyfeleket, amelyek rendelkeznek vevőkockázatok kezelésére kidolgozott hitelbiztosítási fedezettel.
Azért jár jobban a lehetőséget igénybe vevő, mert a kötvényt az ügyfél a bankra tudja engedményezni, ezért az fedezetként használható, ami alapján a kereskedelmi bankok növelik az adott vállalat limitjét. Másrészt a vevő oldali kockázatot a Mehib terméke kezeli, így kedvezőbb megítélés alá esik az adott ügylet finanszírozási kockázata.
A terméket a Mehib gyakorlatilag minden finanszírozási konstrukcióhoz (rövid, közép- és hosszú lejáratú), minden relációban (piacképes és nem piacképes, belföldi), s minden olyan ügylethez kínálja, amelyenél megjelenik a vevőkockázat. Szakács példaként a gyártási szakaszban kínált kockázatbiztosítást említi - a kötvény birtokában akkor sem jár pórul az a vállalat, amelynek nagyobb értékű rendelését menet közben a vevő lemondja. Az ebben a szakaszban keletkezett károk kezelhetővé válnak a termék révén.
A Mehib vezérigazgatója egyébként a jövőben felfutásra számít. Derűlátását a tendenciák is alátámasztják. Nagy ugyanis a fellendülés a - nagyobb értékeket feltételező - komplett projektfinanszírozás területén, elsősorban a FÁK-országok piacain. Kórház-rekonstrukció, erőműépítés, gyárfelújítás - sorolja Szakács a megvalósulás alatt, illetve előkészítési fázisban lévő projektek példáit. A közelmúltban készített összesítésük eredményéből kitűnik, hogy jelenleg mintegy egymilliárd dollár értékű üzletcsomagról tárgyalnak a partnerekkel, amelynek - reményei szerint - a zöme megvalósul.
A realizálandó projekteknek pedig mintegy harmada-fele projektfinanszírozási konstrukció lesz. Mindebből egyértelmű - fogalmaz a vezérigazgató -, hogy a magyar vállalati szférának is érdemes megvizsgálnia az ebben rejlő lehetőségeket, aminek eredménye komoly piacbővítés, illetve új piacokra való betörés lehet, szögezte le Szakács Tibor.


