Egy nemrégiben készített belga felmérés szerint az európai cégek közel fele késedelmesen fizet szállítóinak. Országonkénti bontásban Magyarországon különösen rossz a helyzet, itt ugyanis a vállalatok a számla fogadása után átlagosan ötven nappal fizetnek. A késedelmes fizetés a hazai ágazatok közül mindenekelőtt az építő-, a nyomda- és az élelmiszeriparban jellemző, de a kiskereskedelemben is egyre a több panasz. A szuper- és hipermarketek sokaságát működtető multinacionális vállalatok lazuló fizetési fegyelme ráadásul már nemcsak a beszállítóknak, hanem az őket finanszírozó faktorcégeknek is gondot jelent.
A problémák abból fakadnak, hogy a kiskereskedelmi óriások gyakran visszaélnek erőfölényükkel. Nemcsak késedelmesen egyenlítik ki szállítói számláikat, hanem sokszor minőségi kifogásokra hivatkozva a szerződésben foglaltnál kevesebb áru ellenértékét fizetik ki.
Az utóbbi esetben a szállító még akkor sem jut teljesen a pénzéhez, ha követelését korábban már finanszírozta egy faktorcég. Előlegként ugyanis csak a számla legfeljebb nyolcvan százaléka jár, a többi csak akkor, amikor a vevő - ez esetben a kiskereskedelmi vállalat - maradéktalanul teljesít. Ha a hiányzó összeg a számla húsz százalékánál kevesebb, akkor a faktorcég értelemszerűen kevesebbet fizet ki ügyfelének. Ha viszont a vevő a számlaelőlegnél kevesebbet fizet, akkor a faktorcég az ügyfelétől kénytelen behajtani a különbözetet, ami egy kevésbé likvid szállítónál bonyodalmas, mivel erre csak a visszakapott áru értékesítése után nyílik mód.
A késedelmes és a hiányos fizetés ellen a szállító - sok esetben kis- és középvállalkozás - szinte semmit sem tehet, hiszen ha fellépne vevője ellen, elveszíthetné az egyik legnagyobb - de gyakran az egyetlen - megrendelőjét, magyarázta Martinkó Károly, a Magyar Faktoring Szövetség alelnöke. A faktorcégek sem szívesen tiltakoznak, hiszen fennáll a veszélye, hogy a kiskereskedelmi vállalat a jövőben már nem írja alá az engedményezési nyilatkozatot, amely ahhoz szükséges, hogy az áru ellenértékét ne a vevő, hanem a faktorcég kapja meg. Vagyis a faktorcég számos olyan ügyféltől eshet el, amely az általa megtámadott multinacionális vállalatnak szállít.
További problémát jelent a faktoringtevékenységgel foglalkozó társaságok számára, hogy egyes multinacionális cégek nem nyújtanak szinte semmi információt a kifizetésről, holott a tájékoztatás az engedményezési nyilatkozat alapján kötelességük lenne. A faktorcégek ezért gyakran nem tudják, mekkora fizetési késedelemre, az áru ellenértékének hányad részére számítsanak. Az információnyújtás hiánya miatt keletkezett nézeteltérések már odáig fajultak, hogy néhány faktoringtársaság nem fogad el olyan számlákat, amelynél vevőként az egyik meghatározott kiskereskedelmi nagyvállalatot tüntetik fel. A faktorcégek ugyanis nemcsak az ügyfél adósának pénzügyi helyzetét, hanem annak megbízhatóságát is vizsgálják.
A hipermarket-láncolatoknak - piaci pozíciójukból eredően - inkább specialitásai, mint problémái vannak. Azok a beszállítók, akik szezonális vagy egyedi terméket szállítanak a hipermarket-láncolatoknak, kiemeltebb ügyfélkezelést igényelnek - vélekedett Horváth Gábor, a CIB-Faktor kontrolling- és kockázatkezelési vezetője. E termékeknél ugyanis fennáll a veszélye annak, hogy az akciókból visszamaradt mennyiséget a szakzsargon szerint "visszáruzzák" a szállítónak, és így a számlakövetelést megvásárló faktorcég nem jut hozzá a számla teljes összegéhez. A szakember szerint előfordul, hogy nem kapnak megfelelő tájékoztatást ügyfeleiktől a visszáruzás lehetőségéről, valamint az esetleges mennyiségi kedvezményekről, és a számla összegéből kevesebbet kapnak meg, mint amennyit az ügyfélnek előlegként kifizettek. Miután a legtöbb ügyfél folyamatosan szállít be a hipermarketekbe, és a faktorcég folyamatos finanszírozást nyújt ezen beszállítóknak, az említett specialitások nem okoznak fennakadást a beszállítókkal kialakított gördülékeny üzleti kapcsolatokban - mondta Horváth Gábor. Leggyakrabban a következő számla előlegéből vonják le a korábban ki nem fizetett összeget.
A teljesítési határidők betartása, a kiszámíthatóság, valamint az információnyújtás nagyon fontos lenne a kis- és középvállalkozások fejlődése szempontjából. Mivel a faktorcégek nem előlegezik meg egyes nagyvállalatok szállítói követeléseit, újabb akadály gördül a tőkeszegény kisebb vállalatok elé, azok csak a több hónapos fizetési határidő lejártával - vagy még annál is később - juthatnak pénzükhöz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.