A vezető magyarországi tőzsdei cégek kifejezetten jól állnak a régiós hatékonysági versenyben. A Molt összevetve legközelebbi versenytársával, a lengyel PKN Orlennel, látható, hogy a magyar vállalatnál az egy alkalmazottra jutó árbevétel 11,4 százalékkal, az egy alkalmazottra jutó nyereség 47,7-del haladja meg a lengyel vetélytárs hasonló számait. Ez jórészt annak köszönhető, hogy a magyar olaj- és gázipari óriás menedzsmentje sokkal szabadabban racionalizálta a vállalatot, míg a PKN vezetésének kezét megkötötték a politikusok. Nem véletlenül, hiszen politikusként érthetően nehéz jóváhagyni akármekkora elbocsátásokat akkor, amikor az országban 19 százalékos a munkanélküliségi ráta.
Korántsem ennyire rózsás a helyzet, ha bevesszük a számításba az osztrák OMV-t is. Akadnak ugyan jelentős szerkezeti különbségek, ezek azonban közel sem magyarázzák azt, hogy miért 3,2-szeres az egy alkalmazottra jutó árbevétel az osztrák cégnél, mint a Molnál. Természetesen ez a szám a román Petrom nélkül értendő, amelyet nemrég vett meg az OMV. A romániai állapotokat jól mutatja, hogy míg az OMV az első negyedévben hat és fél ezer emberrel 3,2 milliárd euró árbevételt ért el, addig a Petrom 50,7 ezer dolgozója 555 millió euró forgalmat generált. Ez a sajátos aránytalanság az elvégzett munka ellentételezésében is jelentkezik, utóvégre a kisebb létszámú OMV abszolút bértömege felülmúlja a jóval több alkalmazottat foglalkoztató Petromét.
A hatékonyságnövelés a legszembetűnőbb módon talán a Magyar Telekom (korábban Matáv) háza táján került előtérbe, hiszen a piacok telítődését követően a cég elsősorban a költségek visszafogásában látta a további profitbővülés forrását. Tavaly a Matáv munkavállalóinak közel egyharmadának elbocsátásáról született döntés, amelynek köszönhetően az egy alkalmazottra jutó vonalszám 370-ről 415-re emelkedett az első negyedévre, és a jövő év végére várhatóan meghaladja majd az ötszázat. Ez teljesen megfelel a nemzetközi szintnek, sőt nem pusztán a régióban, de a fejlett piacokon is találni olyan vállalatot, amely irigységgel tekint a Magyar Telekom hatékonyságára. Más kérdés, hogy milyen megtérüléssel járnak a karcsúsítások, a vállalat ugyanis jelentős csomaggal próbálta segíteni az elbocsátott dolgozókat. Ennek ugyanakkor megvan a maga ára: az elmúlt esztendőben a segítő szándék mintegy felére vitte le a magyar telekommunikációs társaság profitabilitását.
A hazai bankszektor jegyzett képviselői, az OTP Bank és az FHB Földhitel- és Jelzálogbank is felveszi a versenyt hatékonyságban a régiós bankokkal. A két hitelintézet közül az FHB a jobb a költség/bevétel arány terén, mi több, a jelzálogbank a régió leghatékonyabb bankja a maga 39,5 százalékos mutatójával. Ez különösen figyelemreméltó akkor, ha figyelembe vesszük, hogy egy még mindig állami többségi tulajdonban lévő hitelintézetről beszélünk. A titok nyitja főként a terhes örökség hiányában és a stratégiában rejlik. Nem szabad azonban megfeledkezni arról sem, hogy a menedzsment nem engedte elszaladni a költségeket, miután a bank nagyon nyereségessé vált.
Az OTP ezzel szemben már nem lóg ki pozitív irányban a mezőnyből. Az 56 százalékos költség/bevétel aránya nagyjából megegyezik a lengyel Pekao hatékonyságával, de elmarad a cseh Komercní Banka mutatójától. Ugyan az OTP számos racionalizálási lépést tett az elmúlt időszakban, de a piacon még mindig tartja magát az a vélemény, hogy a menedzsment kivár. Azaz a jelentős költséglefaragásokat arra az időszakra tartogatja, amikor a bank növekedése már nem a megszokottnak megfelelő ütemben gyarapítja a nyereséget, és szükséges lesz némi "rásegítésre" a költségek lefaragásával a részvényesek elégedettségének fenntartására. Ennek azonban ellentmond az a tény, hogy az OTP költség/bevétel aránya 2006-ra várhatóan eléri az ötven százalékot, amely nemcsak megfelel a nemzetközi elvárásoknak, de egyúttal a többieknél gyorsabb racionalizálást is jelez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.