A magyarországi kártyapiaci szokásokra véleményem szerint nem lesz hatása az Egyesült Államokban lezajlott hackertámadásnak - fogalmazott lapunknak Radu Obreja, a Visa Europe magyarországi és szlovéniai üzletfejlesztésért felelős alelnöke. A Visa Europe kártyái közül közel nyolcszázezer volt érintett az ügyben (ez az összes érintett plasztiklap két százalékát jelenti), a lehetséges visszaéléseknek pedig leginkább azok vannak kitéve, amelyek adatát mágneses csík tárolja. Ezek száma körülbelül negyvenezer lehet. Kártyacsalások mindig voltak és lesznek, a cél, hogy a visszaélések számát visszaszorítsuk. Ez mindenesetre csökkenő tendenciát mutat, a csalási arány immáron minden száz dollárból 5-7 centre tehető. A statisztikát tovább javíthatja a csippel és PIN kóddal is ellátott plasztiklapok elterjedése, ráadásul a Visa tavaly decemberben amellett, hogy szigorított biztonsági szabályozásain, újakat is bevezetett.
Egyes elképzelések szerint 2008-ra a csipkártyák aránya negyven százalékra nő Európában, ám kérdés, hogy hazánkban mikorra várható áttörés ezen a téren. Jelenleg két banknál, a piacon úttörő szerepet vállaló K&H Banknál és az OTP Banknál igényelhető csipkártya, ám hamarosan háromszereplőssé bővülhet a piac. Mint Radu Obreja rámutatott: egy hitelintézet igen komolyan foglalkozik az ilyen intelligens kártyák bevezetésével, míg a negyedik szereplő megjelenését 2006-ra várja. (A piaci hírek szerint a Raiffeisen Bank rukkolna elő még az idén csipkártyával.) Biztonságra, valamint az ügyfelekkel történő szorosabb személyes kapcsolat kiépítésének lehetőségére is jobb megoldást nyújt a csip alapú kártya, ám az már a bankoktól függ, hogy az elfogadóhelyek számát milyen ütemben bővítik.
A Magyarországon a kártyával való fizetések piaca mindenesetre több területen is ígéretesen fejlődik - mutatott rá a 2005. március végével zárult üzleti évet értékelve. Több mint húszszázalékos bővülést mutat a Visa-kártyás vásárlások volumene Magyarországon, s ez nemzetközi összehasonlításban is imponáló adat. Ezzel sikerült az egymilliárd eurós határt is átlépni, míg a plasztiklapok összes forgalma 6,1 milliárd eurót tett ki, 10,6 százalékkal meghaladva az egy évvel korábbi adatot. Közel hasonló mértékben nőtt az összes tranzakciók száma (69 millió), míg a 28,6 millió POS tranzakció, azaz a kereskedőknél lebonyolított ügyletek száma 22,6 százalékos emelkedésről árulkodik. Emellett egy másik tendencia is észlelhető a magyar piacon: megugrott a hitelkártyás költések volumene. Míg a betéti kártyával átlagosan 12,3 tranzakciót végeztek az ügyfelek egy év alatt a kereskedőknél, s a költések volumene 428 eurót tett ki, addig a hitelkártyát jóval gyakrabban használták vásárlásoknál a magánszemélyek (átlagosan 21-szer), s többet is költöttek vele (átlagosan 978 eurót).
A hitelkártyák ugyan még csekély szeletet hasítanak ki a hazai plasztiklappiacból (a 2,4 milliós Visa-kártyából 173 ezret jelent ez a szegmens), ám míg a betétiek száma stagnált, addig a hitelkártyáké mintegy 31 százalékkal ugrott. Ez utóbbi növekedési ütemét nehéz megjósolni, hiszen sok függ az egyes bankok stratégiájától, illetve a bérszínvonal alakulásától, azonban nem kizárt, hogy az idei év a tavalyihoz hasonló fejlődést mutat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.