A magyar kihelyezési és forrásgyűjtési piac a legstabilabb a régióban, de növekedési potenciálját tekintve a hazai bankszektor elmarad a jelenlegi sztároktól: Romániától és Bulgáriától - fejtette ki Simonyi Tamás, a KPMG partnere tegnap a kelet-közép-európai bankszektorról rendezett sajtóbeszélgetésen. Az elmúlt három teljes évben a magyar piacot a lakossági hitelek gyorsuló ütemű növekedése, valamint a vállalati hitelkihelyezések lassuló ütemű növekedése jellemezte. A kamatmarzsok csökkenésére a szektor a díjak emelése mellett úgy is reagált, hogy több szolgáltatást nyújtanak a pénzintézetek - természetesen díj fejében.
A nyilvános adatok alapján az OTP a régió második legértékesebb pénzintézete a lengyel PKO mögött. Sajáttőke-arányos megtérülést (ROE) tekintve pedig vezeti a tőzsdén jegyzett régióbeli pénzintézetek listáját, 35 százalékos mutatóját a lengyel PKO és a cseh Komercní Banka is csak 21 százalékos mutatóval tudja követni.
A KPMG régióbeli vállalatfelvásárlásokért felelős partnere felhívta a figyelmet arra, hogy Magyarországon, Cseh-, Lengyelországban és Szlovákiában immáron a lakossági üzletág mutat nagy bővülési potenciált, a régió többi országában még mindig a vállalati finanszírozás viszi a piacot. Az említett négy országban a banki termékportfólió hasonlít a nyugat európaihoz, egyedül a volumenek kisebbek. A külföldi bankok tulajdonolják a régiós bankpiac 55-60 százalékát, és ez a közeljövő bankvásárlásai révén 80 százalékig is felmehet. Romániában a legnagyobb és a harmadik legnagyobb pénzintézet van eladósorban, Szerbiában tart a bankprivatizáció, és Ukrajnában sem a piacvezető Aval Bank közelmúltbeli eladása volt az utolsó tranzakció.
A piac ígéretes, hiszen a tíz új EU-tag az EU25 összesített mérlegfőösszegének mindöszsze 3 százalékát teszi ki jelenleg. A régió egyik országában sem haladja meg a hitelek GDP-hez viszonyított aránya az 50 százalékot, míg ugyanez Nyugaton száz százalék körül mozog. (OG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.