Az Európai Unió országaiban a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás mellett szinte minden autósnak van casco biztosítása is. A hazai helyzetet nézve meglehetősen alulbiztosítottnak tűnnek a magyar gépjármű-tulajdonosok ezen a téren: csak minden negyedik autóra kötnek cascót. Az arányokat pedig aligha javítja, hogy a legtöbb kereskedésnél lehetőség van casco nélküli autóvásárlásra, amellyel – az alacsony havi törlesztőrészletekre koncentrálva – többen élnek is. A statisztika ráadásul nem mellettük szól: egy átlagos baleseti kár 400 ezer forint, és a kimutatások szerint a casco biztosítást kötő autósok közül minden harmadiknak évente egyszer keletkezik kára.
A cascoüzletág – amely a hazai biztosítási piac díjbevételének 15 százalékát adja – azonban profitot hoz, szemben a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szegmenssel, éppen ezért nem véletlen, hogy a verseny egyre éleződik ezen a téren is. A Generali-Providencia Biztosító 2005. februártól mérsékelte a díjait, s hasonló irányban mozdult el az Aegon Biztosító is, amely különösen a magasabb önrészt fizetők és a 35 éves kor felettiek körét érintette – fogalmazott Szombat Tamás, az Aegon Magyarország Rt. gépjármű-biztosítási üzletágának igazgatója. A piacvezető Allianz Hungária Biztosító három év után döntött 3 százalékos tarifaemelésről, miközben a 2004 májusában meghirdetett Mobilitási program részeként 5–40 százalék közötti kedvezményeket hirdettek meg több lépésben is a legnépszerűbb autótípusokra. A piaci szintnek megfelelően korrigálta az árakat a cascotermékeknél 2005 júliusában a Groupama Biztosító, a cascopiacon két éve megjelent Union Biztosító pedig 2004 novembere óta nem változtatott tarifáin. Az Uniqa Biztosító évente – autótípustól függően – egyszer-kétszer felülvizsgálja a díjakat, ám mint Csermely Tibor, a gépjármű-biztosítási terület vezetője rámutatott: 2005-ben komolyabb változásra nem került sor. Március 1-jéig azonban akciót hirdetnek a cascokötésre, ebben az időszakban a díjból jelentős kedvezményeket kaphat az autós. Az OTP-Garancia Biztosító folyamatosan értékeli az üzleti igényeket, így fő cascomódozatuknál, a Garancia Cascónál tovább bővítették a választható önrészeket, s már 20 különböző kombinációból választhat az ügyfél. A Rapid Casco, azaz a finanszírozáshoz köthető termékük feltételeit is megújították – mondta érdeklődésünkre Flamich Gábor gépjármű-biztosítási főosztályvezető.
A cascopiac egyik nagy problémája azonban továbbra is az, hogy az autósok többsége legfeljebb az új gépkocsijára köt ilyen biztosítást – miután a hitel miatt kötelező –, s a kölcsön futamidejének lejártával megszünteti azt. A magyarázat igen egyszerű: egy öt-hat éves autó esetén egy 135 ezer forintos átlagos casco díja meglehetősen drágának és aránytalannak tűnik a gépkocsi értékéhez képest. Ezt a szegmenst többen idősebb autókra szóló konstrukcióval próbálták behálózni, ahol a mérsékelt díj csökkentett szolgáltatással párosul. Így például a javíttatáshoz kisebb összeget adnak a biztosítók, az új alkatrészek árának 50–75 százalékát térítik meg, ám kiegészítő szolgáltatások is köthetők az egyes biztosítók termékeihez, s különböző önrészek közül is választhat az érdeklődő. Az Union Biztosító az Union-Bázis Casco módozattal lépett színre, amelyet a „normál” cascók célcsoportjánál szűkebb szegmens veszi igénybe – osztotta meg tapasztalatait Maják Viktor marketingigazgató. Az Uniqa Biztosító 2004-ben vezette be Reál cascó szolgáltatását, amellyel a legalább három-, de legfeljebb kilencéves gépjárművek tulajdonosait kívánták megcélozni, közel 30 százalékos diszkontot kínálva a normál konstrukció árához viszonyítva. Az Allianz Hungária pedig 2004 őszén jelent meg Tempo Casco konstrukciójával, amellyel a négy évnél idősebb autók tulajdonosait célozta meg, s igazodva a járművek értékcsökkenéséhez, a biztosítási havidíj ez esetben is legalább 30 százalékkal olcsóbb. Tavaly az OTP-Garancia vezette be kimondottan az 5 év feletti autókra Senior Casco termékét, ahol a díjak jelentősen alacsonyabbak a normál cascónál. Komolyabb áttörést azonban korántsem hoztak ezek a termékek, s ez nem is lepte meg a piaci szereplőket. Mint Csermely Tibor megjegyezte: 80-100 millió forintos állománydíjat sikerült elérniük, ez viszont ezen termék nélkül nem jelent volna meg náluk. A Reál Casco termékük eladásait azonban fellendítheti a kizárólag használt autók finanszírozását megcélzó Uniqa Leasing idei elindulása – véli.
Fontos, hogy milyen károk ellen keresnek védelmet az autósok – emelte ki Sipos József. Értékben a lopást kell először említeni, ám gyakoriságban a saját hibás töréskár vezet. Ugyancsak a rendkívül gyakoriak közé tartoznak azon esetek, amikor valaki a parkoló gépkocsiját sérülten találja. Ugyan kisebb összegűek, de bosszantók az kavicsfelverődéses üvegkárok, amelyek többségénél a károkozás nem bizonyítható.
Ár – a piaci szereplők többsége szerint változatlanul ez orientálja szerződéskötéskör az autósokat, amennyiben önállóan választanak terméket. Az egyes termékekre jellemző más és más szolgáltatások nem befolyásolják döntően a biztosítóválasztást – mutatott rá Szombat Tamás. Ha viszont hitelre vásárolja autóját, ott a hitelezőknek is döntő szava lehet, azaz, hogy melyik társaság termékét fogadja el – jegyezték meg többen is. Hacsak az ügyfél nem úgy dönt, a kereskedéstől függetlenül is megköti a számára legkedvezőbb cascót és kötelezőt. A biztosítók ajánlatait azonban érdemes átnézni, hiszen a cascónál akár 100 ezer forintot meghaladó éves díjkülönbséggel is találkozhat az ügyfél az egyes biztosítók ajánlatai között, s átlagosan 40-50 ezer forint takarítható meg, ha előzőleg feltérképezik az ajánlatokat – hívta fel a figyelmet Rácz István, az online cascót is kínáló Biztosítás.hu Kft. ügyvezető igazgatója. Úgy látja: az árak közti különbségek jelentősége akkor nő meg igazán, ha a cascók szolgáltatásait is összehasonlítjuk. Ennél a biztosításnál ugyanis véleménye szerint nincsenek jelentős különbségek a teljes körű cascót illetően, minden biztosító ajánlata tartalmazza ugyanis a legfontosabb kockázatokat (tűz, elemi kár, lopás, rablás, törés). A biztosítók által nyújtott kiegészítő fedezetek – például jogvédelem, assistance, kölcsön gépjármű – inkább csak kiegészítő jellegűek, és nem eredményeznek jelentős fedezetbeli különbségeket, legalábbis nem akkorákat, amekkorákat a díjkülönbségek láttán gondolhatnánk – fogalmazott Rácz István. Hozzátette: a kárrendezési szolgáltatások tekintetében (bár egyes biztosítók a szerződött javító partnerekre, mások pedig a szerződött mobil kárrendező cégekre építették rendszerüket) sem találunk jelentős eltéréseket.
Az Union marketingigazgatója szerint viszont ha csak a díj csökkentését tartja szem előtt a kötéskor az ügyfél (azaz bizonyos kockázatokat kizár, túl magas önrészt választ), akkor félő, hogy kár esetén a szolgáltatás elmarad az ügyfél akkori elvárásától, igényétől. Az ár továbbra is meghatározó, de a biztosító kárrendezési és szolgáltatási híre is kiemelkedően fontos – emelte ki Kurtisz Krisztián, a Groupama Biztosító lakossági és kisvállalkozói vagyonbiztosítási igazgatója. A kárrendezés tekinthető Csermely Tibor szerint is a második legfontosabb tényezőnek, miszerint az ügyfélnek milyen tapasztalatai voltak az adott biztosítóval kapcsolatban, illetve kínál-e ingyenes assistance-szolgáltatást. Fontos, hogy az ügyfélnek voltak-e már jó vagy rossz tapasztalatai egy-egy biztosítóval, ám ha valaki szolgáltatás alapján kíván választani, akkor a casco esetében fontos, hogy melyik biztosító mikortól „avultat” (menynyi ideig térít új értéken) – fogalmazott Szombat Tamás.
Elsődleges szempont a döntésben a cascónál is a díj, másodlagos pedig az önrész, amelyet a termékek közötti különbségek (többletkockázatok, kiegészítő biztosítások) követnek a sorban – osztotta meg tapasztalatait Flamich Gábor. Az országosan könnyű elérhetőség, a szerződött szervizhálózat, az önrészen felül készpénzmentes kárrendezés a szerződő autós ügyfél saját érdeke, és így a szolgáltatási verseny még ideiglenesen is kikapcsolhatatlan a díjverseny mellől – hangsúlyozta Sipos József, az Allianz Hungária Biztosító kommunikációs igazgatója. Az Allianznál a több mint 800 szerződött javító közül már több mint kétszáznál online gyorsasággal intézett digitális kárrendezést talál az autós. A szolgáltatások fontosságát emelte ki Jákfalvi Zoltán, a Generali-Providencia Biztosító gépjármű-biztosítási üzletágának vezetője is, mondván, a cascónál elsősorban ez számít, úgymint a kárrendezés elérhetősége, szervizpartnerek száma (ahol a javíttatáskor nem kell készpénzben fizetni).
A szolgáltatási oldal ennek megfelelően mindegyik piaci szereplőnél folyamatosan változik. A Generali-Providencia például 2005 februárjától ingyenes avulás mentes kiegészítő biztosítást kínál a 6 évnél fiatalabb gépjárművekre, amely akkumulátorra, teljes fényezésre, forgó-kopó alkatrészekre, kipufogóra szól. Az Uniqa Biztosító a kárrendezési oldalon folytatta a fejlesztést: bővítik a digitális kárrendezési rendszerüket, ennek keretében SMS-ben, e-mailben is tájékoztatják az ügyfeleket a folyamatban lévő ügyükről.
A Groupama a cascotermékének szolgáltatástartalmát 2006 első negyedévében kívánja tovább bővíteni, s újabb fejlesztéseket tervez a casco terén az Union is, de ezekről még nem kívántak részleteket elárulni.
Egyre több biztosító hirdet meg aktív kárrendezést, azaz amikor a mások által okozott járműkáraikat az ismeretlen biztosító helyett saját casco alapján rendezhetik az ügyfelek saját biztosítójuknál, amenynyiben a cascójukat ugyanott kötötték, ahol a kötelezőt, és a többit a társaság intézi a károkozók biztosítójával. Elsőként az Allianz jelent meg ezzel a szolgáltatásával tavaly, ám most már a Generali-Providencia, az Uniqa és az Aegon is kínálja. A casco és kgfb együttkötési kedvezménye pedig szinte mindegyik társaságnál megjelent már (ennek mértéke 5–20 százalék között mozog). Kérdés azonban, hogy ez mennyiben mozgatja meg az autósok fantáziáját, hiszen míg a kötelező biztosítás naptári évhez kötött, addig a casco a megkötés napjától számított évfordulóhoz – s ez ritkán esik éppen novemberre.
A cascopenetráció növelése azonban kétségkívül termékfejlesztéseket követel meg a piaci szereplőktől. Az Aegon üzletágvezetője a finanszírozói (azaz hitelbe épített) cascotermékben lát fantáziát, míg az Allianz Hungária kommunikációs igazgatója szerint az európai példák mind felelősségben, mind saját kárban minél átfogóbb védelmet biztosítani képes csomagtermékek irányába mutatnak. A piac a speciális igények (idős autók, finanszírozók) kielégítése irányába fejlődhet tovább az OTP-Garancia gépjármű-biztosítási főosztályvezetője szerint, emellett bővülhet a meglévő termékek mellé nyújtott ingyenes vagy választható kiegészítő szolgáltatások palettája is, így például az asszisztencia, a baleset-biztosítás, a bérgépjármű-térítés, illetve a jogvédelem. Ám mint Flamich Gábor hangsúlyozta: fontosabbnak tartják ennél a kárrendezési és ügyfélszolgálati módszerekben, folyamatokban történő fejlesztéseket. A Groupama szerint a termékfejlesztés alapvetően a kényelmi szolgáltatások irányában mutat, míg a Generali-Providencia területi vezetője a kiegészítő szolgáltatások körének bővítését tartja fontosnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.