BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Klie Zoltán újrafelfedezése

Az 1897-ben született és 1992-ben elhunyt Klie Zoltán egyes képei az elmúlt szűk két évtized alatt 500-1000-szeres értéknövekedést produkáltak – hangzott el a Kieselbach Galériában rendezett könyv- és életmű-bemutatón. Kieselbach Tamásnak a 80-as évek első feléből származó könyvelése szerint 4–12 ezer forint között lehetett Klie-képeket venni, ehhez képest 2001-ben a Városrészlet című festmény 2,5 millió forintos kikiáltási ár után 5,52 millióért talált gazdára. A II. világháború után háttérbe szorított, és majdnem teljesen elfeledett alkotó Nő holddal című képe pedig 1989-ben 80 ezer svájci frankért (mai árfolyamon 13 millió forintért) kelt el Bázelben.

A Kieselbach Galériában múlt héten bemutatott Klie Zoltán, a kozmikus festő című monográfia szerzője Kopócsy Anna művészettörténész. A könyv létrehozásához segítséget nyújtó – a festőt személyesen ismerő – Kieselbach Tamás elmondása szerint egy széthullott életmű építőköveinek újbóli összeállításáról van szó. Kieselbach szerint Klie képeit máshol nem található különös fantáziavilág jellemzi, s ez szinte lehetetlenné teszi a művész egyértelmű besorolását. Az 1945 utáni Magyarországról viszont eltűnt az a közeg, amelyben Klie alkotni tudott, és majdnem teljesen kiesett a művészettörténeti köztudatból. Jól példázza ezt, hogy Gyárváros című képe 1996-ban Kmetty János műveként szerepelt a Műcsarnok katalógusában. A szignóhamisításra csak később derült fény egy aukció alkalmával.

Kopócsy Anna elveszett nemzedéknek nevezte Klie Zoltán generációját. Bene Géza és Gadányi Jenő Klie-hez hasonlóan Vaszary János tanítványa volt, akinek a diákjaira gyakorolt nagy hatását mind a mai napig nem tudta kellőképpen feltárni a művészettörténet. Vaszary egyengette valamennyiük szakmai pályáját, ez többek között a 20-as évek közepétől párizsi tanulmányutakat jelentett. Klie a mester kedvenc tanítványaként 1925-ben elsőként kapott ilyen ösztöndíjat Trianon után. Sok korabeli modern szemléletű magyar művészhez hasonlóan itt gyűjtött inspirációt, és ismerkedett az új stílusirányzatokkal. A két háború között számos díjat nyert, többek között az Új Művészek Egyesületének (UME) alapító tagja és alelnöke volt. Szakmai pályája nem érhetett révbe a háború és az azt követő események miatt. Az ötvenes évektől lakásán tartott fenn magániskolát, és kézművesmunkákkal – nyakkendő- és műselyemfestéssel – jutott jövedelemhez.

Klie Zoltán nevének újraélesztésével Heitler István próbálkozott a 80-as években, de komoly érdeklődést csak a Kieselbach Tamás gyűjteményéről 1996-ban megjelent album váltott ki iránta. Három éve a Haas Galéria Merítés a KUT-ból (Képzőművészek Új Társaság) című sorozatában rendezett kiállítást műveiből.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.