A közelmúltban napvilágra került több botrányos eset miatt átfogó felmérést készített tagjai antik műkincsbeszerzéséről az amerikai művészeti múzeumok igazgatóinak társasága (AAMD). Az elemzés feltűnően kicsinyíteni akarja az USA múzeumainak szerepét a világ régiségkereskedelmében. Eközben újabb amerikai gyűjtemény, a St. Louis Museum of Art keveredett botrányba egy egyiptomi halotti maszk miatt.
Az AAMD jelentése szerint a 169 tagintézményből mindössze 53 foglalkozik aktívan antik műtárgyak gyűjtésével, és ezek az elmúlt öt évben átlagosan 7 millió dollárt költöttek összesen beszerzésre. Ez az összeg kisebb, mint a világ éves ókori műkincsforgalmának 10 százaléka, amely valahol 100 millió és 4 milliárd dollár között mozog a különböző becslések szerint. Ez is jól mutatja, hogy az ókori műtárgyak nemzetközi kereskedelmét meghatározó erők az amerikai művészeti múezumokon kívül keresendők – kommentálta az eredményt Mary Sue Sweeny Price, az AAMD elnöke.
A felmérés megbízhatóságával kapcsolatban azonban több kifogás is felmerül. Egyrészt a készítők csak a vásárlás útján történő beszerzéseket vették figyelembe, miközben a legtöbb darabhoz magángyűjtők adományai révén jutnak a múzeumok – mutat rá a The Art Newspaper. Másfelől a nagyobb részvételi kedv érdekében anonimitást biztosítottak a válaszadó intézményeknek, ez erősen megkérdőjelezi a kiadott számok megbízhatóságát, és jól mutatja, milyen titkolózók a múzeumok beszerzési praktikáikkal kapcsolatban.
Az AAMD felmérése szerint a tagjai által az elmúlt öt évben beszerzett régiségek 98 százalékékának származása nem sérti az UNESCO műkincsek kereskedelmére vonatkozó 1970-es egyezményét. A probléma pusztán az, hogy a művek eredetét csak az AAMD homályos irányelvei alapján vizsgálták meg, így az import- és exportdokumentumokat, valamint a kereskedők igazolását elegendőnek tartották egy műtárgy törvényileg tiszta eredetének igazolására. Márpedig az elmúlt öt évben a szervezet nyolc tagja került konfliktusba valamelyik külföldi kormánnyal műkincsbeszerzések miatt, ezért egyre nagyobb nemzetközi nyomás nehezedik az AAMD-re, hogy vizsgálja felül laza előírásait.
Miközben az amerikai múzeumok bizonyítványukat magyarázzák, újabb botrány tört ki egy a St. Louis Museum of Artban kiállított egyiptomi halotti maszk miatt. Dr. Zahi Hawass, az egyiptomi régészeti tanács (SCA) elnöke szerint az Újbirodalom korából, Kr. e. 1300-1200 körülről származó maszkot az egyiptomi Szakkarából lopták el egy raktárból. Hawass egy holland régész, Maarten J. Raven levelére alapozza állítását, amelyből kiderül, hogy a Ka-Nefer-Nefernek tulajdonított maszk egy angol–holland ásatás során került a felszínre valamikor 1951 és 1955 között. Raven leveléből az is kiderül, hogy a lelet nem jutott el a kairói Egyiptomi Múzeumba, hanem mint az SCA tulajdona, egy Szakkara melletti raktárba került. Ezt a raktárat azután 1985-ben ismeretlenek kifosztották.
A St. Louis Museum of Art azzal védekezik, hogy az eladó információi szerint a maszkot 1952-ben ásták ki, és még abban az évben megjelent egy brüsszeli műkincsvásáron. Azt feltételeztük, hogy az egyiptomi kormány a megtaláló régésznek vagy intézménynek ajándékozta a leletet, ahogy az akkoriban nem volt példa nélküli – fogalmazott Brent Benjamin, a St. Louis-i múzem igazgatója. Benjamin állítása szerint amikor kiderült, hogy a műtárgy nem kapott egyiptomi exportengedélyt, az összes illetékes hatósággal felvették a kapcsolatot, de egyik sem jelezte aggályát. Hawass ennek ellenére ragaszkodik a maszk Egyiptomba történő visszajuttatásához, ellenkező esetben az SCA jogi lépéseket helyezett kilátásba.
Eközben a szintén amerikai Getty Múzeum ellen tavaly őszszel Rómában indított per (VG, 2005. november 21., 15. oldal) is újabb fejleményekkel szolgált. Az olasz állam eredetileg azzal vádolta a múzeumot, hogy 42, az országból illegálisan kivitt antik leletetet vásárolt. A nyomozás időközben kiderítette, hogy valójában a gyűjtemény 82 darabja származik olyan kereskedőktől, akik a hatóságok szerint illegális tevékenységet folytatnak. Az elmúlt hetekben a múzeum elnöke, Barry Munitz is lemondott, valószínűleg a műkincsbotrány hatására – bár az összefüggést ő maga cáfolta.
Olasz- és Görögország hamarosan visszakap néhány kétes úton külföldre került antik műkincset. A New York-i Metropolitan Museum of Art hosszas vita után beleegyezett, hogy több, szicíliai és Róma környéki rablóásatásokból származó világhírű darabot visszajuttat Itáliának. Szó van többek között egy dél-itáliai görög vázáról Kr. e. 515-ből, valamint a Kr. e. III. századból való Morgentina ezüstkincs 15 darabjáról. A kincsek 2007 végére kerülnek vissza hazájukba. A megállapodást azzal a fenyegetéssel csikarták ki az olaszok, hogy a Metropolitan Museum a jövőben csak akkor kap kölcsön értékes reneszánsz és egyéb itáliai műtárgyakat, ha most visszaadja a kérdéses darabokat. Az athéni Parthenon templom is visszakapja egy darabját Németországtól, egész pontosan a heidelbergi egyetem antik gyűjteményétől. A mindössze 8 x 11 centiméteres fríztöredék 1871-ben került az egyetem birtokába – feltehetően egy német utazó hozta magával emlékbe a görög fővárosból. Angelosz Khaniotisz, a heidelbergi egyetem rektorhelyettese január 11-én jelentette be a faragvány átadását a Új Akropolisz Múzeumnak. Az indoklás szerint a lépést a Parthenon mint a világon egyedülálló kulturális emlék újraegyesítésének érdekében teszi meg a német egyetem. Valószínűleg az sem véletlen egybeesés, hogy a bejelentést tevő rektorhelyettes görög származású, jóllehet 20 éve Németországban él.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.