Bolond az, aki jól ismert, jegyzett műalkotást ellop, hiszen nem tudja legálisan értékesíteni, és előbb-utóbb lebukik – tartják műkereskedői körökben. Ennek ellenére hazánkban is hatalmas értékű kincsek tűnnek el köz- és magángyűjteményekből: a rendőrség évente 7-800 ilyen esetről szerez tudomást, az összesített kárérték eléri az egymilliárd forintot. Az elmúlt másfél évtizedben eltűnt, majd megkerült képző- és iparművészeti alkotásokból, régészeti leletekből szerdán minden eddiginél átfogóbb kiállítás nyílik a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) várbeli, Táncsics Mihály utcai székházában. A nagy értékű kiállításon szerepelnek egyebek mellett a Kiscelli Múzeumból és a szentendrei Czóbel Múzeumból 2002-ben ellopott modern festmények, a Veszprémi Múzeumból a kilencvenes évek elején elrabolt, nemzetközi szinten is jelentős római és középkori régészeti leletek vagy éppen a budapesti Zsidó Múzeumból 1993-ban „kisöpört” 250 műtárgy egy része. Ezenkívül magángyűjteményekből ellopott alkotások – régi nyugat-európai festmények, értékes bútorok és műtárgyak – is szép számmal helyet kaptak a május 28-ig nyitva tartó tárlaton.
Buzinkay Péter, a KÖH műtárgyfelügyeleti irodájának vezetője lapunknak elmondta: a különösen értékes műalkotásokat sokszor megrendelésre, nem egy esetben külföldi gyűjtő számára lopják el. A Zsidó Múzeumban például egy francia műgyűjtő által megbízott rablók hajtották végre az 1993-as rablást: ők maguk nem voltak hozzáértők, így nemcsak a listán szereplő alkotásokat vitték el, hanem mindent, amit a vitrinekben találtak. Az is előfordul, hogy nagyméretű alkotásokat (például oltárképeket) feldarabolva próbálnak értékesíteni. A legnagyobb veszély a szobrokat fenyegeti, hiszen nem ritka, hogy az ellopott alkotásokat fémhulladéktelepre viszik, és beolvasztják. Az utolsó pillanatban menekült meg például a kecskeméti Kodály-emlékmű, amelyet 2000-ben szereltek le talapzatáról – idézi fel Buzinkay Péter.
A műkincslopás, illetve -csempészet ma világszerte a szervezett bűnözés egyik legjövedelmezőbb ága. A múzeumok, magángyűjtemények és templomok mellett a régészeti lelőhelyek is nagy veszélyben vannak; a bűnözők egyre kifinomultabb módszerekkel, egyre céltudatosabban dolgoznak, és – bár a bejelentett esetek száma csökken – a kárérték évről évre nő. A KÖH, az ORFK és a VPOP közös kiállítása nyilván csak a jéghegy csúcsát, a megkerült tárgyakat tudja bemutatni, ám a vámszervek által felderített esetekből így is látszik, hogy Magyarország a nemzetközi műtárgycsempészet déli és kelet-nyugati „főútvonalai” mentén fekszik.
Az eddiginél is szorosabb együttműködésről írnak alá megállapodást a kiállítás megnyitása alkalmából a KÖH, az ORFK és a VPOP vezetői. A megállapodás az ellopott műtárgyak már létező online nyilvántartásának (VG, 2006. február 6., 15. oldal) fejlesztéséről, a területtel foglalkozó vámosok és rendőrök továbbképzéséről, illetve a különböző intézmények operatív együttműködéséről szól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.