A Magyar Nemzeti Galériában nagy tárlat mutatja be a magyar Vadakat, akiket nagyon szeretek. Több kedves képem is van ezen a kiállításon, de azért választottam Bornemisza Géza festményét, mert ezt igazi remekmÛnek tartom. KezdÕ mÛgyÛjtÕként a klasszikus magyar avantgárd idÕszakában született képekre vadásztam. Deák Dénest 1983-ban ismertem meg, akkor még a kollekció egyik részét budai lakásában láthattam. Amikor a gyÛjtÕ Székesfehérváron megnyitotta az adományából létrejött múzeumot, a falakra került ez a kiváló festmény, s csodálkoztam, miért nem láttam korábban az otthonában. Kiderült, hogy amint Deák Dénes beszerezte, rögtön bekerült a múzeumba. Bornemisza Gézától csupán egy-két kép látható kiállításon vagy albumban, de ennyire tökéletes, mint ez, nincs máshol.
Sajnos ez jellemzÕ a magyar festészetre: feltÛnik egy-egy mÛ, amely erÕs életmÛvet sejtet, de végül nem akar összeállni a törés nélküli, egyenletes életmÛ. A magyar avantgárd megszületésekor, a fauve-ok idÕszakában, 1905 és 1914 között nagy számban készültek eredeti hangvételÛ, hibátlan remekmÛvek, de ma már, mikor egy-egy ilyen fölbukkan, az ember csodálkozva kérdezi: hol a többi? Miért nem ismerjük ezeket? Azért, mert minden szétszóródott, elpusztult vagy lappang, s nem létezik olyan mennyiségben együtt, hogy igazi erÕvel hatna. Egyebek között ezért nem ismerik a magyar festészetet külföldön, mert az ember csak mozaikokat, töredékeket rakosgat össze.
Az általam választott kép csendélet, a kompozíció közepén virágos váza áll egy tányéron. A csendéletek általában nyugalmasak, de az avantgárdtól, Cézanne-tól és fÕleg az Õt követÕ nemzedék legjobbjaitól kezdve a feszültség, a dinamikus mozgás is megjelenik. Bornemisza Géza a mértani középpontjából kicsit elbillenve, magasabbra helyezi a kompozíció centrális motívumát, a virágot, s az egész együttes mintha megcsúszna a terítÕvel borított asztalon. A kockás abrosz mintája elvileg rendet sugározhatna, ám a drapéria örvénylÕ gyÛrÕdései dinamikával töltik meg a festményt. Izgalmasak a színütközések, a felületek is. Ez a kép csupa frissesség, elevenség, de nem szétrobbanni akar, csupán induló erÕ van benne. Mindez együtt Bornemisza mÛvét a magyar festészet ezen korszakának egyik legfrissebb alkotásává avatja.
Szerencsére még ebbÕl a korai idÕszakból fennmaradt számos Bornemisza-festmény, ezek közül több is jelen van a Magyar Nemzeti Galéria mostani tárlatán, amelyen teljes blokk foglalkozik a nagybányai neós mÛvészekkel. Bornemisza több képe is ebben a szekcióban kapott helyet. A francia fauve-izmus által megihletett festÕink közül sok alkotót eddig mint nagybányai mÛvészt ismertünk: Õk általában a nyarat az erdélyi bányászvárosban töltötték, az év többi részét meg Párizsban.
Amikor 1989-ben átzúdult ErdélybÕl rengeteg kép, sokan csak ámultak, milyen világszínvonalú teljesítmények születtek ott. Voltak jelentÕs mÛvésztelepek Európában, ezeken 10-20, maximum néhány tucat alkotó fordult meg, de hogy ennyi festÕ alkosson egy festÕiskolán, mint Nagybánya, ez unikális. A nagybányai festÕiskola ugyanakkor nem egyfajta stílust jelent. Egyik irányzata, amely intenzíven reagált a legfrissebb párizsi irányzatra, a neós elnevezést kapta. Ezt az impulzust a francia fÕvárosból Nagybányára Czóbel Béla közvetítette, aki 1906-tól már együtt állított ki Párizsban Matisse-szal és társaival.
Amikor 1908-ban egy amerikai mÛkritikus cikket írt a legmodernebb párizsi irányzatról, s felkereste Matisse-t, hogy sorolja fel az általa legfontosabbnak tartott festÕket, a nyolc név között Czóbel Béláé is feltÛnik. Ezek az adatok csak most, a kiállítás elÕkészülete során váltak ismerté, s jól mutatják, milyen inspirálóan hatott festÕinkre Párizs mÛvészeti közege, de érzékeltetik azt is, mennyi meglepetés vár még ránk.
Jellegzetesen közép-európai történet, hogy utána jött két óriási törés: az elsÕ világháború, majd a Tanácsköztársaság. A magyar avantgárd mÛvészek szinte mind baloldaliak voltak, így 1919-ben emigráltak. Fogták a vásznaikat, föltekerték, elvitték magukkal. A mÛvek szétszóródtak, vagy ha annyira nem volt pénze a festÕnek, gyakran a korábbi, friss szellemiségÛ kép hátoldalára festett.
Nemrég a galériámban egy hétig kiállítottam Horváth Béla legendás gyÛjteményét, amely most éppen a gyÕri Városi Képtárban látható. A kollekció legjelentÕsebb mÛve Kernstok Károly Ifjak címÛ festménye, amelyet egykor Bölöni György vásárolt meg a festÕtÕl. Õ szintén 1919-ben emigrált, menekülnie kellett, s hosszú utazások után Párizsban telepedett le, ahol mindvégig összetekerve Õrizte Kernstok fÕmÛvét. Két évtized múltán hazajött, ám a festmény akkor sem került falra. Halála után, örököseitÕl vásárolta meg a képet Horváth Béla, aki másfél szobás, pesti gangos lakásban tartotta gyÛjteményét úgy, hogy a legszÛkebb szakma sem ismerhette meg a legutóbbi idÕkig. Lám, itt vagyunk a harmadik évezredben, s még csak töredékes ismereteink vannak száz évvel ezelÕtti mÛvészetünkrÕl.
A magyar Vadak címÛ kiállítás jelentÕs lépés ahhoz, hogy újraírjuk a magyar mÛvészet történetét. A tárlat bizonyítja, hogy a magyar fauve-festészet világszínvonalú; bármelyik ország örülne, ha ilyen mÛvészete lenne ebbÕl a korszakból. Bécs például olyan kiemelkedÕ festÕkkel büszkélkedhet, mint Gustav Klimt, Egon Schiele és Oskar Kokoschka, ám ilyen erÕs „mezÕny” a század elsÕ évtizedében még ott, az egykori birodalmi központban sem volt. Ilyen jelentÕs fauve-attitÛdÛ csoport ilyen tömegben Franciaországon kívül nincs máshol.
Sokan hosszú ideig azt hitték, hogy a magyar modernizmus a Nyolcakkal kezdÕdött, Budapesten, 1908–1910 körül. De ma már tudjuk, hogy ez a folyamat két-három évvel korábban indult, Párizsban, olyan mÛvészekkel, akik a korszak legmodernebb irányzatához, a fauve-mozgalomhoz csatlakoztak. A Magyar Nemzeti Galéria kiállítása ezt olyan erÕteljes, reprezentatív válogatással érzékelteti, amelyet nyugodt szívvel lehet megmutatni a külföldi érdeklÕdÕknek is.
Aktuális tárlatajánlónk
A magyar Vadak – Párizstól Nagybányáig, 1904–1914, Magyar Nemzeti Galéria, Budavári Palota, nyitva július 30-ig hétfÕ kivételével naponta. www.mng.hu
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.