BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bevált az egyedi rendszer

Habár már 2004 óta kínálja a magyar kormány – a pályázati rendszertől eltérően – a kiemelt beruházásokhoz az egyedi döntéssel nyújtott támogatási csomagot (EKD), valójában a Hankook dél-koreai gumiabroncsgyár félmilliárd eurós projektje irányította a figyelmet erre a befektetésösztönzési szisztémára. Az indulás óta 34 projektről született döntés az idén májusig. Ezeknek köszönhetően közel 545 milliárd forint beruházás telepedik meg az országban, s több mint 16 ezer új munkahely jön létre 2010-ig. Mindennek fejében a magyar állam a beruházási érték átlagosan nagyjából tíz százaléka erejéig nyújt – különböző formában – támogatást. Ám az idő előrehaladtával mind jobban sikerül leszorítani a dotáció arányát a beruházáshoz képest, akár a tízszázalékos szint alá. Ma már van példa három-négy százalékos támogatásintenzitásra is – tudtuk meg a gazdasági tárcától. A támogatást nem egyszerre és nem egy típusban kapja meg a befektető: a beruházás előrehaladtával jut a különféle kedvezményekhez, legyen szó adókedvezményről, munkahelyteremtő hozzájárulásról.

Miután az EKD-rendszerben nyújtott támogatás hosszas alku eredményeként válik véglegessé, a kormányzat terelgetni tudja a beruházót a kevésbé „felkapott” régiók felé. Ennek is köszönhetően már olyan térségekben is megjelennek a nagybefektetők, amelyek kevéssé vonzották korábban az invesztíciókat. Ugyan Közép-Dunántúl (Komárom-Esztergom, Veszprém, Fejér megye) és Közép-Magyarország (Pest megye) még mindig 30-30 százalékban részesül e beruházásokból, ám az öszszes befektetés 15 százaléka már Észak-Magyarországon (Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves megye) és közel 10-10 százaléka hazánk többi részén (Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Vas és Baranya megye) valósult-valósul meg.

Részletes nemzetgazdasági hatásvizsgálatot – és annak részeként megtérülési számításokat – végeznek a gazdasági tárcánál minden egyes felmerülő EKD-projekthez. Ezek alapján hagyja jóvá a gazdasági kabinet és ezt követően a kormány a beruházáshoz kínált támogatási keretet. Ez egytól-ig-keret, s így a befektetőkkel való tárgyaláson van némi mozgástér. Az ismert példát említve: a Hankook esetében akkora volt a keret, hogy a koreaiak minden kívánalmát teljesíthették volna, ám végül erre nem volt szükség. Egyelőre csak részadatok állnak rendelkezésre, mivel ezek a számítások – miként a projektek futamideje is – általában öt évre vonatkoznak, s eddig csak egy-két éves tapasztalatok vannak. Ebben csak a közvetlen államháztartási bevételeket veszik figyelembe – azt, hogy az említett öt év alatt az alkalmazottak mennyi szja-t fizetnek be, a vállalat mennyi áfabevételt termel a büdzsének, mekkora adóbevétel várható a befizetett nyereség után. Számolnak továbbá egyéb bevételeket is, így a helyi adót. Ugyanakkor nem veszik figyelembe a majdani beszállítók potenciális közvetett és közvetlen adóbefizetéseit, s például azt sem, mennyit takarít meg az állam a munkanélküli- és szociális ellátásokon. Az export növekedését sem számolják bele ezekbe a megtérülési számításokba, pedig ez korántsem elhanyagolható tétel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.