Régóta borzasztóan izgatnak a képek, de a művészettörténet mint tudomány az én léha lelkemnek túl hivatalos. Mindig is az érzelmek felől közelítettem a képzőművészet felé. Ha megfogott egy mű hangulata, ha nagy, szenvedélyes érzéseket váltott ki belőlem, akkor utánajártam, mikor született az a kép, milyen stílust képvisel. Azaz olvastam. Nálam a képek felé is az olvasáson keresztül vezetett az út.
Tizenhárom éves voltam, amikor könyörögtem a négy napra Rómába utazó édesanyámnak, hogy hozzon nekem onnan egy képeslapot, amelyen Botticelli-festmény látható. Hozott is, ez a kép a dolgozószobámban van, most már 24 éves, s bár naponta nézegetem, még ma sem tudok betelni vele. Botticelli képei általában olyan hangulatot közvetítenek, amely minden bizonnyal sok lányt és nőt elvarázsol. Egy kamaszt különösen, hiszen olyan meseszerűek, miközben a képeken erősen jelen van az erotika.
Ezen a Botticelli-festményen Vénusz éppen kiemelkedik a habokból. Bűbájos, ahogy a festő ezeket a hullámokat ábrázolta, s egyáltalán nem baj, ha valami bájos. Ennek a szónak nem föltétlenül kell sziruposat jelentenie. A festmény középpontjában Vénusz maga a gyönyörűség. Nem mai szépségideál, nem anorexiás amerikai filmbálvány, hanem egészséges fiatal nő, akinek szép hosszú, húsos combja van. De mégsem olyan dúsak az idomai, mint Rubensnél. Életszerű az egész jelenség. Még a bokája is telt, húsos, és milyen szép íve van a lábfejének! Vénusz nem valami lúdtalpas nő. Hamvas fiatal lány, hús-vér figura.
Ha megnézzük az arányait, azt látjuk, hogy túl hosszú a térde és a dereka közti rész. Meg a lábujjai is elképesztően hosszúak. De ez teljesen mindegy. Nem érdekes, mert az egész nő varázsos. Miközben rendkívül szép, mégse mondható, hogy ő maga a tökély – és ettől is ilyen gyönyörű. Az ujjai szintén irreálisan hosszúak, de azok is szépek. A válla jobban lejt, mint a miénk, ám ettől megnyúlik az egész alak, s éteri lesz. Végül is milyen legyen egy istennő, ha nem éteri? Ugyanakkor mégsem idegen. Csak jelzésszerűen más.
Ez a Vénusz ábrándozó, s bár nagyon fiatal, némi szomorkásság látható a tekintetében. De nem olyan, mint amilyen egy 21. századi értelmiségi depressziós szeme, hanem valami finom melankólia fedezhető fel benne. Vagy csak ábrándosság, ami talán annak a tudása, hogy nehéz dolog ez a szerelem. Szép a szeme, a szemöldöke íve, az állán az a kis gödröcske, s ettől még kislányosabb. Őrjítő a vörösesbarna haja, amely hosszú és dús, s csigákban omlik a vállára. Ez is olyan megható. Jó, hogy létezik ez a kép, s lehet benne gyönyörködni.
A virágok is olyan bámulatosan lebegnek körülötte. Igaz, miként is eshetne másképp egy istennő lába elé a virág? Valljuk be: miközben tudjuk, hogy Vénusz nem földi lény, hanem istennő, azért egy fiatal nő nem arra vágyik, hogy legalább egyszer valaki számára istennő legyen? Hogy a virágok így essenek a lába elé?
Vénusz egy kagylón áll, amint kiemelkedik éppen a tengerből. A mesés helyzet, a történés mitológiai. Ugyanakkor a képen Vénusz maga nagyon is valóságos, és éppen ezért fejezi ki azt, amire mi magunk is vágyunk. A saját valónkat álmodjuk bele nem létező helyzetekbe. Valószínűleg nem fog előfordulni, hogy lebegve állok a tengeren, egy gyönyörű formájú, hatalmas kagylón, kibontott, észbontóan dús hajjal, de mégis: a vágyaim miatt elhiszem, hogy ez akár meg is történhet. Ez a Vénusz összetett nőalak. Szemérmes, de van benne némi kitárulkozás is. Jobb kezét a szívére teszi: kicsit védekező a mozdulat, de úgy is érthető, mintha esküdne valami fontos dologra. Ez a lány egyszerre hamvas, szemérmes, ugyanakkor vonzó és erotikus is.
A jobb oldalon álló nőalak óvó karjával nyúl felé, s valamilyen köntössel, lepellel máris betakarná. Még egyetlen pillanatig láthatjuk Vénuszt a maga teljességében, szépségében, de már nem soká. Az is benne van ebben a képben, hogy nézd meg jól, mert mindjárt elmúlik! Lehet, hogy nemsokára már nem lesz látható. Meg azért is nézd meg jól, mert a szépség és az idill is mulandó. Ez szintén eszembe jut a képről, hogy ilyen tüneményt nem mindennap láthat az ember. Ha viszont lát, akkor nem szabad elrohanni mellette. Miközben még csak Vénusz születését látjuk, Botticelli festménye számomra finom utalás a mulandóságra is.
Minden fő nőalakja ugyanarra a nőre hasonlít, aki a legenda szerint Simonetta Vespucci volt. Aki megkapta a pestist, s bár nem halt bele, de örökre elcsúfult. Ha eljátszom azzal a gondolattal, hogy ez a kép esetleg azt a nőt ábrázolja, aki később elveszítette a szépségét egy szörnyű betegség miatt – ezt a mulandóságot is eszembe juttatja.
Vénusz fejétől jobbra ott egy babérág. A diadal jelképe. Tehát Botticelli már megelőlegezi a születő Vénusznak a diadalt. Aztán a másik oldalon két alak: a férfi borzasztóan fújja azt a szellőt, amelytől gyönyörű csigákban száll Vénusz haja. Ugyanakkor a párja, a nő csodálja Vénuszt. A szája is tátva marad, elkerekedik a szeme, ahogy nézi.
Többféle stílust szeretek, de azért választottam ezt a művet, mert ez volt az első nagy képzőművészeti élményem, amelynél nemcsak néztem egy festményt, hanem szenvedélyesen magával ragadott az, amit láttam. Azóta volt szerencsém sok múzeumban nézelődni, de ennek a hatása máig nem múlt el. Mennyi minden tetszik 14 éves korunkban, aztán húsz év múlva azt mondjuk: úristen, hogy tudtam én ezért lelkesedni?! Mit szerettem ezen? De ez a festmény nem ilyen. Kamaszkoromban órákig tudtam nézegetni ezt a képet. Mindenfélét beleképzeltem, történeteket, figurákat, önmagamat.
Nem változott meg a viszonyom a festményhez, legföljebb gazdagabb lett. Ez a kép 24 év elteltével is ugyanazt jelenti, mint régen – és ez a tudat is fontos. Az, hogy nem valami butaságért rajongtam valaha, hanem olyasmiért, amely ma is alapvető érték számomra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.