Magyar cégek nem szerepeltek az elemzésben, pedig hasonlóan kimagasló teljesítményt nyújtottak, mint az Urban Outfitters. A magyar blue-chipek közül a Mol vitte a prímet, árfolyama 360 százalékkal nőtt 2001 óta. Nem sokkal marad el tőle az OTP; a piacvezető hitelintézet 330 százalékos drágulással büszkélkedhet. (A két hazai cég tőzsdére bevezetett részvényeinek piaci értéke jelenleg 10,25, illetve 8,68 milliárd dollár.)
Az árfolyammozgásokat szektorok szerint vizsgálva kitűnik, hogy a nyersanyaggal foglalkozó és a logisztikai cégek papír-jaira fogadók kaszálhattak leginkább, ezek ugyanis évente átlagosan 19, illetve 12 százalékos felfutást realizáltak az elmúlt öt év folyamán.
Nem jártak viszont ilyen jól a technológiai vállalatokra spekulálók, a 14 vizsgált szektor közül a második leggyengébb eredményt produkálta ugyanis az elmúlt öt évben ez a szegmens. A legnagyobb veszteséget a média és a szórakoztatóipar reprezentánsai mondhatják a magukénak; évente átlagosan 6 százalékos esést produkáltak 2001-et követően.
Az interneteufória összeomlása utáni kedvezőtlen éveket jól használták ki a tőzsdei cégek. Ennek tudható be ugyanis, hogy a nagyobb vállalatok pénzügyi ereje világszerte csúcsra került – hangzik az elemzők véleménye.
A tanulmány szerint az árfolyam-emelkedés az esetek 60 százalékában a forgalombővüléssel magyarázható, míg az osztalékpolitika vagy az adósságtörlesztés kevésbé hat az árfolyamokra. Kérdéses azonban a befektetői megítélés további alakulása a közeljövőben. Jelenleg különös hangulat jellemzi ugyanis a részvénypiacokat: a kedvezőtlen konjunktúraadatokat árfolyam-emelkedéssel reagálták le a piacok. Sok elemző pedig jelentősen csökkentette a következő évre vonatkozó nyereség-előrejelzését. Úgy tűnik, abban konszenzus van az elemzők között, hogy lassulhat a lendület a börzéken; főleg az ingatlanbefektetések alakulása lehet kritikus. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.