BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Végéhez közelít a bankok aranykora

A bankok nyereségének a növekedése nemcsak megállt, hanem a szektor egészét tekintve valamelyest csökkent is az év első felében – hívja fel a figyelmet a Nemzetközi Bankárképző Központ októberi elemzése, amely szerint ez a megingások és az apró sokkok időszaka volt. Néhány bank esetében drámai változás történt, annak ellenére, hogy az időszak második felében bejelentett kormányzati intézkedések hatására átrendezett portfólióikat az első féléves adatok még nem tükrözik.

A bankszektor nyereségtermelő képessége 2005 első fél évéhez képest valamelyest mérséklődött: az adóhatástól megtisztítva a tavalyi adózás előtti 216-ról 214 milliárd forintra csökkent. Az OTP eredménye továbbra is dominálja ugyan a piacot (a teljes piaci eredmény 41,6 százaléka), de az éves szintre átszámított féléves sajáttőke-arányos jövedelmezőség (ROE) jól tükrözi a jövedelmező és kevéssé jövedelmező bankok közötti különbséget. A legeredményesebbek az idén is képesek voltak 30 százalék feletti ROE-t elérni. A nagybankok közül nem meglepő módon továbbra is a piacvezető OTP-nek a legalacsonyabb a költség/jövedelem hányadosa.

A nagybankok mérlegfőösszeg szerinti rangsorában nem történt jelentős átrendeződés. Az Erste Bank szinte már utolérte a CIB Bankot, azonban a CIB és az Inter-Európa Bank olasz anyacégeinek megszellőztetett összeolvadásával az új hitelintézet ismét jelentős versenyelőnyre tehet szert. Folytatódott a HVB leszakadása a nagybankok csoportján belül, míg az OTP Jelzálogbank továbbra is tartja „nyolcadik” helyét a mezőnyben.

Mélyült ugyanakkor a nagybankokat a középbankoktól elválasztó szakadék: egy átlagos nagybank már több mint 5,5-szer nagyobb, mint egy átlagos középbank. Az OTP csoport a lakossági ügyfelek piacának változatlanul az 50 százalékát uralja, jelentős piacvesztése miatt a meglévő piaci előnyt lassan erodálja a többi bank. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.