Mindig keresem azokat a művészi kifejezési formákat, amelyek a lehető legteljesebben próbálják megragadni a kort és a hangulatot, amelyben élünk. Az a mű, amelyet választottam, Szabó Dezső Black box című sorozatának az egyik tagja, 1999-ben készült, s először ébresztett rá arra, miként lehet a művészet segítségével a világban zajló folyamatok megragadására törekedni. A fotográfusként ismert Szabó Dezső az utóbbi évtizedben sajátos munkamódszert fejlesztett ki: a makettfényképezést. Ez azért is különös módja a valóság visszaadásának, mert fényképként, a világ lenyomataként úgy ábrázol valamit, hogy manipulálni képes azt.
Ehhez a sorozathoz, amely repülőgép-szerencsétlenségek helyszíneit, történéseit ábrázolja, szerteágazó előtanulmányokat végzett. Különböző tévécsatornák légi katasztrófákról szóló filmjeit nézte, s felvételeket készített a monitorról. Sok száz felvétel után rájött, hogy az a kamerakezelés, ahogy megjelenítik a katasztrófát, tipikus és manipulált. Az eseményt mindig ugyanolyan szemszögből mutatják be, úgy, hogy a néző úgy érezze: az igazi történés közelében van. Az operatőrök például szeretnek ilyenkor kézi kamerát használni, mert az esetlen, tehát azt az érzést kelti, mintha mi is ugyanabban az izgalomban részesülnénk.
A sok száz felvétel elemzése után Szabó Dezső eljutott azokhoz a sorozatokhoz, amelyek egyike a Black box, de készített hasonlót tornádókról, expedíciókról is. A repülőgép-szerencsétlenségekről szóló sorozathoz Szabó Dezső 1999-ben olyan témát választott, amely 2001. szeptember 11-e óta erősebb politikai színezetet kapott, hiszen ezekről a képekről ma már önkéntelenül eszünkbe jut a terrorizmus is.
Rendkívül érdekes Szabó Dezső munkamódszere. Amikor megtalálja a tipikus beállításokat, terepasztalon létrehozza ezeket a helyzeteket. Precízen megépíti, majd bevilágítja a makettet, pontosan azokat a fényhatásokat hozza létre, amelyeket a filmen vagy a fényképen látott. Ezek után felvételt készít a makettről. Mivel kisfilmre dolgozik, amikor a képet nagy méretben kinagyítja, szemcsézetté válik a felület, ez kicsit elmossa, festőivé teszi a képeket, ezzel pedig bizonytalanságot hagy a nézőben: vajon ez most elmosódott, valós felvétel, amely a helyszíni zűrzavar miatt lett ilyen, vagy valami manipuláció történt?
Ez a bizonytalanság azért izgalmas, mert a saját életélményünk, a valóság és a médián keresztül hozzánk sugárzott valóságkép közti bizonytalanságot fogalmazza meg. Amikor különféle eseményeket látunk a tévében, már-már rezignáltan gondolunk arra: tényleg így történt? A szövegalámondás valóban megfelel a felvételen látottaknak?
Szabó Dezső olyan helyzeteket teremt, amelyek az illúziókeltés nem szokványos módjai. Ezen a képen például a szárny alatt és a gép mögött tűz látható, és ez még tovább fokozza a nézőben a makett által kiváltott bizonytalanságot. Ahogy a tornádó- vagy az expedíciósorozatánál is, mert a kép szemlélője mindent el tud képzelni, csak azt nem, hogy egy tornádó makettként létrehozható. Márpedig Szabó Dezső pontosan létrehozza még ezeket az időjárási folyamatokat is a terepasztalon, hogy a makettről olyan fényképet készíthessen, amellyel még inkább bizonytalanná teheti az egész hatásmechanizmust.
A legutóbbi tíz évben nagy zavar érződött a fénykép újszerű szerepével és a dokumentarizmussal kapcsolatban, attól kezdve, hogy megjelentek a piacon az elérhető áron megvásárolható digitális fényképezőgépek. Sokan kételkedtek abban, hogy lehet-e ezek után újságokban úgy fotókat nézni, hogy ne merülne föl a szín- vagy a valóságkorrekció. Ez a dilemma, amely leginkább a fotográfusi szakmát érintette, napjainkra elcsitulni látszik. Mert győzött a szem. Ránézünk a képre, és elhisszük, hogy az a valóságot ábrázolja. Egy kép attól még nagyon is valós lehet, ha apró részletek egy kiadványban való közlés kedvéért módosulnak.
A valóság ábrázolásával kapcsolatos vitát a médiaművészek kezdték, akik akkoriban jutottak olyan szoftverekhez, amelyekkel tényleg manipulálni lehetett a valóság képét, s amelyek segítségével szürreális világot tudtak felépíteni – olyat, amely hasonlít a valóságra. A másik oldalon álltak a festők, akik a mellett tették le a voksukat, hogy van létjogosultsága a hagyományos műfajnak, s az olaj, a vászon, az anyagszerűség fontos momentuma a művészetnek, és igenis érték az, ha nem a valóság apró morzsáiból áll össze a számítógépen egy illúziókeltő kép, hanem a festő keze nyomán születik meg egy alkotás.
A vita harmadik pontjában a fényképészek vettek részt. Szabó Dezső „hozzászólása” ehhez az volt, hogy állította: ahhoz, hogy illúziót keltsünk, s a valóság bizonytalanságát bizonyítsuk, lehet olyan eszközt használni, amely a valóságot képezi le úgy, ahogy van. Azaz fényképezőgépet, amely képes rögzíteni a megállított pillanatot, hiszen a fény bemegy az objektívbe, ott lenyomatot hagy, és annak a bizonyítéka lesz, ami az objektív előtt valójában létezett az adott pillanatban. Pontosan ez a közfelfogás az, ami Szabó Dezső fotóiban zavart kelt. Amikor meglátjuk a képet, hirtelen az jut az eszünkbe: ez hogy lehet, Szabó Dezső ott volt? Mit csinált ott, miért nem tudunk erről?
A másik bizonytalanság, amely eszünkbe jut a kép megpillantásakor, főleg, ha reprodukción látjuk, hogy ez fotó vagy festmény? A nagyítás, a szemcsézettség olyan hatást kelt, mintha festmény lenne, pedig makettekről van szó, szóval rendkívül izgalmas kérdéseket vet fel a valóságról. Szabó Dezső így a fotóval előállított kép festői értékeire is felhívja a figyelmet, a festői értékeit bizonyítja.
Ez a sorozat jól érzékelteti, miként tud egy fotó festménnyé válni, de arról is sokat állít, hogyan tud a valóság álommá, megfoghatatlanná válni. Az illúziókeltés többszörös csavarával azt is elmondja, hogy a művészeten kívüli való világ, amelyben élünk, mennyire bizonytalan. Hiába a sok információ, mégis mennyire támpontok nélkül botorkálunk akkor, amikor egy-egy információ hitelességét vagy a bemutatás objektivitását próbáljuk ellenőrizni. Az ember ebben mindig nagyon magára marad. A végén nincs más, mint a saját ítéletünk. A saját döntésünk abban, ahogy egy-egy kérdésben állást foglaljunk.
Aktuális tárlatajánlónk:
Az érzékek mértéke, válogatás a FRAC Loire gyűjteményéből, Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Művészetek Palotája, 1095 Budapest, Komor Marcell u. 1., nyitva keddtől vasárnapig 10–20 óráig, www.lumu.org.hu
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.