Szakmai berkekben a világ legfontosabb régiség- és műkincsvásárának tartják a maastrichti TEFAF-ot, amelyet az idén március 9–18. között rendeznek meg. Ez alatt a több mint egy hét alatt 15 ország 218 kereskedője állítja ki áruját a hollandiai városban; a megvásárolható tárgyak összértékét egymilliárd dollárra becsülik a szervezők, és a tavalyi tapasztalatok alapján ennek több mint a fele gazdára is talál majd. A TEFAF-on kiállító galériák – a sokszor egy-egy szegmensre, például a kortárs művészetre összpontosító vásárokkal ellentétben – szinte teljes egészében lefedik a műkincspiacot. Majdnem minden második cég műtárgyakat, bútorokat és szőnyegeket kínál, minden negyedik régi festményeket és grafikákat, körülbelül 20 százalék modern műalkotásokat, de a könyvritkaságok, az ékszerek, az ókori és a legkülönfélébb keleti tárgyak sem hiányoznak.
Az idei kínálatból különös figyelmet érdemel az egyik legelismertebb 17. századi holland csendéletfestő, Simon Luttichuys remekműve, amelyet a New York-i French & Company állít ki. A bázeli Jean-David Cahn egy 2000 éves római női szobrot tartogat az antikvitások kedvelőinek, de gótikus Madonna-szobrokban vagy XV. Lajos kori francia bútorremekekben sem lesz hiány. A keleti tárgyak között szerepel egy 18. századi kínai váza, amelyre az egyik legfontosabb korabeli udvari művész, Liang Zhizeng festett egy verset (Littleton & Hennessy Asian Art, London). Az ékszerkínálatból kiemelkedik az a Cartier gyémánt melltű, amelyet az időközben elhunyt Margit hercegnő viselt nővére, II. Erzsébet koronázásán (Hancocks, London). Aki pedig modern nagymesterek képeire kíváncsi, annak egyebek mellett a müncheni Galerie Thomas standját érdemes felkeresni; itt látható Paul Klee Megindító tájkép gömbölyű fákkal című 1920-as alkotása.
A szervezők több mint nyolcvanezer látogatóra számítanak a vásár ideje alatt, nagy részük a „magas nettó értékű személyek” (high net worth individuals) kategóriájába tartozik. Emiatt nemcsak a kiállító műkereskedők, hanem a helyi vállalkozás is jelentős bevételre számíthat. A Jeremy Eckstein Associates tanácsadó cég a vásárt megelőzően részletes elemzést tett közzé a TEFAF szűkebb és tágabb gazdasági hatásairól. Ebből egyebek mellett kiderül, hogy az immár húsz éve rendszeresen megtartott, egyre több kiállítót és látogatót vonzó eseménynek köszönhetően Maastricht vált – Amszterdam után – Hollandia második legtöbbet látogatott városává.
A vásárt szervező alapítvány (The European Fine Art Foundation) bő hétmillió eurót fordít a helyszín előkészítésére, ezt a kiállító galériák együttesen körülbelül 12 millióval egészítik ki. Ez magában foglalja a katalógusok és más szóróanyagok előállításának költségét, a kiállított tárgyak csomagolását és szállítását, a vásár miatt szükségessé váló pluszbiztosításokat és a biztonsági személyzet díját, a standok berendezését, továbbá a galériák munkatársainak utazási, szállás- és egyéb költségeit. Ehhez jön az ügyfelek megvendégelésének sokszor igen jelentős kiadása; a galeristák tudják, hogy ezen nem szabad spórolniuk, hiszen egyre több gazdag gyűjtőt csak a vásárokon, ezen belül is a legfontosabbakon lehet „becserkészni” – arra már szinte senkinek sincs ideje, hogy rendszeresen végigjárja a világ nagyvárosaiban elszórt üzleteket, és ott vásárolja meg a neki tetsző képeket, műtárgyakat.
A kereskedők mellett természetesen maguk a látogatók is szórják a pénzt Maastrichtban. A Jeremy Eckstein Associates mostani elemzésében nem vállalkozott arra, hogy számszerűsítse az elköltött összeget, de a TEFAF szervezői egy 2002-es jelentésükben nyolcmillió euróra becsülték a helyi gazdaság pluszbevételeit. Az Aachenbe érkező menetrend szerinti repülőjáratok mellett több száz magángép száll le a Maastrichthoz legközelebb fekvő reptéren a vásár tíz napja alatt, a helyi taxitársaság pedig húsz százalékkal több sofőrt vesz fel erre az időszakra. A szállodák nemcsak Maastrichtban, hanem a környező hollandiai és németországi régiókban (Dél-Limburg, Liége, Hasselt, Aachen) is megtelnek, és a környék éttermei, kávéházai, szépségszalonjai számára is ez a tíz nap jelenti az év fénypontját.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.