BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Cégátvétel a tőzsdén kívül

Az angolszász szakirodalom az ellenséges felvásárlásra és az ez elleni harcra, eszközökre nagyon sok, beszédes megnevezést használ. Az ellenséges felvásárlót fekete, a célpontot segítő harmadik vállalatot fehér lovagnak nevezik, és gyakran előfordul az ilyen történetekben a szürke lovag is, vagyis az a társaság, amelyik egyik vagy másik fél kárára és saját javára kihasználja a helyzetet.

Ellenséges felvásárlás esetén a vevő nem egyeztet, nem értesíti a célpont menedzsmentjét és igazgatóságát a szándékairól, illetve annak ellenére kezd a tulajdon megszerzésébe, hogy a másik fél visszautasította a közeledést. A barátságos felvásárlásnál viszont az eladó és a vevő egyetért az átvétellel kapcsolatban, ebben együttműködnek.

A felvásárlást a vevő a részvénypiacon is lebonyolíthatja, de ez a legköltségesebb megoldás, ugyanis jellemzően az árfolyam kiemelkedő megugrásával jár. A korábban, csendben és apró lépésekben lezajló részvényvételek pedig előbb-utóbb feltűnnek a célpontnál, s az ellenséges felvásárlási szándék lelepleződhet.

Egy másik lehetséges eljárás az ellenséges felvásárlásnál, hogy a célpont egyik kisebbségi, de önmagában jelentős részvénypakettel rendelkező tulajdonosa eleinte titokban eladja papírjait a fekete lovagnak is nevezett vevőnek. Ha ilyen nincs, akkor a felvásárló külön fordulhat a részvényesekhez, a piaci árnál magasabb árfolyamot kínálva, és kérve őket, hogy ezt a társaság közgyűlésén fogadják el, gyakoroljanak nyomást a menedzsmentre.

Az ellenséges felvásárlás célpontjának számító társaságnak számos eszköze van a támadás kivédésére. A szakirodalom számtalan eljárást ismer, ezek a legegyszerűbbtől a fondorlatoson át a törvényesség határán billegő eszközökig terjednek. Ezeket hívják méregpiruláknak, amelyeket az ellenséges felvásárlást kezdeményező társaságnak, fekete lovagnak igyekeznek beadni akciójának megakadályozására.

A támadás célpontja igénybe vehet segítőket is a piacról – az egyszerűség kedvéért az irodalom fehér lovagoknak nevezi őket – olyan társaság vagy személy formájában, amely hatásos segítséget nyújt a vállalatnak. A fehér lovagok leggyakrabban a vevő számára már elviselhetetlen árlicitet provokálnak ki azzal, hogy beszállnak a társaságért folyó versengésbe, átvesznek vagy kölcsönbe kapnak a célponttól részvénypakettet vagy vagyontárgyakat. Ezt hívják „koronaékszer”-stratégiának. (A veszély elmúltával a jó lovag viszszaadja ezeket.) Erre egy jó példa volt tavaly, amikor az orosz acélóriás Szeversztal fehér lovagként akart fellépni a világ legnagyobb acélgyártójának számító, luxemburgi központú Arcelor oldalán, miután az indiai Mittal Steel bejelentette felvásárlási szándékát az Arcelorra, ami sikerült is.

A mérgező pirulák közül a „banki levél” eljárásban a célpont bankja közli a fekete lovaggal: nem hajlandó semmilyen, a felvásárlással kapcsolatos, netán az azt követő tranzakcióra, ezzel a vevő számára a vétel finanszírozására felveendő hitelek nagyon megdrágulhatnak, illetve elhúzódik az átvételi procedúra, ezalatt a célpont új stratégiákat dolgozhat ki.

Egy másik hatásos fegyver a részvénycsere, amikor a részvényeseknek felajánlják, hogy szavazatra is jogosító részvényeiket becserélhetik más, értékesebb, de szavazatra nem feljogosító (például osztalékelsőbbségi) papírokra, illetve a vállalat által megállapított, általában magas készpénzes osztalékra, ám ez csak a felvásárlás vagy a 10-20 százalék fölötti küszöbérték egy nagyobb vevő általi átlépése után lenne érvényes.

Vannak olyan méregpirulák, amelyeket már „cápariasztónak” neveznek, ezek közé tartozik az, amikor a célpont bejelenti egy problémás, veszteséges cég megvételének a lehetőségét. Erre az ellenséges felvásárló visszariadhat. Ebbe a családba tartozik az is, amikor a célpont súlyos hiteleket vesz fel, ezeket sajátrészvény-vásárlásra fordítja, ezzel a hiteltömeg-növekedés miatt már nem annyira vonzó célpont, és ezzel egyben növelte a részesedését is.

A méregpirulák halálos, szélsőséges fajtája az öngyilkos pirula vagy a Jonestown (a guyanai Jonestown után elnevezve, ahol a Népek Temploma, a The People’s Temple szekta tömeges öngyilkosságot követett el) stratégia, amikor a célpont kiárusítja, lerombolja önmagát. A vállalatok szabályzatába is sok védelmi elemet lehet beépíteni, az ellenséges felvásárlás elleni harcban annyi a lehetőség, mint amennyi ellenséges felvásárlási akció létezhet.

Egy másik stratégia, amikor a célpont menedzsmentje bejelenti, hogy tömegesen távoznak (ez a „humánpirula”) a cég éléről ellenséges felvásárlás esetén. Ez legtöbbször nem hatásos, de egy kiváló gárda esetében komoly működési zavarokat, akár összeomlást is jelenthet. A méregpirulák között kevésbé gyilkos szándékú az úgynevezett „nyugdíjejtőernyő”, amely stratégia szerint előírják, hogy felvásárlás után a célpont nyugdíjalapjánál felgyülemlett eszközöket, ezek hozadékát csak az eredeti befizetők kaphatják, és csak nyugdíjra.

A számítógépes játékok világából ismert a „pac-man” védelem, amikor a célpont vagy a vele szövetséges harmadik fél, a fehér lovag bekebelezi az ellenséges felvásárló részvényeit. A célpont az ellenségesen közeledő vállalat ellen bevethet úgynevezett gyilkos méheket, ezek befektetési társaságok, ügyvédek, könyvvizsgálók, szóval minden, ami él és mozog, és megnehezítheti a fekete lovag dolgát. SA

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.