BUX 43,662.95
-1.10%
BUMIX 3,808.63
+0.43%
CETOP20 1,884.01
+0.01%
OTP 9,358
-1.70%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-0.29%
0.00%
ZWACK 17,500
+1.16%
0.00%
ANY 1,565
-0.95%
RABA 1,120
+1.82%
0.00%
+0.78%
0.00%
+1.43%
-1.17%
-6.53%
+0.90%
0.00%
+0.43%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,886
-2.30%
+0.39%
ALTEO 2,950
+3.51%
0.00%
+0.22%
0.00%
-5.08%
+0.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
-0.44%
+0.51%
+0.43%
-1.21%
-2.86%
+1.93%
+0.92%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Erősödhetnek a hitelközvetítők

Dinamikus bővülés előtt áll a hazai pénzügyi közvetítői piac – véli a szegmens legújabb szereplője, a Portfolio Money Zrt. Piaci becslések szerint Magyarországon jelenleg a hitelek és biztosítások 25-50 százaléka áramlik független pénzügyi közvetítőkön keresztül, s ez ugyan már meghaladja a németországi szintet, ám jócskán elmarad a Nagy-Britanniában tapasztalt 65-80 százalékos aránytól.

A hazai piac „gyermekbetegségének” tekinthető, hogy a hitelközvetítési szabályok nem egyértelműek, több közvetítő ugyanis mind az ügyféltől, mind a banktól kap jutalékot, az előbbitől például jelzáloghitel esetén a kölcsön öszszegének három-hat, az utóbbitól két-három százalékára rúg ennek a mértéke. A jelzáloghitel-piacon ráadásul a jutalékverseny már olyan szintet ért el, hogy egyes szakértői vélemények szerint a banknak akár háromévnyi profitját is elviheti. Sokatmondó, hogy a biztosítóknál is megugrott a jutalék jellegű szerzési költségek volumene: a PSZÁF adatai szerint az életbiztosítások terén erre tavaly közel 40 százalékkal többet adtak ki a piaci szereplők, mint 2005-ben, míg a nem életbiztosítások terén mintegy 7 százalékkal nőttek az ilyen jellegű kiadások.

A hazai közvetítői piac jellemzői közé sorolható az is, hogy néhány jelentősebb, illetve közepes méretű szereplőt leszámítva túl sok mikrovállalkozás tevékenykedik ezen a területen jelentősebb infrastruktúra és szakmai háttér nélkül, nem beszélve arról, hogy a szolgáltatási skála ritkán fedi le a pénzügyi termékek széles körét. A Portfolio Money – amelyet a Central European Media csoporthoz tartozó NET Média Zrt. alapított – az ügyfelek számára ingyen kínálja a szolgáltatásait, már az induláskor igen kiterjedt partneri köre volt (8 bank és 11 biztosító termékét kínálja) – emelte ki a társaság előnyeit Pálinszki Iván, a cég vezérigazgatója, s hozzátette: nagy hangsúlyt fektetnek az online szolgáltatásokra is. Kezdetben 20 közvetítővel indulnak, amelyek Budapest mellett a főbb nagyvárosokban tevékenykednek, ám a számuk – az üzleti volumen növekedésével – folyamatosan nőne. A társaság által közvetített pénzügyi termékek között szabad felhasználású ingatlanhitel, hitel-refinanszírozás és egyéb jelzálogalapú hitelek szerepelnek, de későbbi terveik között a kkv-knak nyújtandó kölcsönök is helyet kaptak. A közvetítő emellett vagyon- és hitelfedezeti biztosítást, kombinált termékeket, kárrendezési képviseletet, kockázati és megtakarításos élet-, valamint utasbiztosítást kínál. FB

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek