A felfedezés magyarázata lényegében a mikroökonómiából ismert Gossen első törvényével magyarázható, amely leegyszerűsítve azt mondja ki, hogy míg az első egy-két szelet csokoládét nagyra értékeljük, az újabb és újabb falatok – telítettségünk fokozódásával – már mind kevesebb jelentősséggel bírnak.
Richard Layard, a London School of Economics vezető közgazdásza nem kevesebbet állít, mint hogy a jövedelem növekedése sokkal nagyobbat lendít a boldogságon a szegény országokban, mint a gazdagokban. Vagyis, ha a pénz a gazdag embertől a szegényhez vándorol, ezzel a szegény több boldogságot nyer, mint amennyit a gazdag elveszít.
Kutatások bizonyítják, hogy az emberek inkább az elégedettség alacsonyabb foka mellett teszik le a voksukat, ha ezáltal társaikhoz képest előnyösebb a helyzetük, mintsem egy abszolút értékben magasabb, de a többiektől elmaradó rosszabb nívót választanák. „Vagyis boldogságot mások rovására nyerünk” – fejezi be gondolatmenetét Layard.
Andrew Oswald és David Blanchflower közgazdászok tanulmányukban kifejtik, az amerikaiak esetében a boldogságot erőteljesen befolyásoló faktorok között egyebek között a munkanélküliséget s a bőrszínt tartják relevánsnak.
Modelljük alapján odáig merészkedtek, hogy kijelentsék: évi 60 ezer dollár elegendő ahhoz, hogy valakinél a munkanélkülivé válás gyötrelmeit ellentételezze, és ennek alig a feléért már az is „elvárható”, hogy valaki ne érezze rosszabbul magát a színes bőrében, mintha fehérnek született volna. Ám a két közgazdász szerint fordítva is működik a dolog: a kiegyensúlyozott házasságért például akár évi 100 ezer dollárról is hajlandóak lemondani az amerikaiak.
S bár számos kísérlet és mérési technikai készült a boldogságindexek kimutatására, azoknak elterjedése egyelőre várat magára, létjogosultságuk ugyanis igencsak megkérdőjelezhető. A szakmai bírálatok főként azt kifogásolják, hogy az empirikus kutatások lecsupaszítják a boldogságfogalmat valamely „anyagiasság” köré, holott az ember elégedettsége, boldogsága sokkal inkább múlik az élet értelmének megtalálásán, az ennek megfelelő cselekvés sikerén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.