Napjainkra a 8,6 millió kibocsátott bankkártya 21 százaléka már valamilyen hitelkártya, és arányuk a debit (hagyományos bankkártya) kártyák arányának rovására folyamatosan nő.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) éves összesítései szerint míg 2003-ban a 6,6 millió bankkártya 85 százaléka volt debit, addig a 2004-es évben ezek száma ugrott meg jelentősen - akkor az Európai Központi Bank definícióihoz igazodva a hitelszámlához kapcsolodó, de kamatmentes periódus nélkül működő kártyák a debit kártyák között jelentek meg a statisztikákban, így arányuk 92 százalékra ugrott az összes plasztikon belül. A következő év azonban újra a creditek győzelmével zárult, 2005-ben az összes kártyán belül közel duplájára nőtt a hitelkártyák részaránya: 8-ról 14 százalékra. 2006-ban ez az arány már 19 százalék volt, és összesen 1,6 millió hitelplasztik volt forgalomban, míg a legfrissebb adatok szerint tavaly év végén 1,7 millió.
Bár a kölcsönplasztik népszerűségi mutatója folyamatosan ível felfelé, a nyugat-európai mértéket még a teljes kártyapiacot tekintve sem közelítjük meg: az egy főre jutó bankkártyák száma itthon 0,82, szemben az EU-átlag 1,38-al. Hitelkártyák esetén a különbség még nagyobb, amellett a kártyahasználati szokások tekintetében is van még hova fejlődnünk.
Bár kétségtelen, hogy a hazai hitelintézetek egyre többet tesznek a pénzügyi kultúra fejlesztése érdekében, a hitelkártyák robbanásakor a megfelelő kommunikáció a legtöbb esetben elmaradt, így a kártyát az ügyfelek többsége csak mostanában kezdi el arra használni, amire való.
Előnyei mellett ugyanis talán legnagyobb buktatója, hogy a készpénzfelvételt hitelkártyával aranyárban mérik a bankok, ami a kártyahasználók zömét utólag érinti kellemetlenül, pedig sokan még mindig erre használják.
Emellett kritikus pont, a GVH által is gyakran vizsgált kamatmentes periódus, amire szintén inkább később, mint időben kezdték el felhívni a figyelmet a hitelintézetek.
Mindezek ellenére az ügyfelek egyre inkább igénylik a bármikor felhasználható, és utántöltődő kölcsönt, ami ugyan költségeit tekintve a személyi kölcsönökkel vetekszik, vitathatatalan előnye hogy igényelni csak egyszer kell, és mindig kéznél van.
A kényelemnek persze ára van, a fedezetlen hiteleknek pedig még inkább, így aki hitelkártyát igényel, annak nem árt tudni, hogy a kölcsön teljes hiteldíj mutatója (THM) általában 40-50 százalék között van, ami ugyan elmarad a piacon legdrágább hitelnek minősülő áruhitelekétől, de jóval több mint egy folyószámlahitelé, vagy egy szabadfelhasználású jelzáloghitelé. (Igaz, utóbbi fedezett hitel, így annak kockázata jóval nagyobb.)
A hitelkártyát terheli havi számlavezetési díj, a kártya éves kártyadíja, ami típustól függően szintén nagy szórást mutat pár ezer forinttól több tízezerig. (Igaz, utóbbiak már komoly presztízs kártyák díjai, amiből egyelőre igen kevés van forgalomban.) A standard díjakon túl a törlesztési késedelem, és a hitelkeret-túllépés sem olcsó mulatság, utóbbi több ezer forintra is rúghat havonta. Mindemellett komoly tétel a kamatmentes-periódus túllépése, ami ugyanis csak akkor kamatmentes, ha a meghatározott időszakon belül (általában 45, vagy 51 nap) az adós a teljes összeget visszafizeti. Részletfizetés esetén ugyanakkor a fennmaradó összeget már terheli a kamat. Nem beszélve a készpénzfelvétel díjairól, ami a hagyományos bankkártyák esetén elkért maximális tarifák akár sokszorosa is lehet.
A költségek ellenére a kényelmi szolgáltatás terjedése látványos, olyannyira, hogy a legtöbb hazai hitelintézet ma már nem csak egy, legfeljebb kettő klasszikus hitelkártyát kínál, hanem azokból is egyre többet, amellett ontják magukból a pluszszolgáltatásokat kínáló, kedvezményeket adó co-brand, vagy hűségkártyákat. Az elsők között volt a Citibank Malév Hitelkártyája, vagy a pontgyűjtéssel szintén repülőjegy kedvezményt nyújtó MKB-Lufthansa közös plasztikja. Üdítő színfolt volt a piacon a Raiffeisen hibrid kártyája, az Okoskártya, amely a hagyományos debit, és a credit kártyák tulajdonságait ötvözi.
A bank közlése szerint ilyen plasztikból már több tízezer fogyott, ami értékesítési stratégiájuknak is köszönhető, hiszen erre kiemelt figyelmet fordítanak. Tájékoztatásuk szerint a Raiffeisen hitelkártya üzletága az Okoskártya bevezetése óta dinamikusan nő.
A VGO kérdésére a hitelintézetnél a kártyahasználati szokások kapcsán elmondták: az ügyfeleknek csak egy része használja ki a kamatmentes vásárlási lehetőséget, de alapvető tendencia, hogy egyre több ügyfél használja tudatosan az okos- illetve hitelkártyáját (azaz a hitelkártyáját vásárlásra használja, és a kamatmentes időszak végéig visszafizeti a teljes elköltött összeget).
Hasonló tapasztalatokról számolt be a CIB Bank is, ahol, mint elmondták, ügyfeleik közel 45-50 százaléka minden hónapban, teljes mértékben megfizeti a bank számára a fordulónapon fennálló tartozás összegét, míg 50-55 százalékuk részletekben fizeti vissza tartozását. Általánosságban megállapítható, hogy a klasszikus hitelkártya-birtokosok (nagyobb hitelkerettel rendelkezők) körében alacsonyabb a résztörlesztést teljesítők aránya, ők sokkal inkább igyekeznek a hitelkártya, nyújtotta kamatmentes periódust kihasználni - tudtuk meg a CIB-től, ahol hitelkártyahasználat szempontjából különböző viselkedésmintákat (mikroszegmenseket) különböztetnek meg.
Vannak a klasszikus használók, akik a hitelkártyával havonta folyamatosan vásárolnak (és csak vásárolnak) és fennálló tartozásukat havonta a fizetési türelmi időben teljes egészében visszafizetik. Így a hitelkártya által nyújtott kamatmentességet használják ki.
Másik csoportba tartoznak azok, akik nagyobb értékű tárgyi-eszközt vásárolnak. Ők sokat/nagy összegben vásárolnak, jellemzően a hitelkeret mértékéig (vagy ahhoz nagyon közel alakul a keret kihasználtság). A fennálló tartozást részletekben fizetik vissza. A részletfizetés a bank szempontjából nem minősül késedelemnek. Késedelmes fizetésnek azt tekintjük, ha az ügyfél a megadott fizetési határidőn túl fizet.
Végül a készpénzfelvevők, akik annak ellenére, hogy a hitelkártya elsősorban vásárlásra szolgál, ezen szegmensbe tartozó ügyfeleink elsősorban készpénzfelvételre használják a hitelkártyát. Jellemzően nagyobb összegeket vesznek fel készpénzben, amelyet néhány hónapig kis összegű részletekben törlesztenek (jellemzően a minimum havi fizetési kötelezettséget teljesítik), majd ezt követően a teljes tartozást egy összegben visszafizetik. Tapasztalataik szerint ők jellemzően egyéni vállalkozók, akik forgóeszközhitelként használják a hitelkártyát.
A Budapest Bank kártya üzletága szerint a hitelkártyák iránti kereslet növekedésében nagy szerepe van a hitelkártyákhoz kapcsolódó banki kedvezményeknek is. Mint mondják, az ügyfelek egyre nagyobb köre kezeli magabiztosan a kártyákat, és kialakult egy jól körülírható kör, akiknek már nem csak egy hitelkártya lapul a pénztárcában. Ennek vélhetően az az oka, hogy az ügyfelek megtanulták a kártyákat használni, és a különböző szolgáltatók által nyújtott kedvezményeket kombinálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.