Lassan reagáltak az ügyfelek
Aligha képzelhettek volna el jobb évkezdetet a flottakezelési piac szereplői, hiszen az áfatörvény kedvező változása az operatív lízing szerepének bővülésével kecsegtette őket. A lízingcégek prognózisai annyiban be is igazolódtak, hogy számos vállalat újragondolta az álláspontját az autóflotta-üzemeltetéssel kapcsolatban, ám ez a vártnál több időt vett igénybe, a bővülési ütem ugyanis szinte mindenütt elmaradt a prognózisokhoz képest. (A flottafinanszírozás egyébként több mint 18 százalékkal, közel 37 milliárd forintra bővült 2008 első felében az előző év hasonló időszakához képest, míg a lízingszövetség tagjai 10-12 százalékos növekedéssel számolnak az év végéig.)
Külföldön ennyi idő elteltével már biztosan látszódnának a változások hatásai, ám Magyarországon a lassú reakció miatt a helyzet megítélése több időt vesz igénybe – jegyezte meg Nigel Storny, a LeasePlan ügyvezető igazgatója, aki ennek ellenére is elégedett az ez évi fejleményekkel. Lassú fejlődést tapasztalnak a CIB Lízing Csoportnál is, mondván, az operatív lízing áfáját érintő törvényi szabályozás körüli – hónapokon keresztül tartó – bizonytalanság kissé visszavetette a piacot, ám az év második felében reményeik szerint már fejlődést hozhat. Az év kihívását továbbra is az értékesítési célok elérése és a kihelyezési kockázatok kezelése közötti egyensúly megtalálása jelenti – nyilatkozta Palotai András, a CIB Lízing Csoport flottaüzletág-igazgatója.
Jóllehet jelentősen nőtt az érdeklődés a tartós bérlet iránt, a növekedési ütem elmaradt a K&H Pannon Lízing várakozásaitól is, mint ahogy a bérlethez kapcsolódó teljes körű üzemeltetési szolgáltatás igénybevétele esetében is hasonlóak a tapasztalataik. A Raiffeisen Lízing meglátása szerint a vártnál kisebb növekedési ütem várható is volt, hiszen a globális autófinanszírozási piac sem mutatott nagyobb felfutást, ám az év vége – az elmúlt években az év utolsó hónapjaiban tapasztalt kisebb mértékű vásárlói kedv növekedésének köszönhetően – véleményük szerint már emelkedéssel párosulhat.
Robbanásszerű emelkedéssel számoltak az operatív lízingpiacon a Budapest Flotta Zrt.-nél is, amelynek elmaradását csalódottan vették tudomásul. Eölyüs Endre vezérigazgató ennek ellenére optimista, mondván, várhatóan több új, eddig nem operatív lízinget választó cég tér át erre a finanszírozási formára, s biztató tendenciának tekinthető az is, hogy a flottában kezelt autók száma továbbra is növekszik, miközben az újautó-eladások visszaestek.
A legnagyobb kihívást Sven Lundquist, a Business Lease Hungary Kft. ügyvezetője azonban nem is a módosított áfatörvények teremtette új helyzethez való igazodásban látja, hanem az ügyfelek szemléletének megváltoztatásában. A többi kelet-közép-európai országhoz hasonlóan a vállalatok még mindig az autó birtoklását preferálják, s nem a használatát tartják szem előtt, ez az egyébként kedvezőbb finanszírozást biztosító operatív lízing háttérbe szorulását jelentette. Éppen ezért Sven Lundquist változatlanul komoly növekedési potenciált lát a piacban, hiszen míg Nyugaton a teljes céges autóflotta körülbelül 50 százaléka fut operatív lízingben, addig a régióban alig 10 százalék ennek az aránya.
A jövő évet illetően optimisták a lízingcégek. A törvénymódosítások és a költségmegtakarítások eredményének köszönhetően a flottaüzemeltetés további növekedésével számol a LeasePlan ügyvezetője. A K&H Pannon Lízingnél is bíznak abban, hogy miután az áfatörvény-változás következtében a tartós bérleti konstrukció lényegesen csábítóbb az ügyfelek számára, mint a saját tulajdon vagy a pénzügyi lízing, így egyre több vállalat ismeri fel a szolgáltatás előnyeit. Sven Lundquist is bízik abban, hogy egyre több kis- és középvállalkozás választja az operatív lízinget, s kezdi értékelni a flottakezelés előnyeit, amelynek hatása jövőre már érezhető lesz.
Ami a jövőbeni várható tendenciákat illeti, új piaci szereplő megjelenésével nem, konszolidációval viszont már számol Nigel Storny a flottaüzemeltető piacon; a kisebb cégeknek ugyanis újrafinanszírozási problémákkal kell szembenézniük, mivel a hitellel történő refinanszírozás egyre nehezebb és drágább lesz.
A piac telítettsége miatt a szolgáltató cégek koncentrációját várja 2009-ben a Budapest Flotta Zrt. vezérigazgatója is, bár mint Eölyüs Endre megjegyezte: vannak olyan piaci rések, amelyeket a kisebb szolgáltatók töltenek majd be a nagyobb cégek esetleges rugalmatlansága miatt. Az erőviszonyok átrendeződését várják a K&H Pannon Lízingnél is, az üzemeltetés területén egyre inkább koncentrálódik a piac, a régióra jellemző, magántulajdonban lévő autópark-kezelő társaságok felvásárlása is elkezdődött, ez a felvásárlóknál je-lentős portfóliónövekedést jelenthet. Egyes piaci hírek néhány nagyobb külföldi szereplő magyarországi megjelenéséről szólnak, és Sven Lundquist véleménye szerint egy jó stratégiával sikert is érhetnek el, ám ehhez szükség van a magyar piaci helyzet, az ügyféligények megértésére is. VG
Kedvezően változott az áfatörvény
Az idei jogszabályváltozás egyik fontos eleme, hogy január 1-jétől a flottakezelők visszaigényelhetik a beszerzett gépjármű áfáját, így az adó összege nem növeli a finanszírozás költségeit.A 2008. május elsejével életbe lépett újabb áfatörvény-módosítás további kedvezményeket ad: nemcsak az operatív lízing céljából beszerzett gépkocsik áfája, de a közvetített szolgáltatások (szerviz, téli gumi vagy asszisztencia) áfája is levonható a lízingcégek számára.
A 2008. május elsejével életbe lépett újabb áfatörvény-módosítás további kedvezményeket ad: nemcsak az operatív lízing céljából beszerzett gépkocsik áfája, de a közvetített szolgáltatások (szerviz, téli gumi vagy asszisztencia) áfája is levonható a lízingcégek számára. -->


