Változtak a piaci stratégiák
Az év első hat hónapja meglehetősen vegyes tendenciákat hozott az egyes faktorcégeknél, volt, amelyik a tavalyi szerény növekedést követően módosított a stratégiáján, s volt, amelyik a meglévőt követte. Az mindenesetre látható, hogy a tavalyi kedvezőtlen tapasztalatok alapján az építőiparral szemben az óvatosság tovább nőtt, miközben egyre többen helyezik előtérbe az exportfaktoringot.
A Magyar Factornál a hangsúlyt az ügyfélkör megtartására, az ügyfélportfólió és a klienseknek nyújtott szolgáltatások minőségének a javítására helyezték. Stratégiájukat visszaigazolta az első fél év: a forgalom a piac növekedésének kétszeresével, több mint 22 százalékkal nőtt. Az MKB Bank a minőségi ügyfélkiszolgálás mellett strukturált termékelérhetőséget biztosított partnereinek: elmozdulás történt a pontos követelés-nyilvántartás, a biztosítási és a beszedési szolgáltatás irányába, egyszóval a követelésmenedzsment felé. Az exportfaktoring területén a megnövekedett igények visszatükrözték az év eleji stratégiaválasztást – mondták érdeklődésünkre –, az önkormányzati és a kórházi beszállítókra kialakított speciális konstrukciók egyben meg is adják az új termékfejlesztési irányokat a jövőre nézve.
A várakozásokat felülmúlva, több mint 20 százalékos forgalombővüléssel zárta 2008 első fél évét az UniCredit Factoring is. Mindez – mutatott rá Soós Gábor vezérigazgató – azt jelzi, helyesnek bizonyult a stratégiájuk, így a belföldi követelésvásárlás mellett az exportfaktoring irányába történő hangsúlyeltolódás, illetve az egyedi igények rugalmas kiszolgálása speciális konstrukciók segítségével. A piac tavalyi megtorpanását az első negyedévben még érezték a Raiffeisen Banknál, a nyári hónapok viszont már két számjegyű, dinamikus bővülést hoztak. A körbetartozások és a romló fizetési fegyelem „eredményeképpen” a hagyományosan kockázatos szegmensekben – mint például az építő- és élelmiszeripar – számítanak erős keresletre a szolgáltatás iránt.
A CIB Faktornál a 2008. első félévi faktorált forgalom 15, a kihelyezett állomány pedig mintegy 50 százalékkal haladta meg az előző év hasonló időszakának adatait, miközben a stratégiájuk nem változott lényegesen az elmúlt esztendőhöz képest.
Az Erste Faktor stratégiája egyrészt a meglévő portfólió kockázati szintjének a kézben tartása, másrészt a jövő célpiacainak a meghatározása. A Budapest Bank 2008-ban a faktoring könnyebb elérhetőségét szolgáló e-faktoring fejlesztését tűzte ki célul.
A Buda Faktor Zrt. intenzív növekedésen van túl, ez két tényezőnek köszönhető – magyarázta Máhrné Kazareczki Éva vezérigazgató. Egyrészt tavaly volt az első teljes üzleti évük, így piacot kellett szerezniük, illetve tevékenységük több mint 50 százalékát az állammal szembeni követelések faktorálása teszi ki, s tekintettel a folyamatosan megjelenő EU-s pályázatokra, illetve azok elbírálására, robbanásszerűen megugrott kereslettel találkoznak. Ugyanilyen keresletbővüléssel számolnak az átalakuló egészségügy területén is, amely szintén fontos célpiacuknak számít.
A Debt-Invest a piacon már érezhető fellendülést új konstrukciók fejlesztésével igyekszik „elősegíteni”: elindították exportfaktoring terméküket, az önkormányzatok és a kórházak beszállítói számára igénybe vehető termékeiket pedig továbbfejlesztették.
A Next-Faktor az év első hat hónapjában mérsékelt forgalombővülést realizált, ugyanakkor a tervezettnél kissé nagyobb mértékben nőtt a szolgáltatásaikat igénybe vevő ügyfelek száma.
A társaság a szektorban tapasztalt, növekvő minősített állomány figyelembevétele miatt még az eddigieknél is nagyobb hangsúlyt fektetett az ügyletekben rejlő kockázatok minősítésére, kezelésére. VG
Min változtattak 2008-ban a faktorcégek?
Forrás: VG-gyűjtésKövetelésmenedzsment-szolgáltatások elindítása
Speciális konstrukciók kialakítása az önkormányzati és a kórházi beszállítók számára
Az exportfaktoring irányába történő hangsúlyeltolódás
Az egyedi igények rugalmas kiszolgálása speciális konstrukciók segítségével
Az e-faktoring fejlesztése
Nagyobb hangsúly az ügyletekben rejlő kockázatok minősítésén, kezelése
Követelésmenedzsment-szolgáltatások elindítása
Speciális konstrukciók kialakítása az önkormányzati és a kórházi beszállítók számára
Az exportfaktoring irányába történő hangsúlyeltolódás
Az egyedi igények rugalmas kiszolgálása speciális konstrukciók segítségével
Az e-faktoring fejlesztése
Nagyobb hangsúly az ügyletekben rejlő kockázatok minősítésén, kezelése-->


