BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Művészet a számítógépből

A vizualitás érzékenységének odisszeája, amely sokkal gazdagabb ingerekkel lepi meg a nézőt, mint az eddig ismert képi műfajok – így jellemezte Pierre Cornette de Saint Cyr francia művészeti szakértő a Sárközy Pál–Werner Hornung alkotópáros munkáit, amelyeket február végéig az Abigail Galériában a magyar közönség is láthat és megvásárolhat. A külföldön befutott magyar származású művészeket előszeretettel felvonultató galéria tavaly került kapcsolatba a francia köztársasági elnök édesapjával és a vele dolgozó német származású reklámgrafikussal. A páros három képe az Abigail decemberi festményaukcióján már sikeresen szerepelt: az 500-700 ezer forintos kikiáltási árak 650-800 ezer forintig emelkedtek a Művészetek Palotájában.

A mostani kiállításra – amely A próféták hazatérnek című sorozat 5. rendezvénye – több mint félszáz nagyméretű képet és néhány tucat rajzot választottak ki. A „digitális szépművészetként” definiált alkotások a dadaizmus, a szürrealizmus és a francia szimbolizmus hagyományait a pop-art szellemében viszik át a legmodernebb technikába. Nem ecsettel vagy más hagyományos festőszerszámmal készült képeket láthatunk a Váci utcai galéria falain, hanem vászonra készült digitális nyomatokat. A képek kiindulópontját Sárközy Pál fantáziarajzai képezik, amelyeket Hornung egészít ki fotó- és komputermanipulációval, majd a két alkotó közösen „csiszolja” véglegesre a digitális műveket. Így például a kiállítás egyik emblematikus alkotása, Nicolas Sarkozy portréja – amelyből mindössze három példány készült az elnöki beiktatás alkalmából, és ezek egyike sem eladó – mintegy nyolcvan gyerek- és felnőttkori arc- és csoportképből, illetve más vizuális elemből állt össze. A többi művön sosem volt helyszíneken megjelenő fantázialényekkel és elképesztő tárgyösszeállításokkal találkozunk; ezek zsúfoltsága, harsány színei és formái, illetve „komolytalansága” néha a reklámok, néha a street art világát idézik.

Az elkészült képekből általában hat jó minőségű és időtálló giclée-nyomatot készítenek, majd az alapul szolgáló fájlokat törlik. A vásznak hátoldalán a két művész szignója mellett – a sokszorosított grafikákhoz vagy a fotókhoz hasonlóan – a nyomat összpéldányszáma és az adott példány sorszáma is szerepel. A meglehetősen nagy méretű képek árai általában 1,1–2,3 millió forint között mozognak, míg a tussal vagy más rajztechnikával készült vázlatrajzok 350–800 ezer forintba kerülnek.

A kiállítás katalógusában Bizzer István művészettörténész úgy fogalmaz: a Sárközy–Hornung-féle digitális művészet „mindennapjaink médiaélményeinek továbbírásával, humoros kritikájával teremt zavarba ejtően ismerős világokat”. Nem mellékes, hogy mindkét alkotó a reklámszakmából érkezett, hiszen ezen a területen hamarabb polgárjogot nyert a számítógépes képmanipuláció, mint a képzőművészetben. A digitális technikák művészeti alkalmazásáról és az így készült művek megítéléséről évtizedek óta vitáznak művészek, kritikusok és esztéták, és természetesen a műgyűjtők körében is vegyes az efféle alkotások fogadtatása. Az Abigail kiállítása mindenképpen fontos impulzust adhat Magyarországon ennek a vitának, hiszen a Sárközy név – no meg a francia államfő és Carla Bruni portréi – a gyűjtőket és a tágabb közönséget egyaránt becsalogathatja a hazai piacon még eléggé szokatlan műfajt felvonultató tárlatra. Üzleti szempontból is hozhat eredményt a kiállítás: a február 7-i megnyitás óta eddig nagyjából fél tucat alkotást sikerült eladnia az Abigail Galériának.


Egy „üres zsebű emigráns”

Sárközy Pál 1928-ban született Budapesten, és 1948-tól él Franciaországban. Bár pénztelen bevándorlóként érkezett Párizsba, huszonhét évesen már saját reklámstúdiót nyitott, és a Diortól a L’Oréalig több vezető divatcéggel dolgozott együtt. Fiatalkori festészeti próbálkozásai után 2004-ben kezdett Werner Hornunggal közösen alkotni.


Tony Curtis is „hazatért”

Emlékezetes, hogy tavaly a Virág Judit Galéria mutatott be válogatást egy magyar származású híresség, Tony Curtis festményeiből. Az összesen hatvan olaj- és akrilfestményt, valamint egyedi és sokszorosított grafikát az amerikai színészlegenda önéletrajzi könyvének magyarországi premierje kapcsán állította ki az aukciósház.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.