BUX 41,906.58
+1.60%
BUMIX 3,960.45
+0.94%
CETOP20 1,960.74
+2.16%
OTP 10,580
+0.71%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.33%
+2.90%
-0.20%
ZWACK 17,500
+1.74%
0.00%
ANY 1,640
+0.31%
RABA 1,165
+0.87%
0.00%
-0.49%
+1.89%
+0.46%
OPUS 193.2
-0.21%
-7.36%
+2.00%
0.00%
+4.39%
OTT1 149.2
0.00%
-1.99%
MOL 2,834
+1.21%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
+1.85%
+1.22%
EHEP 1,645
+2.81%
+1.43%
+1.67%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.72%
+8.53%
0.00%
SunDell 42,000
+5.53%
-2.33%
+2.65%
-4.40%
0.00%
+1.89%
+10.89%
GOPD 9,020
-27.84%
OXOTH 3,700
-2.37%
0.00%
NAP 1,226
+0.66%
-12.34%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Stabilan drágul a kávé és a tea

A világpiaci árak emelkedése nem feltétlenül jelenik meg a kávé és a tea hazai kiskereskedelmi árában, bár főleg a kávé esetében értékbeli növekedéssel számolnak a piaci szereplők – ezt tükrözi a termékcsoport főbb forgalmazóinak véleménye. Márpedig mind a tea, mind az olaj után értékben az árupiacok legfontosabb szereplőjének számító kávé esetében tartósnak ígérkezik az elmúlt időszakban tapasztalható áremelkedés.

A Sara Lee ügyel arra, hogy termékeinél moderáltan építse be a költségeket az árba – nyilatkozta a Világgazdaság kérdésére a társaság PR-menedzsere. Pálvölgyi Beatrix kiemelte: a kávé esetében a kiskereskedelmi ár jelentős részét kiadó nyersanyagár drágulása áremelést vonhat magával, hiszen a tőzsde mozgását a piaci szereplők kénytelenek követni. A jelenlegi gazdasági körülmények által diktált erős verseny azonban átgondolt árképzésre kényszeríti a piacvezető céget is.

Hasonlóan nyilatkozott lapunknak az instant kávék kategóriájának főszereplője, a Nestlé, illetve a Lipton teát forgalmazó Unilever is. Fekete Zoltán, az utóbbi cég élelmiszer-kategóriákért felelős kereskedelmi marketingmenedzsere úgy látja: az árfolyamot és egyéb költségeket, illetve a hazai keresleti viszonyokat figyelembe véve a világpiaci áremelkedés nem feltétlenül jelenik meg a hazai kiskereskedelmi árakban.

Annál is inkább – tehetjük hozzá –, mivel a tavalyi év felemás eredményt hozott a magyar piacon. Ami a kávét illeti: három százalékkal nőtt a piac értékben, ez összességében több mint 50 milliárd forintos forgalmat jelent. Mennyiségben viszont 3 százalékkal csökkent a piac.

Vagyis magasabb áron is kelendők voltak a termékek: a piac több mint kétharmadát adó őrölt-pörkölt kategóriában 4,8 százalékkal drágultak 2008. decemberről a következő év decemberére.

A kávé biztos piacot jelent: a Nielsen nyári felmérése azt bizonyította, az átlagos szinten csökkenő fogyasztáson belül a termék pozíciója kevésbé romlik, mint más élvezeti cikkeké. Míg például csokoládéból a megkérdezettek 34 százaléka csökkentette vásárlásait, a kávé esetében 14 százalékos volt az arányuk. A márkahűséget jelzi ugyanakkor, hogy míg a csokoládénál 40 százalékuk olcsóbbat választott, a kávénál viszont csak 26 százalék.

A mennyiségben hosszú idő óta gyakorlatilag stagnáló hazai kávépiacon a legnagyobb újdonságot a „3in1” kategória dinamikus növekedése hozta. A mára már a piac majdnem húsz százalékát birtokló kategória piacvezetője, a Nestlé nyolc éve jelent meg hazánkban ezekkel a termékekkel, jelenleg értékben a forgalom több mint felét tudhatja magáénak – mondta el a társaság vállalati kommunikációs vezetője, Suhajda Krisztina. Hozzátette ugyanakkor: megfigyelhető a növekedési ütem lassulása. Ezért a következő években az instantkávé-piacon is főként értékbeli növekedéssel számolnak.

Nemcsak a „3in1” bizonyítja, hogy a termékinnováció átrendezheti az alapvetően stabil piaci szegmenst. Az egyadagos kiszerelésű kávék esetében az elmúlt évben 30 százalékos növekedést elérő Sara Lee PR-vezetője úgy látja, a teák esetében még nagyobb szerepet kapott az innováció, mint a hagyományosabbnak tekinthető, márkahű fogyasztói körrel bíró kávénál.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek