Stabilan drágul a kávé és a tea
A Sara Lee ügyel arra, hogy termékeinél moderáltan építse be a költségeket az árba – nyilatkozta a Világgazdaság kérdésére a társaság PR-menedzsere. Pálvölgyi Beatrix kiemelte: a kávé esetében a kiskereskedelmi ár jelentős részét kiadó nyersanyagár drágulása áremelést vonhat magával, hiszen a tőzsde mozgását a piaci szereplők kénytelenek követni. A jelenlegi gazdasági körülmények által diktált erős verseny azonban átgondolt árképzésre kényszeríti a piacvezető céget is.
Hasonlóan nyilatkozott lapunknak az instant kávék kategóriájának főszereplője, a Nestlé, illetve a Lipton teát forgalmazó Unilever is. Fekete Zoltán, az utóbbi cég élelmiszer-kategóriákért felelős kereskedelmi marketingmenedzsere úgy látja: az árfolyamot és egyéb költségeket, illetve a hazai keresleti viszonyokat figyelembe véve a világpiaci áremelkedés nem feltétlenül jelenik meg a hazai kiskereskedelmi árakban.
Annál is inkább – tehetjük hozzá –, mivel a tavalyi év felemás eredményt hozott a magyar piacon. Ami a kávét illeti: három százalékkal nőtt a piac értékben, ez összességében több mint 50 milliárd forintos forgalmat jelent. Mennyiségben viszont 3 százalékkal csökkent a piac.
Vagyis magasabb áron is kelendők voltak a termékek: a piac több mint kétharmadát adó őrölt-pörkölt kategóriában 4,8 százalékkal drágultak 2008. decemberről a következő év decemberére.
A kávé biztos piacot jelent: a Nielsen nyári felmérése azt bizonyította, az átlagos szinten csökkenő fogyasztáson belül a termék pozíciója kevésbé romlik, mint más élvezeti cikkeké. Míg például csokoládéból a megkérdezettek 34 százaléka csökkentette vásárlásait, a kávé esetében 14 százalékos volt az arányuk. A márkahűséget jelzi ugyanakkor, hogy míg a csokoládénál 40 százalékuk olcsóbbat választott, a kávénál viszont csak 26 százalék.
A mennyiségben hosszú idő óta gyakorlatilag stagnáló hazai kávépiacon a legnagyobb újdonságot a „3in1” kategória dinamikus növekedése hozta. A mára már a piac majdnem húsz százalékát birtokló kategória piacvezetője, a Nestlé nyolc éve jelent meg hazánkban ezekkel a termékekkel, jelenleg értékben a forgalom több mint felét tudhatja magáénak – mondta el a társaság vállalati kommunikációs vezetője, Suhajda Krisztina. Hozzátette ugyanakkor: megfigyelhető a növekedési ütem lassulása. Ezért a következő években az instantkávé-piacon is főként értékbeli növekedéssel számolnak.
Nemcsak a „3in1” bizonyítja, hogy a termékinnováció átrendezheti az alapvetően stabil piaci szegmenst. Az egyadagos kiszerelésű kávék esetében az elmúlt évben 30 százalékos növekedést elérő Sara Lee PR-vezetője úgy látja, a teák esetében még nagyobb szerepet kapott az innováció, mint a hagyományosabbnak tekinthető, márkahű fogyasztói körrel bíró kávénál.


