A zsugorodás legfőbb oka a gépjárműpiac romló helyzete. „Tavaly több mint 60 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett gépjárművek száma Magyarországon, ez áttételesen mérsékelte a használt gépjárművek adásvételének számát is. A cascoértékesítés pedig nagyban függ ezeknek a számoknak a változásától” – mondja Ertl Pál, az Uniqa Biztosító igazgatósági tagja. Ráadásul az idén sem várható pozitív változás. Még a viszonylag optimistán vélekedő Genertel és K&H szerint is stagnálni fog a cascopiac 2010-ben, a pesszimistább piaci szereplők azonban további zsugorodást várnak. „Az új biztosításkötések tekintetében 40-50 százalékos visszaesést prognosztizálunk az idei évre is” – mondja Jákfalvi Zoltán, a Generali gépjármű-biztosítási üzletágának igazgatója. Gorda Zsolt, a Köbe termékfejlesztési vezetője pedig úgy véli, legkorábban csak az év második felében vagy jövőre következhet be némi pozitív fordulat a cascopiacon.
A szűkülő piacon a díjverseny is egyre kiélezettebb, erre utal, hogy a biztosítások átlagdíja a Mabisz adatai szerint 2006 és 2008 között 13 százalékkal csökkent, tavalyelőtt már csak 106 ezer forintot fizetett egy átlagautós a cascóért. Több biztosító csökkentett díjat tavaly is. A K&H például úgy újította meg 2009 tavaszán a cascót, hogy komoly díjengedményt adhasson korábbi tarifáihoz képest, emellett az év végétől magasabb önrésszel is köthető a cégnél a casco, ez szintén díjcsökkenést eredményez. A Groupama Garancia is tavaly tavasszal strukturálta át a cascopalettát, amely így az olcsó, korlátozott fedezetre szóló biztosításoktól kezdve a normál cascón át a széles fedezeti kört lefedő prémium csomagokig terjed. A kliensek pedig az alacsonyabb díjú konstrukciók mellett döntöttek, az átlagdíjak ugyanis 5–10 százalékkal csökkentek. A Generalinál akciós jellegű díjcsökkentések vannak. A teljes körű cascotarifa ötödét engedi el a társaság azoknak, akik több mint egy éve üzemeltetik már az autójukat, és azok is engedményben részesülhetnek, akik kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötöttek a cégnél kármentesen vagy kármentességi kedvezménnyel.
Bár egyre több biztosító próbálkozik különböző részcascókkal, a piaci szereplők beszámolói szerint továbbra is a teljes körű, vagyis elemi kár, törés és lopás esetén is fizető módozatok a legkeresettebbek. „Ennek oka, hogy ez tartalmazza azokat a kockázatokat, amelyektől az ügyfelek a leginkább tartanak, illetve ez az a legszűkebb kör, amelyet a finanszírozók megkövetelnek” – magyarázza Csergőffy Tibor, a Groupama Garancia gépjármű-biztosítási osztályvezetője. A kitörési pont azonban a zsugorodó piacon az alternatív módozatok bevezetése lehet – vélekedik több biztosító is. A Generali például olyan konstrukciókat kezdett kínálni, amelyek csak lopásra nyújtanak védelmet, vagy éppen javítási számla nélkül, a kárszakértői szemle alapján megállapított értékre térítenek. A Köbe is a teljes körű szolgáltatások fapadosított változataitól várja, hogy megfordítsa a kedvezőtlen trendet, az Uniqa szerint pedig szűkebb csoportok igényeire kidolgozott konstrukciókkal lehetne fokozni az értékesítéseket.
Terjeszkedni elvileg lehetne egyébként, a hazai cascopenetráció ugyanis nemzetközi összehasonlításban nézve továbbra is nagyon alacsony. „Magyarországon az autóval rendelkezők 20-22 százaléka köt cascót, míg nemzetközi viszonylatban ez az arány magasabb. A fejlettebb gépjárműkultúrával rendelkező országokban az autósok 30-40 százalékának van ilyen biztosítása” – mondja Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. Sőt egyes nyugat-európai országokban a telítettségi mutató eléri a 60 százalékot is, Németországban pedig az autósok csaknem kilenctizedének van cascója, igaz, az ilyen magas penetrációval rendelkező államokban a biztosítások jó része csak úgynevezett részcasco. HB
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.