A zsugorodás legfőbb oka a gépjárműpiac romló helyzete. „Tavaly több mint 60 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett gépjárművek száma Magyarországon, ez áttételesen mérsékelte a használt gépjárművek adásvételének számát is. A cascoértékesítés pedig nagyban függ ezeknek a számoknak a változásától” – mondja Ertl Pál, az Uniqa Biztosító igazgatósági tagja. Ráadásul az idén sem várható pozitív változás. Még a viszonylag optimistán vélekedő Genertel és K&H szerint is stagnálni fog a cascopiac 2010-ben, a pesszimistább piaci szereplők azonban további zsugorodást várnak. „Az új biztosításkötések tekintetében 40-50 százalékos visszaesést prognosztizálunk az idei évre is” – mondja Jákfalvi Zoltán, a Generali gépjármű-biztosítási üzletágának igazgatója. Gorda Zsolt, a Köbe termékfejlesztési vezetője pedig úgy véli, legkorábban csak az év második felében vagy jövőre következhet be némi pozitív fordulat a cascopiacon.
A szűkülő piacon a díjverseny is egyre kiélezettebb, erre utal, hogy a biztosítások átlagdíja a Mabisz adatai szerint 2006 és 2008 között 13 százalékkal csökkent, tavalyelőtt már csak 106 ezer forintot fizetett egy átlagautós a cascóért. Több biztosító csökkentett díjat tavaly is. A K&H például úgy újította meg 2009 tavaszán a cascót, hogy komoly díjengedményt adhasson korábbi tarifáihoz képest, emellett az év végétől magasabb önrésszel is köthető a cégnél a casco, ez szintén díjcsökkenést eredményez. A Groupama Garancia is tavaly tavasszal strukturálta át a cascopalettát, amely így az olcsó, korlátozott fedezetre szóló biztosításoktól kezdve a normál cascón át a széles fedezeti kört lefedő prémium csomagokig terjed. A kliensek pedig az alacsonyabb díjú konstrukciók mellett döntöttek, az átlagdíjak ugyanis 5–10 százalékkal csökkentek. A Generalinál akciós jellegű díjcsökkentések vannak. A teljes körű cascotarifa ötödét engedi el a társaság azoknak, akik több mint egy éve üzemeltetik már az autójukat, és azok is engedményben részesülhetnek, akik kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötöttek a cégnél kármentesen vagy kármentességi kedvezménnyel.
Bár egyre több biztosító próbálkozik különböző részcascókkal, a piaci szereplők beszámolói szerint továbbra is a teljes körű, vagyis elemi kár, törés és lopás esetén is fizető módozatok a legkeresettebbek. „Ennek oka, hogy ez tartalmazza azokat a kockázatokat, amelyektől az ügyfelek a leginkább tartanak, illetve ez az a legszűkebb kör, amelyet a finanszírozók megkövetelnek” – magyarázza Csergőffy Tibor, a Groupama Garancia gépjármű-biztosítási osztályvezetője. A kitörési pont azonban a zsugorodó piacon az alternatív módozatok bevezetése lehet – vélekedik több biztosító is. A Generali például olyan konstrukciókat kezdett kínálni, amelyek csak lopásra nyújtanak védelmet, vagy éppen javítási számla nélkül, a kárszakértői szemle alapján megállapított értékre térítenek. A Köbe is a teljes körű szolgáltatások fapadosított változataitól várja, hogy megfordítsa a kedvezőtlen trendet, az Uniqa szerint pedig szűkebb csoportok igényeire kidolgozott konstrukciókkal lehetne fokozni az értékesítéseket.
Terjeszkedni elvileg lehetne egyébként, a hazai cascopenetráció ugyanis nemzetközi összehasonlításban nézve továbbra is nagyon alacsony. „Magyarországon az autóval rendelkezők 20-22 százaléka köt cascót, míg nemzetközi viszonylatban ez az arány magasabb. A fejlettebb gépjárműkultúrával rendelkező országokban az autósok 30-40 százalékának van ilyen biztosítása” – mondja Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. Sőt egyes nyugat-európai országokban a telítettségi mutató eléri a 60 százalékot is, Németországban pedig az autósok csaknem kilenctizedének van cascója, igaz, az ilyen magas penetrációval rendelkező államokban a biztosítások jó része csak úgynevezett részcasco. HB