BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

„Kártyásodnak” a taxicégek

Rohamosan növekedett az elmúlt időszakban a bankkártyás elfogadás a budapesti taxitársaságoknál: a nagyobb cégek többsége vagy teljes legfedettséggel dolgozik, vagy már annak elérésén munkálkodik – derül ki a lapunk által megkérdezett piaci szereplők nyilatkozataiból.

A kártyás fizetési forgalom aránya ugyanakkor még messze áll a POS-lefedettségétől – vélik egybehangzóan a cégvezetők. Ennek egyrészt az az oka, hogy a taxisok „történelmi” okokból nem vonzódnak az elektronikus fizetési módokhoz. A bankkártyák terjedése őket lassabban érinti meg, hiszen az elmúlt évtizedekben – jellemzően egyéni vállalkozóként – csak készpénzforgalmat bonyolítottak le, vagyis idő kell nekik az átálláshoz. Ugyanez viszont vonatkozik az utasokra is: ők szintén az átlagnál lassabban szoknak hozzá ahhoz, hogy a személyfuvarozó cégeknél is adott a kártyás fizetés lehetősége.

A nagyjából 700 autóból álló flottát üzemeltető Főtaxi Zrt.-nek már több mint 600 járművében működik bankkártya-leolvasó készülék, ám a telepítés folyamatos, így várhatóan a tavasz végére meglesz a gyakorlatilag 100 százalékos lefedettség – nyilatkozta lapunknak Dudás Zoltán, a társaság taxiüzletágának igazgatója. Az utasok – tette hozzá Dudás Zoltán – egyre inkább keresik a POS-terminállal felszerelt autókat. Hangsúlyozta: bár a teljes forgalmon belül a kártyás fizetés aránya egyelőre tíz százalék alatti, ez az arány várhatóan rohamosan nő a közeljövőben. Lapunk kérdésére – amely szerint nem jelent-e hátrányt a taxisnak, hogy a kártyás fizetés miatt később jut készpénzhez – pedig úgy reagált: a sofőr számláján, ha a kártyát kibocsátó és a POS-t telepítő hitelintézet azonos, azonnal jóváírják a kifizetett összeget, de szélsőséges esetben is a tranzakciótól számított második nap reggelén elérhetővé válik, vagyis ebből a szempontból sem lehet komoly visszatartó erőről beszélni.

Hasonló a helyzet a szintén a meghatározó szereplők közé tartozó 6x6 Taxinál is: a társaság által közölt legfrissebb adatok szerint a 611 autóból 548-ban működik kártyaleolvasó berendezés, ám 6-9 héten belül náluk is teljes lesz a POS-ellátottság.

A Rádió Taxinál pedig úgy alakult ki a teljes lefedettség, hogy az új informatikai rendszer fejlesztésével párhuzamosan minden autóba kártyaolvasó berendezést helyeztek el. A cég korábbi közlése szerint az új informatikai rendszert a Cisco Magyarország, a Bull Magyarország és a T-Mobile közreműködésével építették ki. A rendszer gyorsabbá teszi a rendelések felvételét, valamint jelentősen megkönnyíti a társasághoz tartozó mintegy 400 taxis munkáját is.

Hasonló a helyzet a Tele5 Taxinál is. Sipeki József marketingterületért felelős ügyvezető igazgató lapunkkal közölte: a lefedettség már közelíti a száz százalékot, csak az új kollégáknál fordulhat elő, hogy nincs POS az autóban, vagy azoknál, akiknél a bank még nem végzett a telepítéssel. Szintén a telepítések elhúzódásával, illetve a fluktuációval magyarázta a teljestől még kismértékben elmaradó lefedettséget Reif Zoltán, a Taxi4 értékesítési vezetője.

A cégek álláspontja ugyanakkor még korántsem egységes a bankkártyás fizetést illetően.

Dióslaki Gábor, a Budapest Taxit működtető társaság ügyvezetője szerint például még nincs annyi bankkártyás fuvar, hogy érdemes lenne telepíteni a POS-terminálokat. Rámutatott: eddig egyetlen olyan eset fordult elő, hogy az ügyfél a POS hiánya miatt mondott le fuvart, vagyis még mindig domináns a készpénzes fizetés szerepe. (A cégnél egyébként eddig néhány autóba telepítettek csak kártyaleolvasót.)

Dióslaki Gábor rámutatott: ez egyelőre egy olyan dolog, amelynek nincs gazdasági racionalitása, hiszen a sofőröknek nem éri meg, hogy egy-két tranzakció miatt havi 5-6 ezer forinttal növeljék költségeiket. Ezzel együtt – tájékoztatott az ügyvezető – természetesen folyamatosan tárgyalnak bankokkal, csak idáig még nem sikerült olyan feltételekben megállapodni, amelyek minden érintett számára elfogadhatók lennének.

A bankkártya-elfogadó helyek számának növekedése egyébként nemcsak a közel hat ezer autót üzemeltető budapesti taxitársaságoknál, hanem az egész magyar piacon megfigyelhető. A Magyar Nemzeti Bank nemrég közölt adatai szerint 2009-ben több mint 18 százalékkal, 59 ezer fölé nőtt a kereskedői POS-terminálok száma Magyarországon. BM

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.