Mindent a lakáshitelekért
A lakáshitel-igényléshez a szükséges dokumentumok, igazolások bemutatásán túlmenően a pénzintézetek hivatalosan részint fedezetként vagy keresztértékesítési gyakorlatukat követve írják elő az ügyfélnek egyéb pénzügyi szolgáltatások igénybevételét a hitel folyósításához. Figyelemre méltó azonban, hogy mely paraméterek váltanak ki nagyobb érzelmi ellenállást az ügyfelekben – hívja fel a figyelmet a BellResearch felmérésében, amelyben partnere az Otthon Centrum és az Ingatlan.net volt. A kutatás – az egy-két éven belül ingatlanvásárlást vagy -átalakítást tervező, 18–64 éves internethasználókra koncentrálva – rávilágított arra, hogy a pénzintézetek által támasztott feltételek elfogadása inkább a kényszert jelenti, semmint a racionális pénzügyi gondolkodást.
A potenciális hitelfelvevők körében a hiteligénylés terén a legnagyobb elfogadottságot a lakásbiztosítás tudhatja magáénak, azonban ezt is csak kevesebb mint a válaszadók fele, 43 százaléka gondolja így. A megkérdezettek 38 százaléka tolerálja azt, hogy lakossági folyószámláját is át kell vinnie a hitelező bankhoz, és csak minden ötödik jövendőbeli ügyfél fogadja el, hogy életbiztosítást vagy éppen csoportos beszedési megbízási szerződést is kell kötnie a bankkal, ha ingatlanhitelt szeretne felvenni. Drámainak tűnik azonban, hogy a megkérdezett tízből hárman minden feltételt elfogadnának a hitelhez jutásért – mutat rá Harsányi Gábor, a BellResearch üzletági igazgatóhelyettese. Az összefüggések szerint minél kevésbé kvalifikált egy igénylő, annál inkább hajlandó arra, hogy a bank által meghatározott összes előfeltételt elfogadja. A lakóhely szerint vizsgálódva is azok fogadnak el több feltételt, akik a hitelezés szempontjából kedvezőtlenebb helyzetben vannak.
Lénárd Mariann, a Banki Hitelkárosultak Egyesületének (BHKE) főtitkára a kutatás főbb megállapításaival egyetért, ugyanakkor nem látja pontosan a felmérés célját. Annál is inkább, mert szerinte az online megkérdezett 651 fő nem szolgáltathat elegendő adatot olyan fontos gyakorlati kérdésekben, amelyekkel kapcsolatban messzemenő következtetéseket vonnak le a kutatás készítői. Az általuk nem oly rég elvégzett felmérésben hétezer ügyfél vett részt, ezek 37 százaléka minden feltételt elfogadna annak érdekében, hogy megkapja az ingatlanhitelt. Ugyanakkor a BHKE-hez beérkezett válaszok sokkal felelősebb ügyfélmagatartást jeleznek, mint ami a BellResearch felméréséből kiderül. HÉ


