BUX 39,412.74
-0.51%
BUMIX 3,795.1
-0.11%
CETOP20 1,860.46
+1.28%
OTP 8,400
+0.55%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+5.12%
-0.57%
0.00%
ZWACK 18,300
-1.08%
0.00%
ANY 1,580
+1.28%
RABA 1,130
0.00%
0.00%
-1.19%
-1.92%
0.00%
OPUS 173.6
-2.91%
-5.46%
0.00%
0.00%
-2.21%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,926
-0.14%
DELTA 39.85
-0.37%
ALTEO 2,290
+1.78%
0.00%
-0.98%
EHEP 1,370
-3.86%
0.00%
-0.38%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-2.21%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+3.95%
-1.13%
-0.77%
0.00%
-1.38%
-0.40%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,700
0.00%
-3.02%
NAP 1,278
-0.16%
0.00%
+18.75%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Vigyázat! Sokba kerülhet az olcsó kötelező!

A károsultnak és a károkozónak egyaránt sokba kerülhet, ha nem ismert, megbízható biztosítónál köti a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítását. Az alacsony ár mögött ugyanis sokszor nem áll megfelelő szolgáltatás, és volt már példa arra, is, hogy a fizetésképtelenné vált biztosító helyett a károkozó autósnak kellett tetemes összeget fizetnie, a vétlen autósnak pedig saját casco biztosítása terhére kellett rendeznie a sérülést. Igaz, ez most már nem fordulhat elő, hiszen létrejött Kármentesítési Alap, amely azok számára jött létre, akik biztosítást kötöttek, de a biztosítójukat időközben felszámolták, ezért nincs, aki helytálljon értük. Csodák nincsenek: az alacsony ár elérése érdekében a biztosítóknak a szolgáltatási oldalból kell lefaragniuk.

Nem az ár az egyetlen szempont, amit figyelembe vesznek az autósok a biztosítóválasztásnál. Fontos szempont az is, hogy az autós olyan biztosítót válasszon, amely minden körülmények között helytáll ügyfeleiért, és amelynél nem fordulhat elő, hogy fizetésképtelenség miatt végül az ügyfélre hárul a felelősség.

A Generali biztosítónak például több mint 250 millió forintot kellett kifizetnie azon csaknem 700 autós casco biztosítására, akiknek annak idején a csődbe ment MÁV biztosítós kötelezővel rendelkező autóstársaik okoztak kárt – áll a társaság közleményében.
 
Mivel a kötelező biztosításra a fizetésképtelenné vált társaság nem fizetett, az összetört járművek tulajdonosai kénytelenek voltak – önrész megfizetése mellett – a Generalinál levő casco biztosításuk terhére megtéríttetni az őket ért kárt. A MÁV biztosító csődje csaknem 7 milliárdos terhet hagyott több mint 7 ezer ember vállán, akiktől a károsultak máig húzódó perek útján követelik a kártérítést.

Annak idején a MÁV biztosító azért tudott dömpingárral a piacra lépni, mert új szereplőként nem volt még kárkifizetési költségük. Amint azonban a nagy számú szerződésük nyomán tömegesen megjelentek a töréskárok is, a biztosító nem volt képes szolgáltatni: a szervizek már nem előlegezték meg a javítás költségeit a MÁV biztosítónak, és ezt az ügyfeleknek zsebből kellett megfizetniük.

Kevesen tudják azt is, hogy például személyi sérüléssel és esetleg maradandó egészségkárosodással járó ütközés esetén súlyos milliókba is kerülhet, ha nem áll mögöttünk egy megbízható és fizetőképes biztosítótársaság. A megfelelő kötelező biztosítás a károkozó helyett is téríti ezeket a költségeket. Ha azonban nincs stabil, tőkeerős biztosító a háttérben, egy ilyen karambol komoly egzisztenciális következményekkel is járhat a kárt okozó fél számára.

Veszélyes lehet a túl alacsony ár – figyelmeztetett a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) is. A kgfb-hez kapcsolódóan komoly szolgáltatási feladatai is vannak a biztosítóknak, melyre a díjak jelentik a fedezetet. Az alacsony ár elérése érdekében a biztosítóknak a szolgáltatási oldalból kell lefaragniuk. Az emberek többsége erre csak akkor ébred rá ennek a hátulütőjére, amikor ő kényszerül a károkozó felelősség biztosításának terhére igénybe venni ezeket a szolgáltatásokat.

A piaci tendencia az, hogy a kötelező és a casco gépjármű biztosítás együtt kezelik, hiszen a szolgáltatási oldalon azonos a kárrendezés folyamata. Az autósoknak is kényelmesebb, ha a két biztosítás egy helyen van, hiszen így több kedvezményhez juthatnak és egyszerűbb az ügyintézés is.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek