A felügyelet által működtetett, ám szakmailag független békéltető testületek a bírósági polgári peres eljárásoknál gyorsabban és olcsóbban tudják rendezni a fogyasztók és a szolgáltatók vitáit. A vitarendezés új fórumának megteremtését a törvényalkotók azért rendelték el, hogy bővüljenek a pénzügyi területen a fogyasztók jogai. Az ügyeket háromtagú tanács igyekszik majd rendezni, az adott ügyben eljáró tagokat a testület elnöke jelöli ki.
A békéltető testületekhez azok a fogyasztók fordulhatnak, akik a pénzügyi szolgáltatónál már megpróbálták a vitás ügyet rendezni. Ha a pénzügyi szervezet a panaszt elutasítja, akkor köteles arról a fogyasztót írásban értesíteni. Ezt követően a fogyasztó írásos kérelmére kezdődhet meg a testület eljárása, melynek során elsősorban egyezség létrehozását kell szorgalmazni a felek között.
Egyezség hiányában kétféleképp folytatódhat az eljárás. Ha a pénzügyi szervezet aláveti magát az eljárás további részének, akkor a testület kötelező tartalmú határozatot hoz, amely végrehajtható. Ha a szolgáltató erre nem hajlandó, akkor a testület csak ajánlást hoz. Annak megvalósítása ugyan nem kötelező, ám elfogadására ösztönözheti a pénzügyi szervezetet, hogy a testület nyilvánosságra hozhatja álláspontját.
Szász Károly, a pénzügyi felügyelet elnöke február 1-jei hatállyal hat évre Nadrai Gézát nevezte ki a Pénzügyi Békéltető Testület elnökének. A szakember 1995-től 2006-ig dolgozott a pénzügyi felügyeletnél és annak jogelődjeinél a szabályozási és kodifikációs terület vezetőjeként. Tavaly júliustól pedig a felügyelet engedélyezési és jogérvényesítési igazgatóságát vezette, majd szeptembertől az újjászervezett kodifikációs főosztályon ügyvezetőigazgató-helyettesként tevékenykedett.
A testület elnökét a felügyelet szervezeti felépítésében közvetlenül az intézmény elnökéhez sorolják, de törvényben meghatározott feladatainak végzése kapcsán nem utasítható. A testület létszámára és tagjainak személyére és annak elnöke tehet javaslatot. Az elnök és a tagok a felügyelettel köztisztviselői jogviszonyban állnak, és felügyeleti tanácsadói vagy főtanácsadói cím jár nekik.
A pénzügyi felügyelet a következő hetekben várja a békéltető testületekbe alkalmas tagok jelentkezését. A pályázás feltétele jogi egyetemi végzettség és jogi szakvizsga, vagy közgazdasági egyetemi alapképzésben szerzett diploma. Emellett a jelentkezőknek büntetlen előéletű, cselekvőképes magyar állampolgároknak kell lenniük.
A pályázat elbírásánál előny a banki, vagy biztosítási szakjogászi végzettség, tőzsdei szakvizsga, könyvvizsgálói képesítés, nyelvismeret, vezetői gyakorlat, felügyelt intézménynél töltött szakmai gyakorlat, közigazgatásban szerzett tapasztalat, peres eljárás lefolytatásában szerzett gyakorlat. A munkakör betöltése „C” típusú nemzetbiztonsági ellenőrzéssel és vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel jár.
A békéltető testületekbe március 10-ig lehet jelentkezni, a pályázatokat április 26-áig bírálják el. A meghirdetet pozíciók legkorábban májustól tölthetőek be. A békéltető testülteknek július 1-én kell megkezdeniük munkájukat.
A pénzügyi békéltető testületek kialakítását az Országgyűlés azért határozta el, mert korábban nagyon sok panasz érkezett a pénzügyi felügyelethez a pénzügyi szolgáltatók ügyfeleitől. A panaszok száma azonban már a két új intézmény kiépítése előtt, a tavalyi harmadik és negyedik negyedévben is erősen visszaesett.
A panaszkezelés hatékonysága érdekében a pénzügyi békéltető testületek létre hozása mellett fogyasztóvédelmi ügyekért felelős kapcsolattartók közvetítők kinevezésére is kötelezték a pénzügyi szervezeteket. Kinevezésüket több törvénymódosítás írja elő, feladataikat a pénzügyi felügyelet januárban 11 pontban határozta meg.
A fogyasztóvédelmi kapcsolattartók fő feladata, hogy nekik kell kialakítaniuk pénzügyi szolgáltatást végző cégeknél a panaszkezelési gyakorlat figyelését, és gondoskodniuk, hogy az arról készülő beszámolók eljussanak a cégek vezető testületeihez, valamint a felügyelethez. Emellett részt kell venniük az ügyfél elégedettségi mérések és próbavásárlások eredményeinek értékelésében, és az ezek alapján szükséges esetleges fejlesztésekben.
A felügyelet a mediátorok feladataként jelöli meg a fogyasztóvédelmi jogszabályoknak és elvárásoknak az intézmény belső szabályaiba és működési rendszerébe történő átültetését, valamint azoknak az alkalmazottakkal való megismertetését és betartatását. A pénzügyi hatóság kívánatosnak tartja, hogy a fogyasztóvédelmi szabályokat és elvárásokat lehetőleg már a termékfejlesztés során is figyelembe vegyék és az alkalmazottak képzésébe beépítsék.
A fogyasztóvédelmi közvetítőktől azt is elvárja felügyelet, hogy kezdeményezzék a fogyasztói szemléletmód fejlesztését célzó tájékoztatók, fogalomtárak, útmutatók, kalkulátorok elkészítését és megjelentetését a szolgáltató internetes felületén, valamint az ügyfélfogadásra nyitva álló helyiségeikben való elérhetőségét. Feladatuk még hogy elősegítsék cégük együttműködését a felügyelettel és más szervezetekkel a fogyasztók pénzügyi ismereteinek bővítését célzó együttműködésben.