Pénz- és tőkepiac

Íme, a hazai cégek kedvenc bankjai

A hazai vállalati ügyfelek több mint háromnegyedén a tíz legnagyobb bank osztozik – állapítja meg a Dun & Bradstreet felmérése. A május végéig tartó egy év alatt az FHB növelte legnagyobb mértékben kliensei számát, ám az OTP Bank dominanciáját nem fenyegeti veszély.

Változatlanul koncentrált a hazai vállalati bankpiac: a bankszámlák 77 százalékán a tíz legnagyobb hitelintézet osztozik, míg a maradék 23 százalék 225 bank között oszlik meg – derül ki a Dun & Bradstreet (D&B) tegnap közölt felméréséből. A top 10 hitelintézet listája az elmúlt tizenkét hónap alatt nem sokat változott, már ami az ügyfélszámot illeti: az OTP Bank és a K&H stabilan vezet, 92, illetve 71 ezer céges klienssel.

A D&B adatai szerint a június 1-jéig tartó egy év alatt vállalati ügyfélszámban a legjobban, több mint 35 százalékkal az FHB növekedett, melyet 24 százalékos bővülésével a Sopron Bank követ. Az FHB kiemelkedő növekedésében ugyanakkor szerepet játszott az Allianz Bank megvásárlása is. A top 10 közül az UniCredit produkált még a többi bankhoz képest jelentősebb ügyfélszámbővülést.

„A nagy vállalati ügyfélkör-növekedés a kockázatosság fokozódásával járhat, ezért a bővülési célok mellett jól irányított, átfogó, minőségi adatokon alapuló kockázatkezelés is szükséges” – mutatott rá a felmérés eredményei kapcsán Keleti József, a Dun & Bradstreet ügyvezető igazgatója. Az FHB-nál például a nagy növekedés jelentős kockázatemelkedéssel járt együtt, csakúgy, mint más jelentősen bővülő vagy összeolvadó pénzintézetnél, ahol egy „öröklött” ügyfélportfólió újragondolt és körültekintőbb kockázatkezelést igényel.

Az elmúlt egy évben nagy vállalati ügyfélkört vesztett a Commerzbank, az Axa Bank, a Banco Popolare és a Raiffeisen Bank is. Az utóbbi vállalati ügyfélszáma több mint 17 százalékot esett, míg a második legnagyobb „vesztes” ügyfélszámcsökkenése csupán 5 százalék körüli volt. A Raiffeisennél viszont egyértelműen az üzletpolitikából adódik a nagyszámú ügyfélvesztés – emeli ki a D&B –, mivel az elvesztett raiffeisenes cégek jóval kockázatosabbak voltak, mint a jelenlegi ügyfélportfólió.

A felmérés adatai szerint a hazai vállalatok 14,7 százalékának van egynél több bankszámlája. Az arány az elmúlt évben valamelyest csökkent, mivel tavaly még a cégek 16 százalékának volt kettő vagy több működő bankszámlája. Eggyel vagy kettővel a cégek 87,3 százaléka rendelkezik, azaz elenyésző azon vállalatok, társas vállalkozások száma, amelyek három vagy annál több bankszámlát működtetnek.

AXA vállalkozói ügyfelek Raiffeisen céges bankszámla Commerzbank Dun & Bradstreet
Kapcsolódó cikkek