Pénz- és tőkepiac

Gyors a pénzügyi békéltetés

A végtörlesztések hátráltatása miatt érkezett a legtöbb panasz tavaly a Pénzügyi Békéltető Testülethez. A beadványok jelentős részét viszont formai hibák miatt kénytelen volt elutasítani a szervezet.

Tavaly július–december között 1196 beadvány érkezett a Pénzügyi Békéltető Testülethez, melyek 72 százalékát le is zárta a szervezet – jelentette be tegnap Nadrai Géza elnök. Hetente átlagosan 45 ügy érkezett hozzájuk, és átlagosan 46 napra volt szükségük a hiánytalanul benyújtott kérelmek elbírálására, ez sokkal kevesebb a törvényben előírt 120 napos határidőnél. Az elnök hangsúlyozta, a beadványok több mint harmadát azért kellett elutasítaniuk, mert nem tartalmazták az előírt elemeket, ami a fogyasztók felkészületlenségét jelzi. Ezért a békéltetést kérőknek érdemes a felügyelet fogyasztóvédelmi irodáihoz fordulni, hogy meglapozottabban indíthassák meg az eljárásokat.

Tavaly elsősorban a végtörlesztés hátráltatása miatt fordultak a testülethez. Sok panasz érkezett még hozzájuk a befektetési egységhez kötődő (unit-linked) életbiztosításokkal kapcsolatban is. A pénzügyi vállalkozásokat érintő ügyek elsősorban a gépkocsi-finanszírozásból és követelésvásárlásból erednek, a magánnyugdíjpénztáraknál pedig leginkább a reálhozamok mértékét vitatták a fogyasztók.
A testület a pénzügyi felügyelet mellett működő vitarendezési fórum, amely a fogyasztók és a pénzügyi szolgáltatók között fennálló szerződésből eredő viták kezelésével foglalkozik. Az egyes esetekből hét, egyenként háromtagú testület dönt, amelyeknek két szakjogász és egy közgazdász tagja van.

A testület tavaly 857 ügyet zárt le, amelyek közül 403-nál tartottak meghallgatást. Közülük 214 egyezséggel zárult, további 21-nél eljáráson kívül állapodtak meg a felek. Így a meghallgatással járó ügyek mintegy 57 százalékában sikerült az ügyfeleknek és a szolgáltatóknak megállapodniuk. Tavaly 69 pénzügyi szolgáltató vállalta, hogy aláveti magát a testület döntéseinek. Nadrai Géza reméli, az idén több pénzügyi szolgáltató vállalja az általános alávetést. A szolgáltatóknak arra is lehetőségük van, hogy korlátozások mellett vagy egyedi estekben is alávessék magukat a testület határozatainak.

Az alávetésnek elsősorban a fogyasztó szempontjából van jelentősége; a pénzügyi szolgáltató ezzel azt üzeni, hogy partnernek tekinti az ügyfelet, ha pedig vita merül fel közöttük, lehetővé teszi, hogy az igazságszolgáltatás lassabb és költségesebb útja helyett gyorsan és ingyenesen megoldást találjon egy pártatlan fórum előtt – hangsúlyozta Nadrai Géza, hozzátéve: vannak, akik nem tesznek alávetést, de az egyedi ügyekben egyezségre hajlamosak. Nem kötelező az alávetés, az együttműködés a testülettel azonban igen, így például a szolgáltató képviselőjének meg kell jelennie a meghallgatásokon. A békéltetők tapasztalatai szerint számos esetben csak ekkor próbálnak meg először megállapodni a felek.

Bírságok is jöttek

A pénzügyi felügyelet tavaly 26 millió forint bírságot szabott ki az együttműködési kötelezettség elmulasztása miatt, ebből 11 millió forintot három ügy kapcsán a CIB Bankra. A legtöbb egyezséget – a 214-ből 22-t – az általános alávetést nem tett OTP kötötte. A legtöbb kötelezést – a 10-ből 3-at – pedig az Allianz Hungária Biztosító kapta, míg a legtöbb ajánlást – a 39-ből 8-at – a Generali-Providencia Biztosító.


Világgadzaság - Giczi József Bírságok is jöttek A pénzügyi felügyelet tavaly 26 millió forint bírságot szabott ki az együttműködési kötelezettség elmulasztása miatt, ebből 11 millió forintot három ügy kapcsán a CIB Bankra. A legtöbb egyezséget – a 214-ből 22-t – az általános alávetést nem tett OTP kötötte. A legtöbb kötelezést – a 10-ből 3-at – pedig az Allianz Hungária Biztosító kapta, míg a legtöbb ajánlást – a 39-ből 8-at – a Generali-Providencia Biztosító. -->

békéltető testület pszáf
Kapcsolódó cikkek