- Az MKB Bank új stratégiáját a közelmúltban fogadták el. Mennyiben érinti ez a lakossági üzletágat?
- Elég jelentősen, annál is inkább, mert az elfogadott stratégia nagymértékben fókuszál a lakossági piacra. A területet illetően több célt is megfogalmaztunk. Egyrészt növelni kell az elsődleges ügyfelek bázisát, vagyis azokét, akik első számú bankként az MKB-t jelölik meg, és napi pénzügyeiket nálunk intézik. Másrészt szeretnénk növekedést elérni a fedezet nélküli hiteleknél: ez nem azt jelenti, hogy nyakra-főre helyezzük ki az új kölcsönöket, hanem azt, hogy a piaci részesedésünknek megfelelően kívánunk részt venni a fedezet nélküli hitelezésben.
- Az ingatlanhitelezés az alacsony kereslet miatt nem kiemelt terület?
- Az ingatlanhiteleknek jelenleg valóban csekély a piaca. Másrészt a fedezet nélküli hitelek jövedelmező területet jelentenek, jól ellenőrizhető és vállalható kockázat mellett. Ezeken belül elsősorban a hitelkártyákra, illetve a folyószámlahitelre kívánunk koncentrálni. Ez persze nem arról szól, hogy nem kívánunk versenyezni az ingatlanhitelek piacán: ott is jelen leszünk, ám csak az ügyfélkörünk méretének megfelelő arányban. Azaz ideális, hogy az ügyfélkörünk által indokolt portfóliómérettől sem negatív, sem pozitív irányba ne térjünk el. A válságot megelőzően az utóbbira volt példa, és utólag ez nem bizonyult a legszerencsésebb megoldásnak.
- Néhány évvel ezelőtt az MKB Bank megjelent a "Személyesen önnek" szlogennel, ami a személyre szabott kiszolgálást hivatott illusztrálni. Mennyire sikeres ez az irány, és kívánják-e folytatni?
- Minden „tömegbank” próbálkozik személyre szabott prémiumszolgáltatással. Nálunk ez minden ügyfélnek jár, ami nem véletlen, hiszen az MKB Bank hagyományosan a közép- és felső középosztálybeli ügyfelekre fókuszál. Az irány pedig jó, az ügyfelek körében sikeres, így tovább kívánjuk fejleszteni.
- A vagyonosabb ügyfelek mellett hogyan tudnak terjeszkedni ezen, az egyébként sem túl jól teljesítő bankpiacon?
- Nem hinném, hogy a jó pénzügyi pozícióban lévő ügyfelek megcélzása hátrányt jelentene, főként úgy, hogy nálunk hosszú idő óta erre épül a stratégia. Az MKB Bank soha nem határozta meg magát tömegbankként, erre a szerepre az infrastruktúrája sem alkalmas. Viszont a legszélesebb kört kiszolgáló hitelintézetekkel szemben nagy előnyünk, hogy napi kapcsolatban állunk ügyfeleinkkel. Ezért sokkal jobban ismerjük őket, és persze jóval stabilabb is az ügyfélbázisunk.
- Ez alapján gondolom, a fiókhálózaton sem kívánnak jelentős mértékben változtatni.
- Így van, változatlanul a nagy és közepes méretű városokban leszünk jelen.
- A lakossági üzletág kapcsán a meglévő hitelportfólió minősége is kulcskérdéssé vált az elmúlt években, az MKB Banknál is. Mikor jöhet el a fordulópont az egyelőre még mindig növekvő arányú problémás hiteleknél?
- Az elmúlt években jelentősen romlott az ügyfelek fizetőképessége. A portfólió minőségét pedig tovább rombolta a múlt év végi kedvezményes végtörlesztés is, hiszen a jó pénzügyi pozícióban lévő adósok azonnal visszafizették kölcsöneiket, a gondokkal küszködők pedig maradtak. Ennek logikus végeredménye egy jóval kisebb portfólió, nagyobbra duzzadó nem teljesítési aránnyal. Ez kivétel nélkül minden banknál így van, legfeljebb az arányok eltérőek. Mindezzel együtt úgy látom, hogy az év végére megállhat a portfólió további romlása, és elindulhat a lassú növekedés a lakáshitel-kihelyezéseknél is. Olyan jellegű bővülés viszont, mint a válság előtti időszakban volt, bizonyosan nem lesz.
- Az MKB Bank a közelmúltban több, az elektronikus banki szolgáltatásokat erősítő projektet is elindított. Terveznek-e újabb fejlesztéseket?
- Az elektronikus szolgáltatásoknál néhány év alatt az egyik élen járó szereplővé váltunk az országban, több területen egyedi megoldásokkal: így például a mi ügyfeleink bármikor nyomon követhetik a teljes portfóliójuk értékének alakulását, függetlenül attól, hogy milyen eszközökben tartják pénzüket. Személyes pénzügyek szolgáltatásunk pedig szintén egyedinek számít a hazai piacon. A fejlesztések pedig természetesen folynak: a mobil netbankon már majdnem minden, a PC-s változaton futó funkció elérhető, és a közeljövőben megújítjuk az internetes portált is.
Tanulmányait a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán és a budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen folytatta, majd a kaliforniai Berkeley Egyetemen szerzett MBA-diplomát.
Hazatérve a McKinsey senior menedzsereként, továbbá kelet-európai bankoknál vezetőként dolgozott. 2008 őszétől a Budapest Bank bankműveleti vezérigazgató-helyettese volt.
Tanulmányait a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán és a budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen folytatta, majd a kaliforniai Berkeley Egyetemen szerzett MBA-diplomát.
Hazatérve a McKinsey senior menedzsereként, továbbá kelet-európai bankoknál vezetőként dolgozott. 2008 őszétől a Budapest Bank bankműveleti vezérigazgató-helyettese volt.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.