Pénz- és tőkepiac

Mi köze az átlagjövedelemnek a halálos balesetekhez?

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legutóbbi statisztikái szerint minden évben 1,2 millió ember hal meg, és 50 millióan sérülnek meg közlekedési baleset következtében.

A mobilitással és a közlekedésbiztonsággal foglalkozó Allianz Kockázati Jelentésben az Allianz Technológiai Központ (AZT) közlekedési szakértői rámutatnak a közúti biztonság hiányosságaira és rávilágítanak arra, hogy még a kis lépések is, mint például a biztonsági öv használata, sok sérülés megelőzéséhez járulhatnak hozzá. A kockázati szakértők ezért szükségesnek tartják a közlekedésbiztonsággal kapcsolatos jogi- és társadalmi keretrendszer megerősítését világszerte.
 
A közúti baleset csak egyike a számos halálozási oknak világszerte, de a globális egészségügyre gyakorolt hatását alábecsülik. „A növekvő számú halálos kimenetelű közlekedési baleset elleni hatékony küzdelemhez új biztonsági kultúrára van szükség. Minden közlekedési rendszer csak annyira biztonságos, amennyire a rendszerben közlekedők viselkedése biztonságossá teszi” – mondja Christoph Lauterwasser, az Allianz Technológiai Központ vezetője.

A közlekedési szakértők egyértelmű kapcsolatot látnak egyrészről a közlekedésbiztonság, másrészről az adott ország gazdasági körülményei és technikai szabványai között: „Minél alacsonyabb egy országban az egy főre jutó jövedelem, annál nagyobb az esélye egy közúti balesetben történő elhalálozásnak – ezt az aggasztó folyamatot meg kell állítani, mivel a közlekedésbiztonság nem lehet a függvénye” – mondja Christoph Lauterwasser. Magyarországon több mint 1200 közúti halálos baleset történt 2012-ben. Becslések alapján százezer főből körülbelül 12 állampolgár hal meg közúti balesetben.

Sok országban mind a passzív, mind az aktív biztonságot meg kell erősíteni. A passzív biztonság magában foglalja a biztonsági öv használatát, a gyerekülés alkalmazását és a bukósisak viselését. Az aktív közlekedési biztonság növelhető az iskolákban tartott közlekedésbiztonsági oktatással, valamint a vezetői engedélyek kiadására vonatkozó szigorúbb előírások bevezetésével. Az alkoholos befolyásoltság alatti járművezetés elleni küzdelmet szolgáló jogszabályok szintén meghatározóak, mivel az OECD szerint a halálos közúti balesetek 10-32 százalékáért az alkohol a felelős. A vezetőt segítő technikai rendszerek ugyancsak jelentős mértékben hozzájárulhatnak a balesetek megelőzéséhez, különösen a gazdagabb országokban.

„Egy alapvető kulturális szemléletváltást kell kiprovokálni célzott információk segítségével. Ugyancsak szükséges a megfelelő jogi környezet megteremtése, valamint biztonságosabb közutak építése. Csak így érhetjük el azt a célt, hogy világszerte csökkenjen a közúti balesetek száma” – mondja Lauterwasser.

Christoph Lauterwasser halálos közlekedési balesetek Allianz
Kapcsolódó cikkek