Pénz- és tőkepiac

Meg kellene újulni a biztosítóknak

Modernebb techonlógiákat kellene alkalmazniuk az értékesítésben, ügyfélélményt kellene biztosítaniuk a cégeknek. Kelet-Európában növekedés várható a szektorban még Magyarországon is.

Új ötletekre van szükség a biztosítási szektorban világszerte – mondta Dietz Miklós, a McKinsey partnere a Portfolio.hu biztosítási konferenciáján. A biztosításokra alapvető igény van, ami mélyen bele van programozva az emberek agyába, akik szeretnék elkerülni a minimális kockázatú károkat. Az iparág alapvető célja nem fog megszűnni, sőt programozva van a növekedésre, ami a problémát okozza, hogy hogyan lehet mindezt profitábilisan működtetni. A szektor sajáttőkére vetített nyeresége nem megfelelő, az életbiztosítások komoly válságban vannak. Évtizedek óta küzd a szektor azzal, hogy megkülönböztesse magát a túlárazott befektetési alapoktól, egyre nehezebb a hagyományos ügynöki csatornákon értékesíteni ezeket. A nem életbiztosításoknál más a helyzet, a technikai fejlődéssel kapcsolatosak a kihívások. Az egészségbiztosítások adják a biztosítási szektor növekedési motorját, igény, szükség van rá, de a szabályozás lassan alkalmazkodik a helyzethez.

Az életbiztosításoknál valódi növekedés már csak a feltörekvő piacokon látszik. Az ügynökökkel olyan hosszú távú megtakarításokat lehet értékesíteni, amelyek díja fedezi a drága értékesítési költségeket. Ezt egyre nehezebb fenntartani az alternatív értékesítési csatornák és a szabályozói nyomás miatt. A szektort a válság miatt alacsonnyá vált visszatekintő hozamok is sújtják. Ennek ellenére olyan alapvető igényeket szolgál ki a szektor, amelyekre valószínűleg lesz igény.

A nem életbiztosítási szektor is nyomás alatt van főleg profitabilitás szempontjából. A nem életbiztosítás penetrációjában óriási különbségek vannak a világban. Kelet-Európa ebből a szempontból le van maradva. Az egészségbiztosítások még mindig elsősorban észak-amerikai történetnek számítanak, ez összefügg a szabályozással. Az új technológiák az egészségügyben nagyon hatékonyak, de drágák. Nanorobotok egymillió dollárért meggyógyítják az embert, de ezt a tb nem fogja tudni finanszírozni sem nálunk, sem Svájcban – hívta fel a figyelmet Dietz.

Az egészségügy ügyfélélményben 50 évvel le van maradva a többi ágazathoz képest. Ezen a területen nagyot tudna előrelépni a biztosítási szakma, ezen lehetne változtatni. A második nagy kitörési irány az adattal való jobb személyre szabhatóság, beléphetünk abba a világba, ahol minden korábbinál jobban lehet kockázatot becsülni. A harmadik fontos szempont a csatornáké, értékesítési csatornák terén ugyanis nagyok a lemaradások, óriási kitörési pont lehet például az okostelefonos megoldásokban. Új kockázatokat is be lehet venni, például üzleti kockázatokat. Dietz olyan esetet említett, hogy ha kitör egy vulkán, és senkinek semmi baja nem lesz, csak nem indulnak a repülők, az is okozhat üzleti károkat. A szakember szerint át fog alakulni hamarosan a biztosítási szektor, amelynek lesznek győztesei és vesztesei.

A kelet-közép-európai régió a biztosítás szempontjából szűz régiónak számít – mondta Dietz. A biztosítások penetrációja alacsony, alapvetően szegény és alulbiztosított a régió, egy jól működő gazdaságban viszont alapvető igény a kockázatok kezelése és biztosítása. Magyarországon várható a leglassabb növekedés, de még nálunk is bővülhet a biztosítási piac. A régióban sem egyszerű a helyzet, a kisebb mérlegfőösszegek miatt nehezebb gazdaságosan működni, az új technológiákra itt is nagyon nyitott a lakosság. Nem lehet már egyszerűen lemásolni a nyugati technológiákat, behozni azokat a termékeket, amelyek Németországban működtek, hanem kelet-európai specialitásokat kell létrehozni. A leginnovatívabb banki technológiák Dél-Amerikában és Törökországban vannak, ugyanez lehet a helyzet a biztosításoknál is. Magyarországon is lehet növekedés, 2020-ra visszatér a bővülés, de nálunk még nagyobbak a kihívások, mint más országokban, így itt kellene a leggyorsabban megújulni a szektornak.

kutatás McKinsey innováció jövőkép biztosítás
Kapcsolódó cikkek