BUX 42,959.05
-0.33%
BUMIX 3,817.17
+0.19%
CETOP20 1,820.32
0.00%
OTP 9,064
-1.65%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.16%
0.00%
ZWACK 17,400
+0.29%
0.00%
ANY 1,545
+0.32%
RABA 1,170
0.00%
+0.99%
-0.46%
0.00%
0.00%
OPUS 152.2
+0.26%
+0.51%
0.00%
-0.37%
OTT1 149.2
0.00%
-0.90%
MOL 2,836
+0.93%
+1.58%
ALTEO 3,000
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
+0.40%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-2.08%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
+2.00%
+0.62%
0.00%
-5.19%
+0.90%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,280
0.00%
0.00%
NAP 1,230
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Ezután nehezebb lesz csalni

Egy jogszabály-tervezet szerint a biztosítók a jövőben kérhetnek egymástól információt az ügyfeleikről, ez a csalások kiszűrését szolgálja. A unit linked alapokat pedig felfüggeszthetik, ha eszközeik illikviddé válnak

Számos ponton módosítja a biztosítókra vonatkozó jogszabályokat az az indítvány, amelyet a hétvégén nyújtott be az Országgyűlés elé Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Az egyik előírás értelmében például a jövőben – a befektetési alapokhoz hasonlóan – a unit linked eszközalapok forgalmazását is fel lehet majd függeszteni, ha az alapokban lévő eszközök illikviddé válnak.

(A befektetési alapoknál hasonló intézkedésre 2008 novemberében került sor az ingatlanalapok esetében, amikor a fokozott tőkekivonás miatt több alapnál elfogytak a likvid pénzeszközök, az ingatlanportfóliót pedig nem lehetett gyorsan értékesíteni, hogy kifizethessék az ügyfeleket.) A felfüggesztés legfeljebb egy évig tarthat, ám indokolt esetben még egy évvel meghosszabbítható. Azok az ügyfelek, akiknek a felfüggesztés idején jár le a biztosításuk, vagy vissza kívánják vásárolni a biztosításukat, csak a felfüggesztést követően juthatnak hozzá az eszközalapban lévő pénzükhöz a felfüggesztés megszüntetését követő első ismert árfolyamon.

Korábban csak azoknak fizet a biztosító, akik haláleseti szolgáltatásra jogosultak, velük a felfüggesztés előtti árfolyamon kell elszámolni. Ha a felfüggesztés után magasabb árfolyamon indul újra az alap forgalmazása, és az ügyfél nagyobb összegre jogosult, a biztosítónak a különbözetet utólag ki kell fizetnie.

Bekerült a módosítók közé egy olyan javaslat is, amely engedélyezné a biztosítók számára, hogy adatokat kérjenek egymástól a visszaélések kiküszöbölése érdekében. A biztosítók kezét e tekintetben korábban megkötötte a törvény, nem tudhatták, hogy az ügyfelük másik társaságnál próbálkozott-e már biztosítási csalással vagy más gyanús ügylettel, ami piaci szakértők szerint megkönnyíthette a biztosítási csalások elkövetését. A casco-biztosítások esetében is megteremti a törvény az adatkezelés központosításának lehetőségét. A mostani lehetőséggel sem élhetnek persze teljesen szabadon a biztosítók, a versenytárstól kapott adatokat csak 90 napig kezelhetik, és a többi biztosító megkereséséről az ügyfelet is tájékoztatniuk kell.

A módosítók egy része az uniós jogszabályoknak, ezen belül a Szolvencia 2 előírásainak való megfelelést szolgálja, és főleg a biztosítók belső működését érintik. Ezek közé tartozik a biztosítók kiszervezési tevékenységének liberalizálása, amelynek értelmében a jövőben a biztosítók a kockázatvállaláson és a viszontbiztosításon kívül minden tevékenységüket kiszervezhetik majd. A kiszervezés bizonyos esetekben többlettőke-követelménnyel is járhat. Szintén a Szolvencia 2 miatt változnak a biztosítók irányítási rendszerére vonatkozó szabályok legalábbis azoknál a biztosítóknál, amelyek éves díjbevétele eléri az 5 millió eurót, vagy biztosítástechnikai tartalékuk meghaladja a 25 millió eurót. Ezeknél két új vezetőt is ki kell nevezni: egy vezető kockázatkezelőt és egy megfelelőségi vezetőt, akinek fő feladata a jogszabályoknak való megfelelés biztosítása.

Új hatósági vizsga

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletére (PSZÁF) vonatkozó jogszabály is változik a módosító indítvány szerint.

A korábban főleg pénzügyminiszteri rendeletekben szabályozott hatósági vizsgák bekerülnek a PSZÁF-ról szóló törvénybe. Változást jelent az is, hogy a szabályok pedig minden szektorra, tehát a biztosításra és a pénzpiacra egységesen vonatkoznak majd.

A törvényjavaslatból kiderül: a vizsgáztatás moduláris rendszerű lesz, a részleteket minisztériumi rendeletekben, illetve felügyeleti rendeletekben fogják majd szabályozni.

A korábban főleg pénzügyminiszteri rendeletekben szabályozott hatósági vizsgák bekerülnek a PSZÁF-ról szóló törvénybe. Változást jelent az is, hogy a szabályok pedig minden szektorra, tehát a biztosításra és a pénzpiacra egységesen vonatkoznak majd.

A törvényjavaslatból kiderül: a vizsgáztatás moduláris rendszerű lesz, a részleteket minisztériumi rendeletekben, illetve felügyeleti rendeletekben fogják majd szabályozni. -->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek