Az első fél év végén átlagosan 26 311 forint volt a személygépkocsikra kötött kgfb-szerződések éves díja: ez az érték 22 százalékkal magasabb, mint egy évvel ezelőtt – közölte a Netrisk.hu. Az első fél évben látványos díjemelkedést tapasztalhattunk a kgfb-piacon: egy személyautóra most átlagosan 17 százalékkal drágábban lehet kötelezőt kötni, mint az év elején – közölte Sebestyén László, a Netrisk.hu vezérigazgatója. Ez a tendencia – tette hozzá – várhatóan hosszabb távon is folytatódik majd a kárstatisztikák kedvezőtlen alakulása miatt, így elképzelhető, hogy 2016-ban az év közben kötött szerződések átlagdíja átlépi majd a 30 ezres szintet is. Ez a mozgás ugyanakkor a vezérigazgató szerint törvényszerű, hiszen a környező országok közül nálunk volt a legalacsonyabb a kötelező biztosítások díja, miközben a kárstatisztikákról ez nem mondható el.
A 2010. január 1-jétől vásárolt gépjárműveknél az évforduló már nem a korábban egységesen előírt január 1-jére esik, hanem az autó megvásárlásakor kötött biztosítási szerződés dátumához igazodik. Idén már az ilyen autók vannak többségben. De az évközi váltások számát nemcsak ez a tény dobta meg, hanem az évközi váltásban érintett ügyfeleket a kgfb-díjak emelkedése a korábbinál aktívabbá tette: míg két éve még az arra jogosult ügyfeleknek mindössze 12 százaléka élt az évközi biztosításváltás lehetőségével, idén ez az arány már 18 százalék körül alakul.
A kárköltségek alakulása és a gyorsan változó piaci helyzet pedig arra sarkallja a biztosítókat, hogy folyamatosan figyeljék a piacot, és ha szükségesnek tartják, akár havonta többször is módosítsanak tarifáikon. Erre 2013 eleje óta van lehetőségük. Az első fél év során összesen 48 esetben módosított tarifát az érintett 15 társaság, és szeptember elejéig további 22 tarifamódosítást jelentettek be az erre hivatalosan megjelölt felületeken.
Alacsonyabb bónuszfokozattal viszont az elmúlt 12 hónap során 3-4 százalékkal nagyobb díjemelkedést kellett elviselniük az autósoknak, mint a legmagasabb B10-es fokozatban. Érdekes fejlemény ugyanakkor, hogy immár nem a nagy, 150 kW feletti teljesítménnyel rendelkező, hanem a középkategóriás autók kgfb-díja emelkedett a legnagyobb mértékben, A0 besorolásnál például mintegy 25 százalékkal. Az évközi szabad díjhirdetés kezdete, 2013 januárja óta ugyanakkor a legnagyobb teljesítményű autók kötelezője drágult a legnagyobb mértékben, bónuszfokozattól függően nem kevesebb mint 50-60 százalékkal.
A tarifák emelkedése persze tükröződik a bevételi adatokon is. A Magyar Nemzeti Bank statisztikái szerint 2014-ben 81,9 milliárd forintos díjbevételük származott a biztosítóknak a kgfb-ből, amely 9,45 százalékkal már meghaladta az egy évvel korábbit, miközben a csúcsot hozó 2009 óta 2013-ig folyamatosan és nagymértékben esett a bevétel. A díjbevétel növekedése az MNB adatai szerint az első negyedévben is folytatódott: a január és március közötti időszakban keletkezett, 34,9 milliárd forint 11,14 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. A kgfb piaca egyébként változatlanul koncentrált: az ágazati szövetség adatai szerint az öt legnagyobb szereplő a szektorszintű díjbevételnek majdnem 64 százalékát produkálta az első negyedévben, a piacvezető Allianz részesedése pedig 21,8 százalékot tett ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.