BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre pontosabban fizetik a számlákat a hazai ügyfelek

Pontosabban fizetik a számláikat az ügyfelek az idén, mint tavaly – derül ki az EOS-csoport fizetési szokásokat vizsgáló kutatásából. A követeléskezeléssel foglalkozó cég 13 országban vizsgálta a tendenciákat, köztük Magyarországon is. A felmérésből kiderült: a cégek által megszabott fizetési határidők az idén csökkentek, átlagosan 31 naposak, szemben a tavalyi 37 nappal, a lakosság számára átlagosan 25, a cégeknek 33 napot adnak a számlák kiegyenlítésére. A javulás egyik oka lehet, hogy a Ptk.-ban változások voltak, ezek egyebek mellett arról rendelkeztek, hogy ha egy szerződésben nem kötnek ki fizetési határidőt, akkor 30 napon belül kell kiegyenlíteni a számlákat – magyarázta Somodi Bernadett, az EOS KSI Magyarország értékesítési igazgatója.

Más téren is javultak a mutatók. Tavaly még csak a számlák 74 százalékát fizették pontosan, az idén már a 77 százalékát, a behajthatatlan tartozások aránya pedig 6-ról 3 százalékosra csökkent. A lakosságnál még jobb a helyzet, 24-ről 19 százalékosra csökkent a késedelmes vagy behajthatatlan tartozások aránya. Aki késik a számlákkal, az is egyre korábban fizet, a késedelmes napok száma a lakosságnál 23-ról 17-re csökkent egy év alatt, a cégeknél pedig 22-ről 18-ra mérséklődött. További jó hír, hogy a megkérdezett cégvezetők jövőre további javulást várnak a fizetési szokásokban.

Az idén a követeléskezelőket is érintették a deviza- és forinthiteles elszámolások – mondta Thummerer Péter, az EOS KSI ügyvezető igazgatója. A követeléskezelésre átadott hiteleknél az ügyfeleknek külön kellett kérniük az elszámolást, ezt azonban a várakozásoknál lényegesen kevesebben tették meg. Az EOS százezer ügyfeléből például mindössze kétezren éltek a lehetőséggel. Az érintett devizahitelek általában fogyasztási hitelek, autóhitelek voltak, a követeléskezelők ugyanis jelzáloghitel-portfóliók megvásárlásával ez idáig nem nagyon foglalkoztak. „Ez a piac most kezd éledezni, kezdenek megjelenni az első tenderek” – mondja Thummerer.

Az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató piacra lépése is kihívást jelenthet majd a követeléskezelők, illetve az ügyfeleiktől megfosztott közműcégek számára. Az ügyféltartozások ugyanis ott maradnak a régi cégnél, amelyeket nem lesz könnyű behajtani. Eddig a szolgáltatók kezében komoly fegyver volt, hogy ha az ügyfél nem fizetett, korlátozhatta a szolgáltatást, viszont erre nem lesz többé lehetőségük.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.