BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Káosz az Astra biztosításai körül

Túl jól sikerült az Astra közös megegyezéses szerződésbontásos kampánya, ezért a kárnyilvántartásban nem sikerült még frissíteni az adatokat, a váltás emiatt akadozik.

Akár 100 ezer autós is bizonytalan helyzetben érezheti magát most, akadozik ugyanis az astrás kötelezőváltás. Az augusztus végén felfüggesztett román biztosító magyarországi fióktelepénél körülbelül 160 ezer autósnak volt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása, közülük a piaci szereplők becslése szerint akár 130 ezren is élhettek a lehetőséggel, hogy közös megegyezéssel szeptember utolsó napjával felmondják a szerződésüket az Astránál, és október 1-jével új szerződést kössenek egy másik biztosítónál. „Nagyon jól sikerült az Astra kampánya a közös megegyezéses felmondásról” – mondja Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs igazgatója.

Az Astra viszont nehezen birkózik meg a hatalmas mennyiségű beérkezett kérelemmel, lapunk úgy értesült, a mai napig is csak a kérelmek egy részét sikerült felvinni a Központi Kárnyilvántartó Rendszerbe (KKNYR). Ez pedig káoszhoz vezethet, a biztosítók ugyanis, amikor megérkezik hozzájuk az átszerződő ügyfél igénye, automatikusan lekérdezik a rendszerből, nincs-e másik biztosítónál is szerződése a kliensnek, és ha azt látják, van élő biztosítása, elutasítják. A biztosítók nem szívesen nyilatkoznak erről, nem hibáztatják az astrásokat, sőt együtt éreznek az ott maradtakkal, akik éjt nappallá téve próbálják feldolgozni a hatalmas mennyiségű kérelmet, miközben az sem biztos, egyáltalán megkapják-e a fizetésüket.

Ami kérdéses ebben a helyzetben, hogy nem lesz-e egy szerződés átmenetileg fedezetlen, hiszen az Astra vélhetően szeptember 30-án megszüntette a szerződéseket, az újakról pedig nem tudni, hogy október 1-jén életbe léptek-e. Ha nem így történik, magas fedezetlenségi díjat szabhatnak ki az egyébként jóhiszeműen és felelősen eljáró váltókra. Azok az autósok, akik nem léptek időben – ők 20-30 ezren lehetnek –, szerencsésebbek, ez a veszély nem fenyegeti őket. Október 8-án hatályba lépett ugyanis az a jogszabály, amely automatizálja az engedélyétől megfosztott biztosítóktól való távozást a kgfb-s ügyfelek számára. Náluk csak az a körülbelül 10 ezer astrás lehet szerencsésebb, aki az elmúlt hetekben adta el az autóját, vagy volt az évfordulója, ők ugyanis természetes úton, érdekmúlással vagy évfordulós váltással szállhattak ki a szerződésükből.

A biztosítók többsége valószínűleg úgy dönt majd, ha késik is az adatfelvitel a KKNYR-be, érvényesnek tekinti majd október 1-jétől a szerződéseket, és a kockázatviselést is ekkortól vállalja majd, ügyfelet veszíteni ugyanis senki sem szeretne. A Magyar Nemzeti Bank álláspontja szerint is ez az eljárás az egyetlen, amely a kgfb-törvényben megszabott ajánlatbefogadási kötelezettség és a polgári törvénykönyvben meghatározott tisztesség és jóhiszeműség követelményének megfelel. Ez alapján pedig azok az ügyfelek is megnyugodhatnak, akik esetleg október első heteiben volt astrásként kárt okoztak. A jegybanki álláspont szerint ők sem eshetnek két szék közt a pad alá, vagyis hogy mind az Astra, mind a helyette választott új biztosító elutasítsa őket, arra hivatkozva, hogy nem illetékes.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek