Pénz- és tőkepiac

A webkártyák húznak

Folyamatosan nő a virtuális – internetes – kártyák aránya a kibocsátott bankkártyákon belül: szeptemberben már közelítette a 7,5 százalékot.

Tovább növekszik a virtuális bankkártyák térnyerése a magyarországi piacon: szeptemberben már 657,7 ezret tartott ezekből nyilván a jegybank, 3,3 százalékkal többet a 2014 véginél, az öt évvel korábbi mennyiségnek viszont majdnem a dupláját. Mindezek alapján az itthon kibocsátott fizetési kártyák számának szinten maradása gyakorlatilag a netes kártyák piacán történő növekedésnek köszönhető: a valódi kártyák száma ugyanis az elmúlt öt évben – 2015 kivételével – folyamatosan csökkent. A virtuális kártyák térnyerését jól mutatja az összes kibocsátott kártyán belüli részarányuk emelkedése is: ez 2013-ban 6,9, 2014-ben 7,1 százalékot ért el, ám a múlt év szeptemberére 7,3 százalékra növekedett.

A többnyire fizikai formában is létező virtuális kártyák működésének lényege, hogy csak internetes vásárlásokra használhatók, kártyaszám és biztonsági azonosító segítségével, kapcsolódva egy lakossági folyószámlához. Az internetes vásárlás során a kártyaszámlát elég néhány perccel a művelet előtt – és csak a szükséges összegben – feltölteni, így megelőzendő a visszaéléseket.

A jegybank adatai szerint nemcsak a virtuális kártyák száma nőtt az elmúlt években, hanem az általuk generált forgalom is rohamosan emelkedik. A belföldről indított, internetes, postai és telefonos kártyás tranzakciók száma a múlt év első felében megközelítette a 10,2 milliót, értékük pedig meghaladta a 109,1 milliárd forintot, szemben az egy évvel korábbi, 7,5 millió darabos és 77,8 milliárdos volumennel.

A virtuális kártyák használatának terjedése feltehetően a fiatalabb korosztályoknak köszönhető, hiszen ők jellemzően nyitottabbak az internetes vásárlásra is. Ezt támasztják alá az UniCredit Bank kutatásának tegnap közölt eredményei, amelyek szerint az internetes vásárlás intenzitása az életkor növekedésével fokozatosan csökken, vagyis a különféle digitális csatornák és internetes terek használatához hozzászokott 30 alattiak fizetnek a leggyakrabban bankkártyával a netes vásárlásaik után. A hatvan felettiek közel harmada sohasem vásárol az interneten. Viszont az 1100 fős, nem reprezentatív felmérés eredményei szerint nem a technológiai újdonságokat naponta használó Y generáció tagjai, hanem a 45 év felettiek használják legszívesebben bankkártyájukat vásárlásaik kifizetésére. A válaszok alapján a 30 év alattiak negyede inkább fizet készpénzzel, ha van nála elegendő. Velük ellentétben a 45–60 évesek háromnegyede a vásárlás összegétől függetlenül, amikor csak teheti, kártyával fizet.

Jön a kártyamentes ATM Amerikában

Bankkártyára sem lesz szükségük a JPMorgan Chase amerikai ügyfeleinek, akik már az idén okostelefonjaikkal vehetnek fel pénzt a bank ATM-jeiből. Azonosításuk mobiljukkal, az arra küldött egyszer használható PIN kóddal, esetenként ujjlenyomattal történik majd. Később egyszerűsödhet a módszer, s az ATM-hez érintett okostelefon is elegendő lesz az azonosításhoz. Egy készpénzfelvétel az eddigi átlagos 45 másodpercről 15 másodpercre csökken a technológiát már alkalmazó cég szakértője szerint, miközben a biztonsági szint ezzel párhuzamosan emelkedik.


webkártya
Kapcsolódó cikkek